10 دسامبر؛ زادروز مردی که به کتابخانه‌ها نظم داد

ملویل لوئیس دیویی در دهم دسامبر 1851 در شهرآدامز سنتر ایالت نیویورک متولد شد. مدت کوتاهی معلمی کرد. در 1870 کالج امهرست وارد شد و از سال 1873 در کتابخانه کالج به عنوان کتابدار مشغول گردید کاری که بعد از فارغ شدن از تحصیلات نیز به آن ادامه داد.

به گزارش ایسنا؛ در همان دوران بود که بی‌نظمی چیدمان کتاب‌ها و نیاز به سازماندهی آنها او را به فکر ابداع سامانه‌ای برای جلوگیری از جابجایی‌های و نابسامانی کتاب‌ها انداخت. بررسی او در چند کتابخانه نشان داد که نداشتن یک روش برای شماره‌گذاری و ترتیب چیدمان کتاب‌ها منجر به عدم کارآیی، اتلاف وقت و پول و دوباره کاری‌های مداوم می‌شود.

او با در نظر گرفتن عناوین و موضوعات کتاب‌ها، نوعی سیستم متریک دهدهی برای کتاب‌ها طراحی و پس از آزمایش در کتابخانه کالج امهرست، در سال 1876 به شکل کتابی در 42 صفحه با عنوان طرح رده‌بندی و نمایه موضوعی برای فهرست‌نویسی و تنظیم کتاب‌ها و جزوات در کتابخانه منتشر کرد. در آوریل 1876 و با رفتن دیویی به بوستون او توانست فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کند و چند کار مهم و بنیادی در امر کتابداری از جمله تأسیس انجمن کتابداران آمریکا، دفتر امور کتابخانه‌ها، مجله کتابداری، استاندارد کردن لوازم و تجهیزات و روش‌های کتابخانه‌ای را صورت دهد.


در 1883 به سمت کتابدار کتابخانه کالج کلمبیا انتخاب شد و همان جا بود که در 1887 نخستین آموزشگاه کتابداری را تأسیس کرد و خود به تربیت دانشجویان این رشته پرداخت. اما این فعالیت‌ها دیری نپایید و بعضی فعالیت‌های دیویی، از جمله گردآوری مجموعه‌های پراکنده از بخش‌های مختلف کالج در کتابخانه مرکزی، تدوین مقررات سخت در مورد استفاده از کتابخانه و یا پذیرش دانشجویان زن در آموزشگاه کتابداری، باعث ایجاد مشکلاتی در روابط او و مسئولان کالج گردید و بالاخره منجر به استعفای او در 1889 گشت.

اما این واقعه ثمرات بسیار خوبی در پی داشت. دیویی به شهر آلبانی در ایالت نیویورک مهاجرت و ضمن سرپرستی کتابخانه ایالتی، آموزشگاه مستقل خود را تاسیس کرد. این کتابخانه با مدیریت و رهبری دیویی در 1903 به چهارمین کتابخانه بزرگ آمریکا تبدل گردید. همچنین برنامه آموزشی آموزشگاه او تا امروز به عنوان الگو در تدریس کتابداری استفاده می‌شود. فارغ التحصیلان این آموزشگاه خود در شهرهای دیگر آمریکا، آموزشگاه‌هایی را بوجود آوردند و به این ترتیب سال به سال رشته کتابداری گسترش یافت. وی در سال 1905 به ناحیه لیک پلاسید رفت و بقیه عمرش را در آنجا گذراند. دیویی در 26 دسامبر 1931، بر اثر عارضه خونریزی مغزی درگذشت.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید