استاد دانشگاه تهران:

فاصله طبقاتی تحصیلی ۲۰ برابر افزایش یافته است/ نیاز به یک انقلاب آموزشی داریم

استاد دانشگاه تهران گفت: در سال جاری فاصله طبقاتی تحصیلی بین فردی که در منطقه دو تهران زندگی می‌کند با فردی که در شهرستان اهر زندگی می‌کند، ۶۰ برابر است. این فاصله طی شش سال اخیر ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، سید مجید حسینی در ویژه برنامه «بحران امید در دانشگاه» با اشاره به اطلاعات به دست آمده از یک نظرسنجی، اظهار کرد: طبق این نظرسنجی ۷۰ درصد پاسخگویان معتقد بودند نداشتن پول و پارتی در ایران عامل تضییع حقوق بوده، ۷۰ درصد نسبت به احقاق حقوق خود از طریق قانونی تردید داشته و تنها ۲۳ درصد از مردم قائل بودند که تبعیض بین مردم وجود ندارد و همچنین ۱۲ درصد از مردم نیز داشتن تخصص در یافتن شغل را موثر می‌دانند. 

وی ادامه داد: سوال این است که چرا یک مدرسه ۱۲۰ نفره‌ در زاهدان توسط مردم افتتاح شد و ۶۰۰ دختر با میانگین سنی ۱۳ سال برای اول دبستان ثبت کردند در حالی که فقط در یک منطقه از تهران، ۲۸۳ مدرسه غیرانتفاعی وجود دارد؟  

وی با اشاره به فاصله‌ی طبقانی اقشار محروم با اقشار مرفه کشور در ابعاد مختلف گفت: فاصله طبقاتی تحصیلی ۶۰ برابر، حمل و نقل ۵۲ برابر، تفریح و فرهنگ ۴۹ برابر، پوشاک و کفش ۴۰ برابر، منزل ۴۰ برابر و بهداشت و درمان ۲۳ برابر شده اما این میزان در مصرف دخانیات دوبرابر بوده که نشان می‌دهد تنها چیزی که به محرومان رسیده، دود بوده است.  

حسینی با بیان این‌که چگونه است که بازماندگان تحصیل در کشور ۹درصد هستند اما این میزان در بلوچستان ۴۵ درصد است؟ گفت: ۲۵ هزار نفر از کودکان دشتیاری، مدرسه که هیچ، آب هم ندارند. سوال این است که چگونه ترک تحصیلی‌ها رسید به سیستان و همه طلاهای المپیادهای ریاضی امسال رسید به دو مدرسه تهران؟  

وی با بیان این‌که طی ده سال اخیر هر قدر که بیشتر در رابطه با آموزش خرج کردیم و آموزش را ناعادلانه کردیم، مردم کمتر یاد گرفتند، افزود: طی ۱۰ سال اخیر نمره منفی در کنکور ۴۰ برابر شده و همه‌ی اینها نتیجه نظام آموزشی پولی است.  

وی خاطرنشان کرد: به یک تبعیض جغرافیایی رسیدیم که هر چه از شمال تهران دور تر می‌شویم تبعیض نیز بیشتر می‌شود. تنها یک منطقه تهران ۶ بیمارستان فوق تخصصی دارد.  

وی یادآور شد: از عدالت کنکور فقط آزادی در ثبت نام نصیب محرومان شده است و بدترین آزادی، آزادی رویاها و عدم تحقق رویاهاست.  

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: فکر کردند که انقلاب فرهنگی یعنی محتوای کتب و اساتید را عوض کنند در حالی که همان ساختار ناعادلانه را در سال‌های ۶۸ به بعد توسعه دادند و اینگونه شد که در کتاب‌ها، دین و زندگی خواندیم اما در عمل محوریت پول را دیدیم.  

وی با تاکید بر این‌که نیاز به یک انقلاب آموزشی داریم، گفت: انقلاب آموزشی می‌گوید که ۱۶۵ سال است که از تاسیس دارالفنون گذشته و همچنان آموزش ما ناعادلانه است. از ۱۶۵ سال پیش تلاش کردیم تا با این سیستم آموزشی توسعه ایجاد کنیم اما به جای توسعه، تبعیض ایجاد شد.  

وی با تاکید بر این‌که کشور سوئیس، یک و یک دهم تولید علم دنیا را به خود اختصاص می‌دهد، یادآور شد: صرفا ۲۰ درصد مردم سوئیس در دانشگاه تحصیل می‌کنند اما در کشور ما تا سال ۱۴۳۰ حدود ۶۰ درصد مردم ایران لیسانس خواهند داشت که در کنار این، سه میلیون نفر ترک تحصیلی نیز داریم که حتی مدرسه هم نرفته‌اند.  

حسینی با بیان این‌که ۱۵ درصد دانشجویان کشور غیرپولی رسمی بوده و ۸۵ درصد دانشجویان کشور برای تحصیلاتشان پول پرداخت می‌کنند، افزود: دانشگاه آزاد تاسیس شد و توسط یک جناح توسعه یافت و همچنین دانشگاه پیام نور نیز تاسیس شده و توسط جناح دیگر باز هم توسعه پیدا کرد؛ اما باید بدانیم که آموزش برای آحاد ملت رایگان است. 

 
انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید