دولت توجهی به شرق استان ندارد؛

وضعیت آموزش در شرق استان کرمان نگران کننده است

  • تاریخ انتشار : 1397/9/3 ساعت : 09:15 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : کرمان
نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از عملکرد بد آموزش و پرورش در شرق استان کرمان، تاکید کرد: آموزش و پرورش در شرق استان کرمان عملکرد بسیار بدی داشته است. عمق فاجعه به میزانی زیاد است که در آینده نزدیک شاید ما دیگر ورودی به دانشگاه‌های مطرح کشور را نداشته باشیم این درحالی است که بالاترین ورودی به دانشگاه‌ها را در گذشته و در حوزه رشته‌های فنی در استان از این منطقه بوده است.

"حبیب‌الله نیکزادی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از ناپایداری هوا و تغییر اقلیم در استان کرمان سخن به میان آورد و گفت: تغییر اقلیم در سال‌جاری باعث از بین رفتن درصد زیادی از محصولات کشاورزی استان شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به تبیین خسارات ناشی از تغییر اقلیم برروی نخلستان‌ها اشاره و گفت: درخت خرما یک درخت هوشمندی است. باتوجه به گرمای بیش از حد در سال‌جاری و عدم مقاومت خرما، پیش از آنکه خودش نابود شود، میوه خود را نابود می‌کند.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که کویر شرایط آب و هوایی ثابتی مانند مناطق سردسیری را ندارد، تصریح کرد: پراکنش بارندگی در کویر مناسب نیست و بهار در کویر فوق‌العاده کوتاه می‌باشد.

وی سن خشکسالی را در شرق و جنوب استان را 22 سال دانست و اظهار کرد: متوسط خشکسالی در ایران به 10 سال رسیده است و در حال گذراندن شرایط بسیار بد آبی هستیم و برکه‌ها و بوته‌ها خشکیده‌اند، لذا پوشش گیاهی از بین رفته و اندک بادی به طوفان تبدیل می‌شود و همین امر باعث فرسایش خاک و حرکت شن‌های روان می‌شود.

نیکزادی از دست و پنجه نرم کردن مردم شرق استان دو بار در هفته با طوفان شن سخن گفت و به مشکلات مردم با این پدیده اشاره کرد و افزود: به‌ طور مثال اگر طوفان شن در شب به وقوع بپیوندد صبح شما نمی‌توانید درب منزل خود را باز کنید و همچنین شاهدیم که درختان 7 متری زیر شن‌های روان دفن شده است.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طوفان‌های شن زیرساخت‌های اقتصادی شرق استان را نابود می‌کند و اگر سریعاً با این پدیده مقابله نکنیم، قطعا بسیاری از روستاهای ما تخلیه خواهند شد.

وی با ابراز تاسف از نابودی درختان کهور گفت: به علت نبود نفت درختان کهور توسط مردم به انرژی تبدیل و نابود شده‌اند؛ باید شرکت ملی نفت به‌موقع نفت و گاز به مردم برساند تا مردم درختان را قطع نکنند.

نیکزادی از آغاز مالچ‌پاشی پس از 13 سال در شرق استان خبرداد و بیان کرد: متاسفانه ماشین‌آلات و تجهیزات مختص به مالچ‌پاشی در گذشته فروخته شده‌اند و مجبور به تهیه ماشین‌آلات و تجهیزات جدید شدیم، در سال گذشته 2 هزار و 700 هکتار از زمین‌های نرماشیر و ریگان را مالچ‌پاشی کردیم و در سال‌جاری یک هزار و 400 هکتار در دستور کار داریم، اما باید بدانید که این حجم مالچ‌پاشی در مقابل حجم زیاد شن‌های روان بسیار ناچیز است.

مردم شرق استان کرمان جدا از مردم ایران هستند؟

وی ادامه داد: در کنار مالچ‌پاشی، بوته‌کاری را نیز آغاز کرده‌ایم، امیدوارم که تامین اعتبار لازم برای آبیاری و نگهداری این بوته‌ها انجام شود تا نخشکند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به مذاکره خود با وزیر نفت اشاره و تصریح کرد: وزیر نفت قول مساعد برای تامین قیر مورد نیاز جهادکشاورزی را داده و بنده این موافقت‌نامه را برای جهادکشاورزی ارسال کردم اما متاسفانه ترس آنها از این که اگر مالچ را از وزارت نفت دریافت کنیم، هزینه حمل آن را نداریم دیگر پیگیر این موضوع نشدند ولی با وزیر کشاورزی مذاکراتی انجام دادم که ایشان نیز قول مساعد داده‌اند در صورت کمک استان آنها نیز مقداری از هزینه‌های حمل را متقبل خواهند شد.

وی بحران طوفان‌ها برای استان‌های شرقی کشور را جدی دانست و با تاکید بر اینکه دولت باید برای این پدیده اندیشه‌ای کند، عنوان کرد: متاسفانه در سال گذشته همه اعتبارات برای مقابله با طوفان شن به خوزستان اختصاص یافته است اما باید توجه داشت که خوزستان هر از چندگاهی ریزگرد در آن به‌وقوع می‌پیوندد اما متاسفانه ما از سمت سیستان و بلوچستان، جازموریان و طوفان‌های خود شرق استان روزانه شاهد چنین پدیده ای هستیم اما دولت هیچ توجهی به شرق استان نمی‌کند.

نیکزادی خطاب به دولت گفت: آیا مردم شرق استان کرمان جدا از مردم ایران هستند؟ آیا مردم شرق استان کرمان به گونه‌ای دیگر تنفس می‌کنند؟ آیا در برابر ریزگردها، مقاومت پیدا کرده‌اند؟ دولت چرا به این قسمت از کشور توجه نمی‌کند؟ 

وی خطاب به رییس جمهور اظهار کرد: درخواستم این است که نگاه ویژه‌ای به شرق استان کرمان داشته باشند و جلوی پدیده طوفان شن را بگیرند، در غیر این‌صورت این پدیده آرام، آرام مناطق کویری ما و باغستان‌های با قدمت 300 ساله را از بین خواهد برد؛ لذا باید هرچه سریعتر تدبیری اندیشیده شود.

آموزش و پرورش پیران را باسواد به گورستان و کودکان و نوجوانان را بی‌سواد به جامعه تحویل می‌دهد

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در ادامه از وضعیت اسفبار آموزش و پرورش در شرق استان سخن به میان آورد و به ایسنا گفت: متاسفانه عمده مدارس شرق استان دارای ساختمان‌های متروکه هستند.

وی با بیان این مطلب که در هر چهار شهرستان شرقی استان کرمان مدارس کانکسی وجود دارد، بیان کرد: فقط در شهرستان بم 12 مدرسه کانکسی وجود دارد. یک لحظه گرما و سرمای شدیدی که دانش‌آموزان باید در این کانکس‌ها تحمل کنند را تصور کنید؛ ضمن آنکه این کانکس‌ها حصار محوطه، آسفالت کف محوطه و سرویس بهداشتی هم ندارند.

نیکزادی به کیفیت آموزش در شرق استان پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه معلمین پرتلاش و دلسوزی داریم اما به علت عدم امکانات آموزشی، تعلمات روحی خانواده‌ها به دانش آموزان و همچنین بی‌توجهی مسئولین آموزش و پروش در کشور و در استان؛ امروز به میزانی قابل توجه ای بار علمی دانش‌آموزان این منطقه کاهش پیدا کرده به گونه ای که دیگر قدرت رقابت با سایر دانش‌آموزان مناطق سراسر کشور را در کنکور سراسری ندارند.

وی ادامه داد: در شهر بم، نه در نگین شهر یا ریگان یا نرماشیر بلکه در خود شهر بم که به عنوان شهر برخوردار مطرح است، امروز از 36 صندلی تیزهوشان دخترانه دوره اول 10 صندلی آن خالی است و این یک فاجعه می‌باشد.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی به وضعیت آموزش در روستاهای حوزه انتخابیه خود نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به سیاست‌های اشتباه آموزش و پرورش مبنی برتجمیع مدارس در روستاها، امروز شاهد هستیم که دانش‌آموزان سایر روستاها بایستی به یک مدرسه خاص در یک روستای خاص بروند و همین امر سبب شده به دلیل بضاعت مالی و عدم وجود وسیله نقیله دانش‌آموزان برخی از روستاهای منطقه شرق استان، شاهد ترک تحصیل این دانش آموزان به ویژه دختران هستیم.

وی بیان کرد: فرماندار ریگان اذعان کرده است که حدود یک هزار و 100 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم، اما در مقابل شاهدیم که دولت نهضت سواد آموزی را برای آموزش سالمندان آورده تا پیران ما بی‌سواد به گورستان نروند.

نیکزادی با انتقاد شدید از عملکرد بد آموزش و پرورش در شرق استان کرمان، تاکید کرد: آموزش و پرورش در شرق استان کرمان عملکرد بسیار بدی داشته است. عمق فاجعه به میزانی زیاد است که در آینده نزدیک شاید ما دیگر ورودی به دانشگاه‌های مطرح کشور را نداشته باشیم این درحالی است که بالاترین ورودی به دانشگاه‌ها را در گذشته و در حوزه رشته‌های فنی در استان از این منطقه بوده است.

وی اضافه کرد: اکنون بیشترین فارغ التحصیلان ما در رشته‌های علوم انسانی است، همچنین بیشترین مهاجر تحصیل کرده از بم به سایر نقاط استان را شاهد هستیم. از عملکرد وزارت آموزش و پرورش گله‌مند هستم و عاجزانه از دولت می‌خواهم که به بحث آموزش که زیرساخت همه زیرساخت‌هاست در منطقه شرق استان کرمان، توجه کنند.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: این کیفیت نامطلوب آموزش بر زندگی و آینده شغلی فرزندان ما تاثیر خواهد گذاشت، به‌گونه‌ای که غیر از آنکه نمی‌توانند در دانشگاه‌های مطرح تحصیل کنند حتی نمی‌توانند دیگر در آزمون‌های استخدامی نیز قبول شوند.

نماینده مردم شرق استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: اگر امروز جلوی این بی‌کیفیتی آموزش را نگیریم، در آینده به شدت گرفتار خواهیم شد و دیگر جبران آن هم نمی‌توانیم بکنیم.

گفتگو از «سارا سلطانی» خبرنگار ایسنای منطقه کویر


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید