محور و اساس جامعه اسلامی بر اساس انصاف است

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر با تاکید بر این موضوع که محور و اساس جامعه اسلامی بر اساس انصاف استوار است گفت: انصاف بخش‌های زیادی از جامعه را در برمی‌گیرد و اگر نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم آسیب‌های متعددی دامنگیر جامعه خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا سروستانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) اظهار کرد: در جلد ۲ اصول کافی از امام صادق (ع) نقل شده که حضرت فرمودند: «سخت‌ترین تکالیف بر بندگان سه چیز است: نخست رعایت انصاف میان خود و دیگران، به‌طوری‌ که چنان با برادر مسلمانش رفتار کند که دوست دارد او با وی چنان رفتاری داشته باشد، دوم مساوات در مال نسبت به برادر دینی خود و سوم اینکه در هر حال به یاد خدا باشد، البته منظور از یاد خدا صرفاً پیوسته ذکر «سبحان‌الله و الحمدلله» نیست بلکه مقصود این است که اگر با کار حرامی مواجه شد، خدا را درنظر بیاورد و آن کار را انجام ندهد».

وی با تاکید بر این موضوع که انصاف یکی از امور اخلاقی است که همواره مورد تاکید ائمه (ع) و بزرگان دین بوده است و مصادیق بسیار زیادی در جامعه دارد عنوان کرد: انصاف دارای انواع و اقسام متعددی اعم از انصاف در سخن، عمل، قضاوت، معامله و... است که رعایت آن بسیار سخت و دشوار است. در دعایی از امام زمان(عج) آمده است «اللهم ارزُقنا توفیق‌الطاعة... و علی الرعیة بالانصاف» این جمله نشان می‌دهد که کارگزاران حکومت باید نسبت به رعیت و توده مردم باانصاف رفتار کنند همچنان‌که امام علی(ع) در نامه به مالک اشتر به همین موضوع فرمان می‌دهد زیرا محور و اساس جامعه اسلامی بر اساس انصاف استوار است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی بوشهر با تاکید بر این مطلب که ما برای این‌که بتوانیم از یک سطح معنوی خوبی در جامعه برخوردار باشیم باید انصاف را در جامعه مورد توجه قرار دهیم یادآور شد: در جامعه اسلامی همگان باید به این مهم توجه کنند و عدالت باید در کل جامعه فراگیر شود. اگر نسبت به موضوع انصاف و عدالت در جامعه بی‌تفاوت باشیم آسیب‌های متعددی دامن گیر جامعه خواهد شد.

سروستانی اضافه کرد: انصاف به معنای اقرار به حقوق دیگران و ادای آن‌ها و همچنین به معنی قسط و عدل پسندیده برای دیگران است، یعنی آن‌چه برای خودمان می‌پسندیم برای دیگران هم بپسندیم و بالعکس.

وی ادامه داد: هر کسی باید در جامعه خود را مکلف به این امر کند که نسبت به بحث انصاف توجه ویژه‌ای داشته باشد. در زندگی اجتماعی مراعات حقوق یکدیگر را نیز باید داشته باشیم و این امر همواره مورد تاکید ائمه (ع) بوده‌ است. در جلد ۲ کتاب کافی و مکارم‌الاخلاق نقل شده که پیامبر(ص) به مولای متقیان، امام علی(ع) فرمود : « از تمام شما به من نزدیک‌تر کسی است که از همه شماها خوش‌اخلاق‌تر و بردبارتر و به خویشاوندانش نیکوکارتر و باانصاف‌تر باشد و نیز فرمود هر کس به نیاز من کمک مالی کند و با مردم منصفانه رفتار کند چنین کسی مؤمن حقیقی است.»

او ادامه داد: هر کسی امور اخلاقی که برای او و جامعه مفید است را به صورت شخصی انجام بدهد این امر کم‌کم در سطح جامعه ترویج پیدا می‌کند. برای رسیدن به انصاف ابتدا باید این موضوع را  از خودآغاز کرده تا پس از آن در سطح جامعه رواج پیدا کند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید