بازیافت , تفکیک زباله , محیط زیست " />

شهروند سنندجی پیشگام اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا شد

  • تاریخ انتشار : 1397/9/10 ساعت : 18:50 - 5 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : محیط زیست
سنندج - ایرنا - چاووش حسین پناهی شهروند سنندجی با هزینه شخصی اجرای طرح تفکیک زباله خانگی از مبدا را به شکل محدود آغاز کرد و اینک با استقبال مردم در حال گسترش آن است.
حسین پناهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این کار را در مدت یک هفته با هزینه شخصی آغاز کردم اما شدت استقبال مردم به حدی بود که در این مدت به 100 نفر بشکه های مخصوص زباله برای تفکیک تحویل داده شد.
وی اظهار داشت: نزدیک به 70 نفر دیگر نیز در نوبت تحویل این بشکه های زباله هستند که به مرور در محل زندگی آنها تحویل شان خواهد شد.
حسین پناهی یادآور شد: زمان شروع فکر نمی کردم استقبال مردم در این حد باشد و گمان می کردم از لحاظ فرهنگی اجرای این طرح در میان مردم جا نیفتاده است.
وی با بیان اینکه خودش طبیعت گرد و علاقه مند به سفر است، اضافه کرد: در سفرهای خود زباله های زیادی دیدم و این انگیزه ای برای من شد که حداقل در خانه خود زباله های تر و خشک را از هم جدا کنم.
حسین پناهی افزود: بعد از 2 ماه همسایه ها در آپارتمانی که زندگی می کنم به تفکیک زباله ها علاقه مند شدند و با زباله گردها هماهنگ کردیم تا زباله های خشک را به آنها بدهیم.
وی اضافه کرد: وقتی دیدم مهمان های ما هم علاقه نشان دادند این انگیزه ایجاد شد که کار گسترده تری را آغاز کنم و در نتیجه کمپین بازیافت هلین را ایجاد کردیم.
این فعال زیست محیطی اظهار داشت: اکنون سه نفر مشغول فعالیت در این کار هستند که یکی از آنها مامور فروش زباله ها به شرکت های بازیافتی است.
وی یادآور شد: مبالغ به دست آمده جمع آوری می شود تا وقتی به رقم قابل توجه ای برسد آن را به موسسات خیریه برای انجام کارهای خیر می دهیم.
حسین پناهی با تاکید بر اینکه فعلا از این کار انگیزه مالی و تجاری ندارد، گفت: هر کاری که در آن علاقه برجسته باشد نتایج بهتری کسب می کند.
وی اضافه کرد: چند شرکت در تهران و برخی از شهرهای دیگر کار تفکیک زباله از مبدا را آغاز کرده اند اما چون انگیزه تجاری در اولویت قرار داشته موفقیت آنچنانی حاصل نشده است.
حسین پناهی افزود: اگر بودجه های شخصی که برای این کار کنار گذاشته ام به اتمام برسد بخشی از درآمد خود را به توسعه کار اختصاص می دهم.
وی با بیان اینکه هر فرد یا مکانی که بشکه های تفکیک تحویل آن شده کد و آدرس ثبت شده دارد، اضافه کرد: هر فردی که بشکه های تفکیک زباله به او تحویل داده شده رها نمی شود و اگر کسی همکاری نکند بشکه ها را از او پس می گیریم.
حسین پناهی گفت: تهیه بشکه هایی که برای تفکیک زباله ها مورد استفاده قرار می گیرد یکی از مشکلات ما است که هزینه های بالایی دارد و تهیه آنها دشوار است.
وی اظهار داشت: برنامه های آموزشی برای آینده در نظر داریم اما در حال حاضر درگیر هماهنگی های لازم مرتبط با استقبال مردم از طرح هستیم.
حسین پناهی با بیان اینکه فعلا ترجیح می دهم کمک های مالی از کسی دریافت نکنم، تاکید کرد: پذیرای کمک های انسانی و کمک هایی همچون همکاری برای تهیه بشکه های تفکیک زباله هستیم.
6108/9102

نظر خود را ثبت کنید