رییس دانشگاه آزاد:

آمادگی داریم جبهه جهاد علمی و فرهنگی را به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی بسپاریم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به اعضای شورای مرکزی اتحادیه‌های دانشجویی گفت: نشست‌های راهبردی با مشارکت مسئولان دانشگاه برگزار کنید و تمام تلاش خود را برای پیشبرد اهداف دانشگاه به کار بگیرید.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو با اعضای شورای مرکزی اتحادیه‌های دانشجویی کشور و جمعی از مسئولان بسیج دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دیدار کرد.

دکتر طهرانچی در این دیدار با اشاره به هدف دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر اینکه در سال 1404 باید انتخاب اول داوطلبان باشد، خاطرنشان کرد: این هدف کاملاً قابل دستیابی است، چرا که دانشگاه آزاد اسلامی دارای قابلیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی است و از لحاظ ساختار بروکراسی اداری در وضعیت بهتری قرار دارد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی تلاش می کند تا منویات مقام معظم رهبری درخصوص پیشرفت علمی و حل نیازهای کشور را اجرا کند و برای رسیدن به این امر، یک سند اولیه دقیق تدوین شده است.

پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان از مهر 98 در راستای حل مسائل ملی و منطقه‌ای خواهد بود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح پایش آزاد در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در این طرح 40 چالش ملی و منطقه‌ای با نظام موضوعات احصاء خواهد شد و از مهرماه سال آینده پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان دقیقاً در راستای حل مسائل ملی و منطقه‌ای خواهد بود. در این طرح، هر دانشگاه به یک قطب حل چالش تبدیل می‌شود و از سرمایه فوق‌العاده نیروی انسانی دانشگاه به نحو احسن بهره خواهیم برد.

وی با بیان اینکه حوزه فناوری و نوآوری در کشور مورد غفلت واقع شده و باید به آن توجه شود، تصریح کرد: در این راستا معاونت فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد خواهد شد. همچنین در حوزه‌های علوم انسانی، علوم پزشکی، علوم پایه و مهندسی و آموزش عمومی و مهارتی، معاونت یا قائم‌مقام آموزشی و پژوهشی در نظر گرفته می شود.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به پیشینه تشکیل دانشگاه در کشور، گفت: دانشگاه در ابتدا به عنوان یک سازمان آموزشی فرهنگی وارد کشور شد که در قسمت آموزشی به نسبت موفق بود، اما فرهنگ آن کج بنا شد. در واقع این فرهنگ دین‌ستیزی و سکولاریزه کردن اجتماع را هدف قرار داده بود.

وی با بیان اینکه در این شرایط آنچه توانست دانشگاه را در حیات پس از انقلاب اسلامی حفظ و در وضعیت فرهنگی آن تحول ایجاد کند، دانشجو بود، خاطرنشان کرد: در واقع 16 آذر و روز دانشجو نماد این امر است که دانشجو توانست دانشگاه را به یک سازمان فرهنگی اجتماعی صحیح تبدیل کرده و این نقش‌آفرینی بزرگ را انجام دهد.

حرکات دانشجویی به وجود آورنده نهاد فرهنگی دانشگاه است

دکتر طهرانچی ادامه داد: دانشجویان اجازه ندادند بعد از کودتای 28 مرداد سال 1332 دانشگاه به یک نهاد دین‌ستیز تبدیل شود. پس از این کودتا و در تمامی مبارزات با رژیم ملعون پهلوی، حرکات دانشجویی به وجود آورنده نهاد فرهنگی دانشگاه در ریل اجتماع، انقلاب، مردم و مرجعیت بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها، گفت: در آن زمان نیز دانشجویان برای تحول فرهنگی در دانشگاه‌ها تصمیم‌ به تعطیلی دانشگاه‌ها گرفتند، بنابراین بدون شک دانشگاه سازمانی فرهنگی نمی‌شود، مگر اینکه دانشجویان این خواسته را پیگیری کنند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان حوزه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها تنها تنظیم‌کنندگان امور هستند، گفت: اگر می‌خواهیم تحول فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گیرد، متولیان این امر دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی که در چارچوب‌های قانونی و دقیق فعالیت می‌کنند، خواهند بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اهمیت نقش دانشجو در دانشگاه‌ها تصریح کرد: در دو دهه اخیر دشمن برای قشر دانشجو سرمایه‌گذاری کرده، چرا که متوجه شده فرهنگ دانشگاه در دست دانشجوست، بنابراین باید به نقش موثر دانشجویان واقف بوده و از آنان در پیشبرد مسائل فرهنگی بهره ببریم.

دانشگاه آزاد اسلامی از متن مردم و برای مردم است

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های دولتی تفاوت دارد، گفت: این دانشگاه، دانشگاهی اجتماعی، از متن مردم، برای مردم و درون حاکمیت است. این دانشگاه دارای بزرگ‌ترین شبکه حقیقی است، چرا که بیش از یک و نیم میلیون نفر عضو خانواده دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی هستند. این تعداد و این شبکه حقیقی، فرصتی بزرگ است که باید از آن بهره اساسی برده و آن را کارآمد کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نباید به هیچ عنوان قدرت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی را تضعیف کنیم و این نکته یک همت والا می‌طلبد.

وی با اشاره به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور گفت: در حال حاضر حدود 90 درصد از رشته‌های کارشناسی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بومی شده و این یعنی استعدادهای هر شهر در شهر خود می‌ماند و پس از پایان تحصیل مشغول به کار شده و می‌تواند شهر خود را بسازد. این یکی از مزیت‌های بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی است و می‌توان گفت که این دانشگاه یک نهاد توسعه و پیشرفت در ایران اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این قابلیت در دانشگاه‌های دولتی وجود ندارد، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند موثر و تحول‌زا باشد و فرهنگ را تغییر و کارآمدی نظام را افزایش دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به تشکل‌های دانشجویی تأکید کرد: دیدگاه راهبردی شما می‌تواند در تحول فرهنگی دانشگاه بسیار موثر باشد، بنابراین نشست‌های راهبردی با مشارکت مسئولان دانشگاه برگزار کنید و تمام تلاش خود را برای پیشبرد اهداف دانشگاه به کار بگیرید.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در تمام کشور گسترده شده است، گفت: دیدگاه‌های راهبردی تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند تحول یک شهر را تحت تأثیر قرار دهد، چرا که در این صورت جوانان انقلابی ولایت‌مدار برای توسعه شهر فکر خواهند کرد. آمادگی داریم که جبهه جهاد علمی و فرهنگی را به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی بسپاریم.

وی افزود: باور داریم که دانشجویان باید در فرهنگ تغییرات ایجاد کنند. تصدی‌گری در امور فرهنگی به هیچ عنوان نباید با مدیران باشد، بلکه باید توسط دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی صورت بگیرد. در واقع دانشگاه به دنبال این است که تصدی‌گری را پایین آورده و تنظیم‌گری را افزایش دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر شفافیت امور مالی در این دانشگاه، گفت: اموال دانشگاه آزاد اسلامی حق‌الناس است، بنابراین با تمام توان در راه حفظ این اموال تلاش خواهیم کرد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: در حال حاضر حسابرسی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کمیسیون‌های دائمی استان و هیأت امنای استان‌ها در حال بررسی است.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی مطالبه‌گر حق مردم حتی برای یک ریال هستیم، تصریح کرد: در صورت اتمام حسابرسی‌ها تا پایان سال، گزارشی از شفافیت مالی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم وجود شفافیت در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: شفافیت تضمین‌کننده بقای هر مجموعه‌ای است و در این راه تلاش وافر خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به گزارشی از جذب اعضای هیات علمی در این دانشگاه، گفت: در فراخوان جذب سال 1397 مقرر شده هزار نفر در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی جذب شوند. در این راستا هیات مرکزی جذب در دانشگاه تشکیل شد. هیات مرکزی جذب دانشگاه آزاد اسلامی، هیات‌های اجرایی جدید را به هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد. پس از تصویب هیات‌های اجرایی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، فراخوان‌های جذب دانشگاه به این هیات‌ها ارجاع داده می‌شود و افراد به عنوان عضو هیات علمی جذب دانشگاه خواهند شد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به امور زنان در دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تشکل‌های دانشجویی در این حوزه نیز می‌توانند نقش‌آفرین بوده و با کارگروه ویژه امور زنان و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی همکاری داشته باشند.

دکتر طهرانچی با اشاره به روند انتصابات در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هیچ‌گونه عزل و انتصابی در این دانشگاه خارج از مقررات صورت نگرفته، البته دانشگاه آزاد اسلامی در تعامل کامل با تمام نهادها و کنشگران فعال اجتماعی است.

لزوم استفاده از توان تشکل‌ها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با تأکید بر لزوم استفاده از توان تشکل‌ها در واحدهای دانشگاهی گفت: تشکل‌های دانشجویی توانمند هستند و می‌توانند در صحنه فرهنگ و علم، نقش‌آفرینی درستی داشته باشند.

در ابتدای این نشست اعضای شورای مرکزی اتحادیه‌های دانشجویی کشور و جمعی از مسئولان بسیج دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به بیان مطالبات، پیشنهادات و نظرات خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، از جمله مباحثی که دانشجویان در این نشست مطرح کردند، می‌توان به تدوین بخشنامه­ های عفاف و حجاب، تخفیف شهریه برای ازدواج دانشجویی و موضوع‌ محور کردن پایان‌نامه‌ها، لزوم تشکیل هیأت اندیشه‌ورز متشکل از دانشجویان فعال، ایجاد بنیاد نخبگان فعالان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در دانشگاه آزاد اسلامی، تحول و تغییر در فضای فرهنگی دانشگاه، لزوم ارتباط بیشتر مسئولان واحدها با تشکل‌های دانشجویی، لزوم اختصاص فضای مناسب به تشکل‌ها در واحدهای دانشگاهی، اختصاص بودجه فرهنگی به تشکل‌ها، مشارکت تشکل‌ها در حوزه‌های تصمیم‌گیری درخصوص امور زنان و خانواده، لزوم حمایت بیشتر از تشکل‌های دانشجویی، لزوم انتصاب افراد ولایت‌مدار و انقلابی در دانشگاه آزاد اسلامی، اختصاص دو واحد کارآفرینی به دروس دوره تحصیلات تکمیلی و... اشاره کرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید