خلاء مربیان بدنساز تخصصی در لیگ برتر فوتبال

  • تاریخ انتشار : 1397/9/5 ساعت : 05:05 - 5 سال قبل
  • از گروه : ورزشی
  • زیرگروه : علم ورزش
مدیر پیشین گروه بدنسازی فدراسیون فوتبال می‌گوید: سازمان لیگ برتر فوتبال باید قانونی مصوب کند تا مربیانی که به عنوان بدنساز در لیگ برتر فوتبال قرار می‌گیرند از فیلتر کمیته بدنسازی فدراسیون فوتبال عبور کرده و دارای مدرک B فوتبال باشند، نه این که با رابطه و از سایر رشته‌ها بخواهند به عنوان بدنساز در راس فوتبال قرار بگیرند.

دکتر غلامرضا جهانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: چندین سال است که به عنوان مدرس فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مربیان بدنساز زیادی را برای فوتبال تربیت کرده‌ام، اما متاسفانه در کل پیکره فوتبال آثاری از این مربیان دیده نمی‌شود و مشخص نیست مربیان آموزش دیده در کجا و در چه رشته‌ای مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: همان طور که برای مربیان لیگ برتر و کمک مربیان، داشتن مدرک مربیگری A و B از اصول مهم نشستن روی نیمکت مربیگری است و بدون داشتن مدرک حق مربیگری ندارند، در بدنسازی نیز باید این قانون به طور جدی پیگیری شود و سازمان لیگ تنها به مربیانی مجوز کار بدنسازی در باشگاه‌ها، لیگ برتر فوتبال و تیم‌های ملی را بدهد که با سپری کردن دوره‌های آموزشی کمیته بدنسازی فدراسیون فوتبال دارای مدرک B باشند.

جهانی خاطرنشان کرد: وقتی تیم‌های لیگ برتر را رصد می‌کنم هیچ کدام از شاگردانی که من در زمینه بدنسازی تربیت کردم، حضور ندارند. مشخص است هنوز هم رابطه در تیم‌ها و باشگاه‌های فوتبال حرف اول را می‌زند و مدیران باشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن این که فرد منتخب در بدنسازی فوتبال تخصص کافی را دارد یا خیر، از مربیان بدنساز سایر رشته‌ها استفاده می‌کنند و بی‌قانونی در فوتبال همچنان وجود دارد.

این متخصص بدنساز اضافه کرد: متاسفانه استفاده از روش‌ها و شیوه‌های سنتی در تمرینات و انتقال این شیوه‌ها از یک تیم به تیم دیگر در سالیان اخیر، سبب شده هم در امر مربیگری و هم بدنسازی شاهد رشد و پیشرفت فوتبال در هیچ تیمی نباشیم. در حقیقت هر گروهی با هر تیمی که می‌آید با همان گروه و با شیوه‌های سنتی و تجربی وارد تیم دیگر می‌شود و اجازه کار به متخصصان و افراد تحصیلکرده داده نمی‌شود.

جهانی گفت: فوتبال زمانی می‌تواند مسیر پیشرفت خود را طی کند که از ریشه درست شود. در حال حاضر از ۱۶ تیمی که در لیگ برتر هستند، کدام یک از مربیان بدنساز متخصص و آموزش دیده استفاده می‌کنند که دورهای آموزشی فیفا را سپری کرده‌اند و دارای مدرک معتبر AFC هستند. متاسفانه بسیاری از مربیان بدنساز که کنار تیم‌ها قرار دارند چون دانش کافی در زمینه بدنسازی فوتبال ندارند و با رابطه و از سایر رشته‌ها وارد فوتبال شدند، کار بدنسازی را تنها در گرم و سرد کردن نقطه آسیب‌دیده خلاصه می‌کنند و هیچ تخصصی در زمینه بدنسازی فوتبال ندارند.

وی در پایان تاکید کرد: ما از مربیان بدنساز آکادمی و با دانش روز در فوتبال برخوردار نیستیم و مربیان ما به درستی نمی‌دانند برنامه و طراحی تمرینات یک تیم باید چگونه باشد، چه زمانی یک ورزشکار باید از تمرینات استقامتی و قدرتی بهره‌مند شود و در طول سال چه تمریناتی باید داشته باشند تا در جریان بازی، بازیکن دچار ضعف بدنی نشود. تنها چیزی که ۱۶تیم لیگ برتر یاد گرفته‌اند این است که بگویند زمان کافی برای کار بدنسازی نداشتیم. تا کی باید به مربیان بدنساز  غیرمتخصص و تجربی اجازه فعالیت در باشگاه‌ها و تیم‌های ملی داده شود؟

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید