چالش‌های انتقال فناوری‌های بومی به بخش‌های صنعتی/ارائه شاخص‌های رتبه‌بندی از سوی وزارت علوم

معاون هماهنگی و اجرایی‌سازی ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به شاخص‌های رتبه‌بندی، گفت: از گذشته پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در این زمینه اقدام می‌کرده است، ولی در صدد تکمیل‌تر کردن شاخص‌های رتبه‌بندی هستیم که در این زمینه قرار است از سوی وزارت علوم تا ۵ ماه آینده شاخص‌های رتبه‌بندی ارائه شود.

به گزارش ایسنا دکتر حمید امیدوار در نشست خبری امروز با اشاره به راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور، افزود: در این نقشه ۱۳ راهبرد کلان و ۲۲۴ اقدام ملی و در فصل سوم این نقشه نیز اولویت‌های علم و فناوری ذکر شده که در این راستا اسنادی مصوب شده و مابقی تصویب شده است.

وی با بیان اینکه با اجرای این نقشه هم ساختار مجموعه علم و فناوری کشور اصلاح می‌شود و هم به اهداف کلان کشور دست می‌یابیم، اظهار کرد: دستیابی به جایگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جایگاه برجسته علمی و الهام‌بخشی در جهان از جمله اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور است که رتبه‌بندی‌ها نشان می‌دهد ایران در حوزه‌های علم و فناوری به موفقیت‌هایی دست یافته است که این امر نشان‌دهنده روند مطلوب این نقشه است.

امیدوار، استقرار جامعه دانش‌بنیان، عدالت‌محور و برخوردار از انسان‌های شایسته، فرهیخته و نخبه برای احراز مرجعیت علمی در جهان و تعمیق و گسترش آموزش‌های عمومی و تخصصی همراه با تقویت اخلاق و آزاداندیشی و روحیه خلاقیت در آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوان را از دیگر اهداف نظام علم و فناوری ذکر کرد و یادآور شد: بر این اساس سیاست‌ها و ضوابط آمایش سرزمینی در حوزه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی مصوب شده است و متعاقب آن سند آمایش سرزمینی در حوزه وزارت علوم مطرح شد که این سند نیز مورد تصویب قرار گرفت.

معاون هماهنگی و اجرایی‌سازی ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر این‌که بر اساس این دو سند اقدام به ساماندهی آمایش آموزش عالی در حوزه‌های وزارت علوم و بهداشت می‌شود، اظهار کرد: سند آمایش آموزش عالی با تلاش‌هایی که وزیر علوم برای اجرایی کردن آن داشته، در یک سال اخیر روند اجرایی خوبی یافته است.

وی در عین حال با بیان اینکه اجرای این سند از زمان تصویب تا آمدن دکتر منصور غلامی، وزیر علوم فعلی اجرایی نشده است، یادآور شد: در زمینه رتبه‌بندی‌ها نیز از گذشته پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در این زمینه اقدام می‌کرده است و در زمینه تعیین شاخص‌ها با وزارت علوم جلسات متعددی داشتیم.

امیدوار ادامه داد: در صدد هستیم تا شاخص‌های رتبه‌بندی را تکمیل‌تر کنیم و بر این اساس قرار است شاخص‌های رتبه‌بندی تا ۵ ماه آینده از سوی وزارت علوم ارائه شود.

وی تصریح کرد: دستیابی به توسعه علوم و فناوری‌های نوین و نافع، متناسب با اولویت‌ها و نیازها و مزیت‌های نسبی کشور و افزایش سهم تولیدات محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری داخلی به بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور از دیگر اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور محسوب می‌شود.

امیدوار با تاکید بر اینکه در این نقشه اقداماتی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: به منظور ایجاد ارتباط نهادهای علمی با بخش‌های صنعتی راه‌اندازی مراکز توسعه و گسترش علم و فناوری دیده شده است که از آن جمله می‌توان به ایجاد مرکز توسعه و انتقال علم و فناوری در جهاد دانشگاهی اشاره کرد.

وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر انتقال علم و فناوری به بخش‌های صنعتی به سهولت انجام نمی‌شود، خاطر نشان کرد: یکی از دستگاه‌های موثر در این حوزه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری است که در این راستا اقدامات موثری را انجام داده است.

معاون هماهنگی و اجرایی‌سازی ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: تا زمانی که مراکز انتقال فناوری در کشور شکل نگیرد، فاصله میان شرکت‌های دانش بنیان و بخش‌های صنعتی کم نخواهد شد.

وی با اشاره به تجربیات سایر کشورها در زمینه راه‌اندازی چنین مراکزی، گفت:‌ این مراکز با حمایت بخش‌های دولتی و مشارکت بخش خصوصی امر انتقال فناوری به بخش‌های صنعتی را دنبال می‌کنند.

امیدوار با بیان اینکه بر اساس اولویت‌های علم و فناوری در کشور، ستادهای فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است، اظهار کرد: اسناد علم و فناوری تدوین‌شده به لحاظ شاخص‌هایی که در اسناد ذکر شده و همچنین بر اساس رویدادهای کلان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

به گفته وی برخی از اسناد مانند گیاهان دارویی به سرعت به اهداف تعیین‌شده رسیده و برخی دیگر مانند سند هوافضا به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته به اهداف مورد نظر نائل شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید