هاشمیان: آموزش و فرهنگ‌سازی لازم در زمینه مبارزه با دوپینگ وجود ندارد

  • تاریخ انتشار : 1397/9/14 ساعت : 06:08 - 5 سال قبل
  • از گروه : ورزشی
  • زیرگروه : علم ورزش
مسئول سابق کمیته پزشکی و مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال در پی انتشار خبری مبنی بر مثبت شدن تست دوپینگ یکی از بازیکنان فوتبال در اثر مصرف کوکایین گفت: این مساله زنگ خطری برای مسئولین مبارزه با دوپینگ است.

دکتر احمد هاشمیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از آنجا که آموزش و فرهنگ‌سازی درست و اصولی اولین گام در راه مبازره با دوپینگ است، بنابراین در این زمینه باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری بیشتری انجام شود.

وی گفت: مثبت اعلام شدن تست دوپینگ یکی از بازیکنان فوتبال در اثر مصرف ماده ممنوعه کوکایین زنگ خطری برای مسوولان ورزش و بویژه همکاران من در کنترل دوپینگ است که با رعایت دقیق استانداردهای بین‌المللی در زمینه مبارزه با دوپینگ شامل استاندارد های تعداد نمونه و توزیع آن در مسابقات مختلف و با برنامه‌ریزی اصولی، درست و بدست آوردن اطلاعات آماری قابل قبول؛ نسبت به میزان گسترش این پدیده در جامعه ورزش بویژه در بین فوتبالیست‌ها توجه بیشتری داشته باشند قبل از این که فراگیرشود.

مسوول سابق کمیته پزشکی و مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: برای این که آمار دقیقی نسبت به اشاعه این ماده مخدر در بین بازیکنان فوتبال داشته باشیم، نیازمند اطلاعات آماری از نمونه‌گیری ها و در حد و اندازه استاندارد از لحاظ تعداد و توزیع نمونه‌ها هستیم. اما به هر صورت انتشار چنین اخباری زنگ خطر جدی است برای مسوولین که باید برای پیشگیری از آن برنامه‌ریزی اصولی و دقیقی صورت بگیرد. تصور می‌کنم اطلاعات و آماری که از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو ) اعلام می‌شود نشان از آن دارد که نگاه علمی به این گونه مسائل نمی‌شود.

هاشمیان اضافه کرد: در هر مقطع زمانی در یک کشور مگر چند بازیکن نخبه و مطرح در تیم های ملی رشته های مختلف داریم. بدون شک اگر مراقب آسیب ورزشکاران خود از این جهت نباشیم و ارزش این نیروی انسانی محدود خود را ندانیم، فرصت‌های ملی و بین‌المللی خود را یکی پس از دیگری از دست خواهیم داد.

وی همچنین با بیان این که در حال حاضر آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص مبارزه با دوپینگ به اندازه لازم وجود ندارد و اداره کنندگان این فرآیند نیز از متخصصین و صاحب نظران این عرصه بهره نمی‌برند و هیچ مقامی هم در مورد مسئولیت ها و اختیارات مدیران این بخش مطالبه گری و پرسش را ندارد، تصریح کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه مبارزه با دوپینگ ضعیف و جای آن در ورزش خالی است. پیش از این در زمان تصدی من در مبارزه با دوپینگ فوتبال و فدراسیون پزشکی ورزشی، گارگاههای آموزشی  چهره به چهره به طور مستمر برنامه ریزی و در سطح کشور همزمان با تعداد نمونه گیری و توزیع جغرافیایی مناسب اجرا می شد و این اقدامات سبب فرهنگ‌سازی خوبی در بین بازیکنان فوتبال می‌شد که نتایج آماری آن حتی در سطوح بین المللی بازتاب ویژه ای داشت، اما درحال حاضر بسیار کم‌رنگ شده است.

هاشمیان ادامه داد: نباید منتظر باشیم نمونه‌ای مثبت شود و سپس به فکر پیشگیری و ارایه راهکار باشیم. اگر برنامه‌ریزی استاندارد برای مبارزه با دوپینگ از نظر  تعداد و توزیع مناسب نمونه‌ها در فوتبال داشته باشیم و نمونه‌گیری‌های هدفمند هم طبق اصول استاندارد فیفا برنامه ریزی  شوند، می‌توان اطلاعات و آماری استخراج کرد که نماینگر آمار صحیح گستردگی استفاده از ماده مخدر کوکایین و سایر مواد ممنوعه در بین فوتبالیستها باشیم. بنابراین در شرایط فعلی هرگونه اظهارنظری در این زمینه غیرعلمی است و امکان دارد در اعلام نتایج دچار اشتباه شویم.

مسوول سابق کمیته پزشکی و مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال در پایان گفت: کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال و ستاد ملی مبارزه دوپینگ ابتدا باید به این مساله تاکید داشته باشند که آیا نظام برنامه‌ریزی کنترل دوپینگ بر مبنای شیوه‌های علمی فیفا انجام می‌شود یا خیر؟ و اگر بر این مبنا نیست، علت آن را  شفاف‌ اعلام کنند که مشکل کجاست. به هر صورت مسئولین امر باید بدانند که در مسیر مبارزه با دوپینگ در فوتبال بدون رعایت متدولوژی علمی فیفا نتیجه ایی در ورزش کشور جز از دست دادن منابع انسانی و مالی حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید