عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت‌مدرس:

بازخوانی مؤلفه‌های تمدن‌ساز ایران و عراق ضروری است

  • تاریخ انتشار : 1397/9/7 ساعت : 09:20 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : ایلام
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در نشست تخصصی مناسبات فرهنگی ایران و عراق گفت: کالبدشکافی تاریخی و بازخوانی مؤلفه‌های تمدن‌ساز ایران و عراق ضروری است.

به گزارش ایسنا، دکتر «فاطمه جان‌احمدی»، در نشست تخصصی مناسبات فرهنگی ایران و عراق(با تأکید بر اربعین) که در دانشگاه ایلام برگزار شد، اظهار کرد: شناسایی ریشه‌های تاریخی و آشنایی با میراث مشترک این دو کشور، آشنایی با برخی مخاطرات اختلاف‌انگیز، تعمیق در بایسته‌های فرهنگی و توسعه شناخت و تکیه بر خودآگاهی،  امنیت‌ساز بوده و باعث ایجاد و تحکیم صلح در منطقه می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که کالبدشکافی تاریخی کشورهای ایران و عراق بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: کالبدشکافی تاریخ و کشف آنچه باعث مجد و عظمت ایران و عراق بوده و بازیافت عناصر فرهنگی و عناصر تحمیلی بر این دو ملت، موجب می‌شود تا در افق حضور استعمارگران، هر دو کشور پیوندی هم‌دلانه داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: بازخوانی این میراث مشترک و آموزش آن به مرم در مقاطع گوناگون، داشتن نگاه اغماض‌گونه به گذشته و نگاه آرمانی به آینده، بازیابی یک هویت اسلامی واحد و تبدیل ایران و عراق به یک ملت واحد، می‌تواند به درمان انواع بیماری‌های مزمن دو کشور کمک کند و ثبات و امنیت را برای هر دو کشور و کشورهای منطقه ایجاد کند.

جان‌احمدی بر بازخوانی نقش ایران و عراق در شکل‌گیری تمدن معاصر تأکید کرد و گفت: سهم ایرانیان و عراقیان در شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی در سال‌های اخیر نادیده گرفته شده و بازخوانی و بازیابی این سهم، امروز یک ضرورت است.

وی افزود: بی‌تردید دو کشور ایران و عراق در کنار هویت و ماهیت آن‌ها و داشتن مجموعه‌ای از آداب و به‌علت واقع شدن در هارتلند جهان اسلام و موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیکی که در جهان و در هلال شیعی دارند، در دگرگونی‌های معادلات جهانی مؤثر بوده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که همبستگی تاریخی، جغرافیایی، دینی و مشترکات فرهنگی ایران و عراق موجب هم‌سودی میان این دو کشور کهن شده است، خاطرنشان کرد: پیش‌تر میان دو ملت هرگز مرزی وجود نداشته است و این یک خصلت بزرگ کشورهای اسلامی بوده که نمود آن در فرهنگ زیبای اربعین قابل مشاهده است.

این استاد تاریخ به برشمردن بایسته‌های کالبدشکافی تارخ ایران و عراق پرداخت و گفت: تأکید بر جفرافیای سیاسی ایران و عراق و تأثیر آن بر تأمین امنیت و هم‌سودی طرفین، بررسی تاریخ مشترک دو کشور و ایجاد خودآگاهی تاریخی و تحکیم این ریملند اسلامی، تعریف و بازخوانی نقش این دو تمدن در ژئوپلتیک شیعه با مفروض داشتن همه تعاملات مذهبی، بازخوانی هویتی و تاریخی مناسبات با تأکید بر حسن هم‌جواری و اعتماد متقابل، ایجاد یک حریم امن منطقه‌ای برای رفع موانع وحدت بخش و  شناسایی و معرفی تهدیدها و چالش‌های فراروی منطقه‌ای می‌تواند به افزایش همبستگی بیشتر بین ایران و عراق بینجامد.  

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید