انسان‌ها در فعالیت ورزشی پرستو یا جغدند!

  • تاریخ انتشار : 1397/8/28 ساعت : 10:07 - 5 سال قبل
  • از گروه : ورزشی
  • زیرگروه : علم ورزش
عضو هیئت علمی دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه خوارزمی گفت: طبق تحقیقات کالج پزشکی ورزشی آمریکا، توصیه می‌شود هر فرد نیم ساعت در روز با شدت متوسط و یا 15 دقیقه با شدت زیاد به انجام فعالیت بدنی بپردازد.

دکتر صادق امانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص بهترین زمان برای انجام فعالیت ورزشی گفت: مدت‌ها پیش کتابی ترجمه می‌کردم که در آن نوشته شده بود انسان‌ها برای انجام فعالیت ورزشی پرستو یا جغد هستند؛ پرستو در هنگام صبح و جغد شب‌ها فعال است پس می‌توان گفت بهترین زمان برای ورزش کردن به ویژگی‌های فردی انسان باز می‌گردد اما بیشتر افراد مثل جغد هستند یعنی عصرها برای انجام فعالیت ورزشی بیشتر بازدهی دارند.

وی افزود: در هنگام عصر، وقتی که چهار تا پنج سال از آخرین وعده غذایی گذشته باشد زمان مناسبی برای انجام فعالیت ورزشی است؛  به افراد سحرخیز هم توصیه می‌شود ساعت ۹ صبح که بهترین زمان است را برای ورزش انتخاب کنند.

این استاد دانشگاه بر اهمیت توجه به بازه زمانی به خصوص در رابطه با ترشح هورمون‌های داخلی در بدن و تعیین زمان مناسب برای ورزش هم تاکید کرد و گفت: در این خصوص می‌توان به کورتیزول(هورمون استرس) اشاره کرد، ترشح این هورمون در ساعت 8 تا 9 صبح به اوج می‌رسد و در ساعت 4 تا 5 بعدازظهر پایین‌ترین سطح را دارد، به همین دلیل گفته می‌شود که بعدازظهر زمان مناسب‌تری برای ورزش کردن است.

امانی خاطرنشان کرد: خواب هم تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد ورزشی دارد و نباید از آن غافل ماند و هیچ ورزشکاری نباید کمتر از ۸ ساعت استراحت کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مدت زمانی که باید به ورزش اختصاص داده شود اظهار کرد: طبق تحقیقات کالج پزشکی ورزشی آمریکا، توصیه می‌شود هر فرد نیم ساعت در روز با شدت متوسط و یا 15 دقیقه با شدت زیاد به انجام فعالیت بدنی بپردازد. فعالیت‌های ورزشی با شدت کم به تنظیم چربی و قند خون کمک می‌کند اما تاثیری بر روی قلب و آمادگی بدن ندارد.

وی به اهمیت ورزش منظم اشاره و تصریح کرد: امروزه بیشتر افراد فقط اوقات فراغت خود را به ورزش اختصاص می‌دهند اما این وضعیت چندان خوشایند نیست و در بلند مدت تاثیرات بدی بر جا خواهد گذاشت، بنابراین توصیه می‌شود ورزش به صورت منظم انجام شود.

امانی گفت: ورزش منظم را می‌توان با دو جلسه تمرین مقاومتی و سه جلسه تمرین هوازی در باشگاه و در صورتی که امکان‌پذیر نبود با استفاده از کش‌های مقاومتی و هزار بار طناب زدن در منزل انجام داد.
انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید