دیابت , تغذیه , رژیم غذایی " />

نقش 90 درصدی تغذیه در ابتلا به دیابت

  • تاریخ انتشار : 1397/8/22 ساعت : 19:04 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سایر
مشهد - ایرنا - مدیر گروه آموزش تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس تحقیقات پزشکی، رژیم غذایی و تغذیه نقش حدود 90 درصدی در ابتلا به دیابت نوع 2 یا بزرگسالان دارد.
به گزارش ایرنا، دکتر محسن نعمتی روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی دیابت در جمع خبرنگاران افزود: با تغذیه صحیح و رعایت وزن بدن می توان از بیماری دیابت بزرگسالان پیشگیری کرد، اما بیماری دیابت نوع یک که بین کودکان و نوجوانان شیوع دارد، ارثی است.
وی اظهار داشت: پیشگیری اولیه از بیماری دیابت بزرگترین خدمتی است که علم تغذیه می تواند انجام دهد، به طوریکه با تغذیه درست می توان از تبدیل افراد پیش دیابتی یا 'پره دیابتی' به بیمار مبتلا به دیابت جلوگیری نمود.
وی گفت: افراد پره دیابتی، مستعد بیماری دیابت بوده و افراد چاق با وزن زیاد هستند، کم تحرکند و چربی دور شکم آنها زیاد است و تعداد آنها بسته به رژیم غذایی هر منطقه متفاوت می باشد.
دکتر نعمتی افزود: ایرانی ها به دلیل چاقی و اضافه وزن که 65 درصد افراد جامعه را در برمی گیرد و همچنین زیاد بودن چربی دور شکم و کم تحرکی بیشتر از افراد کشورهای اروپایی مستعد ابتلا به دیابت هستند.

* افزایش 35 درصدی ابتلا به دیابت
پزشک فوق تخصص بیماریهای غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: تحقیقات انجام شده در شهر تهران نشان می دهد بیماری دیابت در این شهر طی 6 سال گذشته 35 درصد افزایش داشته است.
دکتر ربابه بیگم ابوترابی افزود: بر اساس تحقیق انجام شده طی سالهای 2005 تا 2011 میلادی که بین جمعیت 25 تا 65 ساله تهرانی انجام شد، شیوع دیابت از هشت درصد به 11.5 درصد افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: بیماری دیابت از نظر ماهیتی شیرین است ولی عوارض آن بسیار تلخ است و این در حالی است که ابتلا به دیابت و عوارض آن قابل پیشگیری می باشد و تشخیص به موقع، در درمان و کنترل عوارض آن نقش مهمی دارد.
وی گفت: تغییر سبک زندگی، کاهش وزن بدن به مقدار هفت درصد، تحرک بدنی و ورزش به مدت 150 دقیقه نقش مهمی در پیشگیری از دیابت و عوارض آن دارد.
دکتر ابوترابی بر نقش حمایتی سیستم بهداشتی و درمانی در کنترل بیماری دیابت تاکید کرد و افزود: اگر بیماری دیابت به موقع تشخیص و درمان شود و دسترسی ها به معاینه و مراقبت های دوره ای افزایش یابد می توان از نارسایی کلیه، عوارض چشمی، بیماریهای قلبی و قطع پا در بیماران دیابتی جلوگیری نمود.
وی اظهار داشت: اگر دولت هزینه های بیماری دیابت را به جای تمرکز در حوزه درمان در بخش پیشگیری توسعه و گسترش دهد، می توان ادعا کرد که در کنترل و مقابله با بیماری دیابت موفق عمل کرده ایم.

* سن ابتلا به دیابت در ایران کمتر از کشورهای دیگر است
معاون مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: طبق غربالگری های انجام شده حدود 85 هزار بیمار دیابتی در استان خراسان رضوی شناسایی شده که زیرپوشش مراقبت های بهداشتی و درمانی قرار دارند.
دکتر زهرا نهبندانی افزود: غربالگری دیابت در مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان است و افراد بیش از 30 سال را شامل می شود.
وی اظهار داشت: بر اساس ارزیابی های انجام شده 9 درصد جمعیت این استان مبتلا به دیابت هستند که شیوع این بیماری در جوامع شهری بیشتر از جوامع روستایی است.
وی با بیان اینکه سن شیوع دیابت در ایران کمتر از سایر کشورهاست گفت: بیشترین سن ابتلا به دیابت در ایران بین 45 تا 55 سالگی است که یک دهه زودتر از کشورهای دیگر می باشد.

* ارائه خدمات تخصصی به بیماران دیابتی
مسئول امور بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: هم اکنون پنج بیمارستان و مرکز درمانی شامل منتصریه، امام رضا (ع)، شهید هاشمی نژاد، علوی، شمس الشموس ارتش و کلینیک چشم آفتاب در مشهد، خدمات و مراقبت های لازم به بیماران دیابتی را ارائه می کنند.
دکتر جواد رجبیان افزود: کلینیک های تخصصی دیابت در شهرستانهای کاشمر، چناران، بردسکن و قوچان استان خراسان رضوی نیز فعال است.
وی اظهار داشت: در این مراکز معاینه های تخصصی و مراقبت های لازم با هدف کنترل عوارض کلیوی، قلبی و عروقی، چشم و پای بیماران دیابتی انجام می شود.
وی گفت: انجام حدود 17 هزار معاینه تخصصی، حدود 6 هزار معاینه فوق تخصصی و انجام حدود 2 هزار و 500 مشاوره تغذیه از خدمات ارائه شده به بیماران دیابتی در این استان طی سال گذشته بوده است.
14 نوامبر برابر با 23 آبان ماه روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.
3027 / 6053

نظر خود را ثبت کنید