پورابراهیمی: صدور بخشنامه‌های متعدد، تنظیمات صادرات را به هم ریخته است

  • تاریخ انتشار : 1397/9/8 ساعت : 12:37 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : کرمان
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اولین اشکالی که به دولت و بانک مرکزی وارد است، صدور بخشنامه‌های متعدد در حوزه صادرات است که تنظیمات صادرات را به هم ریخته است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی امروز ۸ آذرماه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان اظهار کرد: کرمان از استان‌های مهم صادراتی کشور است و موضوعات پیمان سپاری ارزی و دیگر مباحث صادرات اهمیت زیادی دارد و حل این مشکلات، حل مشکلات کلان اقتصاد استان است.

وی افزود: اولین اشکالی که به دولت و بانک مرکزی وارد است، صدور بخشنامه های متعدد در حوزه صادرات است که تنظیمات صادرات را به هم ریخته است.

پورابراهیمی تصریح کرد: دولت باید جلوی صادرات بی رویه بخشنامه‌ها را بگیرد که اثر آن در بخش‌های مختلف مشخص است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: انتظار این است که بخشنامه‌های مختلف تبدیل به تصمیم متقن و منسجم بشود تا بتوانیم از ظرفیت صادرات در زمان کاهش ارزش پول ملی استفاده کنیم که بزرگ ترین فرصت است.

وی افزود: اگر مردم تورم و شرایط سخت را تحمل می کنند، حداقل باید از مزیت‌های افزایش صادرات بهره بگیریم که این سیاست‌ها صادرات ما را نیز با مشکل مواجه کرده است.

پورابراهیمی اظهار کرد: به بانک مرکزی اعلام کرده ایم که اشکالات وارد است و بخش عمده صادرات ما متعلق به نهادهای عمومی غیردولتی است و پیمان سپاری مفهوم ندارد و باید واردات را انجام بدهند و اگر مدیری تخلف کند، دولت باید برخورد کند.

وی تصریح کرد: مجموع کل صادرات ریز و درشت بخش خصوصی خالص در اقتصاد ما از ۴۵ میلیارد دلار(کل صادرات) نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است و می گوییم این راهکارها برای بخش خصوصیِ خالص کارآمد نیست و باید حتما تغییر بکند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: پیش بینی این است روند کاهش ارزش دلار در هفته آینده استمرار داشته باشد و تحلیل اقتصادی که در این زمینه بود، محقق شد.

وی افزود: فضای روانی بعد از ۱۳ آبان که آمریکا خیلی تلاش کرد شوک ارزی به اقتصاد ایران بزند، محقق نشد و شاهد تقویت ارزش پول ملی خواهیم بود.

پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در کمیسیون اقتصادی اعلام کردیم بازار ثانویه ارز باید نرخ شناور داشته باشد که بازار کنونی اصلا قابل قبول نیست و باید جمع شود.

وی بیان کرد: نرخ ارز در اقتصاد باید تک نرخی شود، وضعیت کنونی جز ایجاد رانت و فساد نتیجه‌ای ندارد و در سال آینده در مجلس به این موضوع ورود خواهیم کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اظهار کرد: بخشنامه ۲۸ آبان در زمینه پیمان سپاری ارزی تعدیل بخشنامه های قبل و یک گام رو به جلو است اما اشکالاتی دارد و هفته آینده جلسه شورا گفت‌وگوی ملی برگزار می‌شود که پیشنهادات این جلسه را می توانیم بدهیم و مشخصا این پیشنهاد را داریم که نقاط قوت و ضعف بخشنامه را جمع بندی و ارائه کنیم.

وی افزود: کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف با سیاست‌های ارزی دارد رواج پیدا می کند و استان کرمان نقش ویژه‌ای در شورای گفت‌وگوی ملی ایفا می‌کند و باید این اشکالات و پیشنهادات ارائه شود.

پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش درباره بند واو تبصره ۱۶ بودجه سال جاری گفت: ویرایش این بند در کمیسیون تلفیق، جامع نبود و پیش نویس اصلاحی با تاخیر مواجه شد در حالی که مشکل بخش عمده ای کشاورزان و تولیدکنندگان ما معوقات بانکی است و در هفته قبل جلسه مشترکی با روسای بانک های کشور و آقای لاریجانی تشکیل شد.

وی ادامه داد: یکی از بندهای این جلسه بررسی بند واو بود و اصلاحیه انجام شده، یکشنبه آینده دردستور کار صحن علنی است و با نظام بانکی توافق شده که جایگزین بند واو خواهد شد و در بودجه سال ۹۸ خواهد آمد که پیش بینی می شود این اصلاحیه حجم زیادی از مشکلات فعالان اقتصادی و مطالبات قابل وصول برای بانک ها را حل خواهد کرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید