ادامه برنامه‌های هفته کتاب

برنامه‌های هفته کتاب در کاشان که امسال به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است پی گرفته شد.

به گزارش ایسنا، بعد از نواخته شدن زنگ دانایی در مدرسه طالبیان مقدم کاشان، قطار مهربانی به صورت نمادین در  این شهر به حرکت درآمد.

حرکت قطار مهربانی با آهنگ‌های شاد کودکانه در سطح شهر، با واکنش مثبت مردم همراه بود؛ دقایقی ایستادن، عکس گرفتن، لبخند زدن و  دست تکان دادن برای بچه‌های درون قطار.

از طرفی این اقدام با توجه به نبود بنر یا بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر برای معرفی پایتخت کتاب ایران و یا در جریان بودن هفته کتاب، اقدام تأثیرگذاری به نظر می‌رسید.

بازدید محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل خانه کتاب و دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب از کتاب‌فروشی ساربوک از دیگر برنامه‌های افتتاح هفته کتاب بود. جوادی پای صحبت‌های مدیر این فروشگاه کتاب نشست و مدیر فروشگاه کتاب نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب نقد داشت. او معتقد بود این موضوع نقدینگی و اقتصاد کتاب‌فروشان را فلج می‌کند. او همچنین از معاونت فرهنگی ارشاد خواست از تهران بیرون بیایند و  پایتخت کتاب را هم جدی بگیرند.

بازدید از اداره کل زندان‌های کاشان از دیگر برنامه‌های معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پایتخت کتاب بود که البته از ورود خبرنگاران خانم جلوگیری شد.


بعد از بازدید از زندان کاشان، نشست برنامه‌های هفته کتاب در این شهر برگزار شد. دبیر هفته کتاب گزارشی از روند برگزاری برنامه‌های هفته کتاب ارائه داد.

معاون فرهنگی ارشاد هم در این نشست درباره اعتباری که برای پایتختی کتاب درنظر گرفته‌اند، گفت: ما اعتباری نداشتیم. کاشان به خاطر برنامه‌هایش این عنوان را به دست آورده است که این برنامه‌ها توسط نهادهای خصوصی و دولتی و انجمن‌های مردمی ارائه شد و ما سهم کوچکی در برگزاری این برنامه‌ها داشتیم. نگاه وزارت ارشاد واگذاری امور به بخش خصوصی است و ما به دنبال تصدی‌گری امور نیستیم و بیشتر اقدامات توسط نهادهای خصوصی اتفاق می‌افتد.

ابراهیم حیدری؛ مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار کرد: پایتختی کتاب در واقع  مسابقه بین شهرهاست و برنامه‌هایی که شهرها ارائه می‌دهند برای‌شان اعتبار می‌آورد. به صورت مستقیم و غیرمستقیم مورد حمایت ارشاد هم قرار می‌گیرند.


محسن جوادی با بیان این‌که قبول دارد بودجه شهرستان‌ها اندک است، گفت: می‌خواهیم تغییراتی در بودجه فرهنگی شهرستان‌ها داشته باشیم.

او همچنین درباره اقدامات  انجام‌شده در حمایت از مولفان و نویسندگان، توضیح داد: طی دو یا سه هفته آینده خبر دقیق آن منتشر می‌شود. فرایندی که دنبال می‌کنیم مانند صندوق‌هایی است که در حوزه هنر وجود دارد، مسئله بیمه‌های تکمیلی هم هست.

حسینی‌پور هم درباره این اقدام‌ها گفت: طبق سامانه خانه کتاب به ۲۵۰ نفر از اهل قلم  تسهیلات پرداخت شده است.  همچنین درحالی که به کسی بن کتاب رایگان نمی‌دهند به ۱۰ هزار نفر از اهل قلم بن کتاب رایگان اهدا شد. مباحث بیمه‌ای آن‌ها نیز پیگیری می‌شود. ما می‌خواهیم اقداماتی در حمایت از پدیدآورندگان داشته باشیم.

جوادی در ادامه نشست خاطرنشان کرد: فضای نشر ایران بسته و به داخل ایران محدود است و نمی‌تواند به خارج از مرزها برود. یکی از راه‌های حمایتی ما فراهم آوردن بستر برای ترجمه آثار ایرانی است.

حیدری هم با بیان این که هیئت ارزیابی‌های داریم که برنامه‌های پایتخت کتاب را داوری می‌کنند، اظهار کرد: پایتختی کتاب تاثیرات مثبتی در شهرها داشته؛ مثلاً در کاشان درخواست کتاب کودک و نوجوان ۴۷ درصد رشد داشته است.

دیدار با نماینده ولی فقیه شهر کاشان از دیگر برنامه‌های افتتاح هفته کتاب بود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید