/مهمترین علایم اختلالات روانی پس از سانحه/

نیمی از حادثه دیدگان با اختلالات روانی مواجه می‌شوند

  • تاریخ انتشار : 1397/8/27 ساعت : 16:12 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : فارس
کارشناس اقدام سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شهرستان شیراز بر لزوم شناخت شیوه مواجهه با افراد در زمان وقوع حوادث و سوانح طبیعی و بلایا، برای جلوگیری از شیوع و پیشرفت و تشدید اختلالات روانی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، ندا خورشیدیان یکشنبه 27 آبان در یک کارگاه آموزشی با عنوان مداخلات روانی و اجتماعی در بلایا، گفت: با افزایش توان انطباق و آماده سازی بازماندگان و تقویت مهارت‏‌های اجتماعی آنها با کمک جامعه برای سازماندهی مجدد و خودیاری بازماندگان می توان باعث ارتقاء سطح سلامت روان در جامعه شد‌.

خورشیدیان با بیان اینکه ایران از لحاظ بلاهای طبیعی جزو 10 کشور بلاخیز دنیا به شمار می رود، افزود: 50 تا 70 درصد بازماندگان ناشی از بلایا، تا یک سال پس از وقوع حادثه مبتلا به اختلالات استرس‌(PTSD)‌، افسردگی و اضطراب شده‌اند، در این بین افراد بالغ سه برابر و کودکان دو برابر بیش از جمعیت آسیب ندیده از اختلالات روانی رنج برده‌اند.

این کارشناس سلامت روان، مهمترین علایم و اختلالات روانی پس از سانحه را ترس، اضطراب، خشم، ناامیدی، سرزنش، اندوه شدید، احساس گناه و سرخوردگی برشمرد و از جمله اختلالات شایع را استرس حاد و استرس پس از سانحه و افسردگی عنوان کرد‌.

او ادامه داد: مراحل پاسخ روانی به دنبال بلایا شامل بروز شوک یا ضربه، قهرمان گرائی، شادمانی یا فراموشی غم، مواجهه با واقعیت، ساماندهی و خودیاری بازماندگان است که در مرحله نخست بروز شوک یا ضربه در چند دقیقه اول پس از حادثه بروز می کند و بیشتر افراد دچار وحشت یا بهت شده که این حالت معمولا گذرا و کوتاه‌مدت است‌.

خورشیدیان، بیان کرد: بروز مرحله قهرمان گرائی در ساعات یا روزهای اولیه وقوع حادثه اتفاق می افتد که در افراد احساس همکاری و ارتباط با دیگران نمایان می شود و به طور داوطلبانه در امداد رسانی و همبستگی بین مردم یاری می کنند، همچنین مرحله شادمانی یا فراموشی غم‌ با رسیدن نیروهای کمکی و توزیع کمک ها از یک هفته تا چند ماه بعد از حادثه‌ ادامه پیدا می کند‌.

این کارشناس سلامت روان، در ادامه افزود: در مرحله مواجهه با واقعیت که دو تا سه ماه بعد از وقوع حادثه رخ می دهد، افراد تازه متوجه وسعت خسارت و فقدان ها می شوند و ممکن است نتیجه گیری کنند که کمک های رسیده برای آنها کفایت نکرده و اضطراب و احساس تنهایی شدید به آنان دست دهد و نیز مرحله ساماندهی و خودیاری بازماندگان، شش ماه تا یکسال بعد از وقوع حادثه است که در این مرحله افراد شروع به بازسازی زندگی خود کرده و به مرحله خود اتکایی می رسند‌.

خورشیدیان، اصول اولیه حمایت های روانی را برقراری ارتباط صحیح با آسیب دیدگان و توجه به نیازهای عاطفی فرد آسیب دیده دانست و بر ضرورت شناسایی مصدومیت جسمانی و موارد مورد آزار وی تاکید کرد‌.

این کارشناس سلامت روان گفت: علاوه بر تشویق آسیب دیدگان به شرکت در فعالیت های اجتماعی و افزایش توان انطباق و سازماندهی مجدد، مانع از بروز احساسات بازماندگان نشده و از باورهای دینی آنها در آرامش بخشیدن به افراد کمک بگیرید‌.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید