اطلس خاک‌های شیراز رونمایی شد

  • تاریخ انتشار : 1397/9/12 ساعت : 16:19 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : فارس
همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در شیراز برگزار و از اطلس خاک‌های این کلانشهر رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز دوشنبه 12 آذر در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک، با اشاره به رونمایی از اطلس خاک‌های شیراز، گفت: برای تهیه این اطلس از خاک فضای سبز دشت شیراز نمونه برداری شده و با تکنیک زمین آمار نقشه کیفیت و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک شیراز در یک اطلس گردآوری شده است.

جهانبخش میرزاوند با اشاره به لزوم مدیریت، اصلاح و غنی سازی خاک فضای سبز شهری، افزود: در این راستا شهرداری شیراز اقدام به راه اندازی 4 سایت غنی سازی خاک با مواد آلی کرده و دو سایت دیگر نیز در دست بهره برداری دارد. خاک حاصل از خاکبرداری های سطح شهر پس از نمونه برداری و مشخص شدن نمونه های باکیفیت به سایت های غنی سازی منتقل می شوند. در این سایت ها به خاک مواد آلی، کمپوست و کود حیوانی اضافه و سپس در فضای سبز شهر شیراز از خاک غنی شده استفاده می شود.

وی در این همایش با بیان اینکه استفاده از خاک غنی شده منجر به حفظ شادابی و افزایش طول عمر فضای سبز شهری می شود، گفت: به منظور حفظ و توسعه فضای سبز شیراز، ممیزی فضای سبز شهری،احصا منابع آب و برنامه ریزی برای تامین آب فضای سبز شهری در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز با اشاره به رویکرد مدیریت شهری مبنی بر شهر انسان محور و توجه به مسائل زیست محیطی و فضای سبز خاطرنشان کرد: براساس این رویکرد شهر باید برای رفاه و اسایش شهروندان ساخته شود و قابل زیست برای آیندگان و برقراری توسعه پایدار باشد. از شاخصه های شهر قابل زیست می توان به پاکی هوا، محیط زیست سالم و سلامت شهر اشاره کرد و در بهبود این شاخص ها خاک نقشی اساسی دارد. از این رو حفاظت از خاک و غنی سازی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

میرزاوند با بیان اینکه حفاظت از خاک و حفظ کیفیت آن اهمیتی جهانی دارد، گفت: در این راستا قانون خاک در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است. البته حفاظت از خاک و توجه به آن امری بین بخشی است که نهادهای متولی و گروههای مردم نهاد و دانشگاهیان باید در کنار هم در راستای تبیین اهمیت خاک و توجه به آن بکوشند.

این عضو پیشین انجمن خاکشناسی ایران تبیین اهمیت حفاظت از خاک را برای مردم ضروری دانست و افزود: مردم شیراز با کاشت درخت و احداث باغ شیراز را شهر گل و بلبل کرده اند لذا بدون مشارکت شهروندان و مدیریت علمی و فنی امکان مدیریت بهینه فضای سبز وجود ندارد. بر این اساس معتقدم امروز با به ثمر رسیدن اقدامات و تلاشهای انجام شده در حوزه آب، خاک و فضای سبز و محیط زیست شهری می توان دوباره شیراز به شهرت قبلی خود یعنی شهر گل و بلبل برگرداند.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در شهر شیراز حدود هزار هکتار از مجموعه باغات گروه یک قصردشت وجود دارد که 260 هکتار از این باغها توسط شهرداری تملک شده است. همچنین بالغ بر دو هزار و 760 هکتار باغ خصوصی، 300 هکتار فضای سبز مناطق نظامی، دو هزار و 400 هکتار فضای سبز در ارتفاعات و اراضی پیرامونی شهر شیراز وجود دارد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید