تأمین گرمای برخی مدارس ییلاقی گیلان با بخاری‌های هیزمی

سرپرست اداره‌کل تجهیز و نوسازی مدارس گیلان، با بیان این‌که برخی از مدارس خشتی در صعب‌العبورترین نقاط استان قرار دارند و امکانات اولیه نظیر برق و گاز هم ندارند، گفت: با وجود چنین شرایطی، برای تأمین گرمایش کلاس‌های درس مناطق ییلاقی از بخاری‌های نفت‌سوز یا هیزمی استفاده می‌شود.

«علی‌اکبر اوسط‌مقدم» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و وضعیت گرمایشی مدارس عشایری، اظهار کرد: 46 مدرسه عشایری با 56 کلاس درس شامل خشتی، چوبی و سنگی در استان داریم که در دستورکار اداره‌کل تجهیز و نوسازی مدارس استان قرار دارند.

سرپرست اداره‌کل تجهیز و نوسازی مدارس گیلان، افزود: از این تعداد 4 مدرسه عشایری در املش، 19 مدرسه در ارتفاعات تالش، 14 مدرسه رودسر و رحیم‌آباد، یک مدرسه در اطاقور، یک مدرسه در رضوانشهر، یک مدرسه در رودبار، دو مدرسه در سیاهکل، یک مدرسه در فومن و سه مدرسه در ماسال قرار دارد.

مقدم گفت: تأمین گرمایش مدارس توسط پکیج، اسپیلت و بخاری‌های تابشی انجام می‌گیرد، البته در برخی مناطق ییلاقی استان با دمای کمتر از 4 درجه اسپیلت پاسخگو نیست که یا باید از انرژی‌ پاک خورشیدی یا از موتور برق استفاده شود.

سرپرست اداره‌کل تجهیز و نوسازی مدارس گیلان با بیان اینکه تعمیر و بازسازی مدارس خشتی در اولویت قرار دارد، ادامه داد: برخی از مدارس خشتی در صعب العبورترین نقاط استان قرار دارند و امکانات اولیه نظیر برق و گاز هم ندارند لذا با توجه به شرایط منطقه، برای تامین گرمایش برخی کلاس‌های درس مناطق ییلاقی از بخاری‌های نفت سوز یا هیزمی استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: در استان گیلان ۱۴۶ مدرسه عشایری موجود بوده که از این تعداد ۹۱ مدرسه عشایری در حال فعالیت هستند، مابقی مدارس(۵۵مدرسه) به‌علت کاهش دانش‌آموز و بحث مهاجرت تعطیل شده‌اند و از ۹۱ مدرسه فعال با توجه به اطلاعات گزارش شده ۴۵ مدرسه در پنج سال گذشته ساماندهی شده که ۴۶ مدرسه از مدارس فعال با توجه به نگرش سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مرحله ساماندهی و برنامه‌ریزی است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید