در گفتگو با ایسنا مطرح شد:

معیار رعایت انصاف در جامعه

یک کارشناس اخلاق با تاکید بر این مطلب که خداوند و ائمه(ع) همواره انسان‌ها را نسبت به یکدیگر به رعایت عدل و انصاف دعوت می‌کنند، گفت: با شناخت محتوای دین اسلام می‌توانیم انصاف را در جامعه ساری و جاری کنیم و انصاف تنها در مسائل مالی خلاصه نمی‌شود بلکه در مسائل اخلاقی نیز باید جانب انصاف را رعایت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم سراج در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب که انصاف یکی از مهم‌ترین و در عین حال سخت‌ترین فضایل اخلاقی است اظهار کرد: انسان زمانی می‌تواند مراتب انصاف را رعایت کند که از لحاظ شناخت ایمانی و اخلاقی به مرحله بالایی رسیده باشد و وجدانی تکامل یافته پیدا کرده باشد وگرنه نمی‌تواند انصاف که جزء بهترین فضائل اخلاقی است را رعایت کند.
او ادامه داد: انصاف دارای انواع و اقسام متعددی است از جمله انصاف در سخن، انصاف در عمل، انصاف در قضاوت، انصاف در معامله و ... که رعایت آن بسیار سخت و دشوار است.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که در سفارش به امام علی(ع) فرموده است گفت : پیامبر (ص) می‌فرمایند:«سه چیز سرور اعمال هستند انصاف، مواسات و ذکر خدا.»اگر کسی این سه صفت را در خود پیاده کند، جلوه ایمانش بروز و ظهور بیشتری دارد، به‌عبارت دیگر، فرد مومن صفات متعددی در خود دارد، اما این سه ویژگی در وی جلوه بیشتری خواهد داشت و همین نکته معنی سرور بودن این سه صفت است.
سراج یادآور شد: در روابط اجتماعی روزمره، انصاف و ذکر خدا، بیشتر دیده می‌شود و مردم از فرد با ایمان انتظار دارند که اهل انصاف باشد و در همه حال یاد خدا باشد، در قضاوت، شهادت، راست‌گویی و ... خدا را در نظر داشته باشد و جزء انصاف سخن نگوید.
این کارشناس اخلاق در ادامه با تاکید بر این مطلب که انصاف صرفا در مسائل مادی و اقتصادی خلاصه نمی‌شود گفت: انصاف نه تنها در مسائل اقتصادی باید جریان داشته باشد بلکه در مسائل معنوی و اخلاقی نیز رعایت انصاف امری پسندیده است. اگر ما دوست نداریم فردی، کالایی را احتکار کرده و پس از گران شدن آن را به دست ما برساند ما هم نباید این رفتار ناپسند را در قبال دیگران داشته باشیم. همچنین اگر دوست نداریم فردی پشت سر ما غیبت کند و با تهمت ناروایی بزند ما نیز نباید در مورد دیگران این رفتار را داشته باشیم.
سراج اضافه کرد: رعایت انصاف در مسائل معنوی بسیار زیاد کاربرد دارد. ما باید در زمینه مسائل اخلاقی نیز این فریضه را جدی بگیریم. نه تنها بازاریان، بلکه کارمندان و هر کسی در هر شغلی که فعالیت دارد باید جانب انصاف را نسبت به یکدیگر رعایت کند. این فریضه ارزشمند اخلاقی زمانی عملیاتی می‌شود که انسان محتوای اخلاقی در دین را شناخته باشد. خوشبختانه دین اسلام برای تمام لحظات زندگی برنامه دارد و ما با شناخت محتوایی از دین اسلام می‌توانیم به راهکارهای اجرایی شدن انصاف در جامعه کمک کنیم.  
انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید