/تحلیل-بلومبرگ/

"سگ دیوانه"، آخرین امید متحدان آمریکا در دولت ترامپ

از حدود دو سال قبل که دونالد ترامپ کار خود را آغاز کرد، متحدان ایالات متحده در اروپا، آسیا و فراتر از آن، روی تعدادی از به اصطلاح بزرگسالان بالغ در کاخ سفید حساب کرده بودند تا یک رئیس‌جمهوری غیر قابل پیش‌بینی را محدود کنند. با خروج قریب‌الوقوع جان کلی رئیس دفتر کاخ سفید تنها جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا باقی می‌ماند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، همچنانکه ترامپ اولین کابینه خود را تشکیل می‌داد، متحدان آسوده شدند که این گروه از جمله ژنرال‌های بازنشسته یا در حال خدمت به حفظ اصول سیاست خارجی و اقتصادی ایالات متحده که عمدتا در طول دهه‌ها پا بر جای بوده است، کمک می‌کنند. انتظار این بود که آنها فرمانده کل قوای قدرتمندترین ارتش جهان را هدایت کرده و حتی او را مهار کنند.

با این حال اصطکاک بالا بوده است. رکس تیلرسون ماه مارس از طریق توئیتی از سمت وزیر خارجه آمریکا اخراج شد. همان ماه گری کوهن، مشاور اقتصادی ارشد و افسر عملیاتی سابق گلدمن ساکس استعفایش را اعلام کرد و هربرت مک‌مستر هم گفت که سمت مشاور امنیت ملی را ترک می‌کند. و اکنون ترامپ گفته است که جان کلی، ژنرال بازنشسته تفنگدران دریایی اواخر این ماه کنار گذاشته می‌شود.

ماتیس، جنگجوی عقلانی مسئول پنتاگون تلاش کرده است تا اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و متحدان اقیانوس آرام کشورش را به تماشای آنچه ایالات متحده انجام می‌دهد ترغیب کند، نه آنچه توئیت می‌شود. چنانچه او هم در بحبوحه افزایش تنش‌های تجاری و اصطکاک بین ایالات متحده و شرکایش در مورد همه چیز از جمله توافق هسته‌ای ایران گرفته تا تغییرات آب و هوایی برود، آن کسانی که خیلی روی حمایت آمریکا حساب می‌کردند متزلزل می‌شوند.

آنتس لانئوتس، ژنرال بازنشسته نیروهای مسلح در استونی می‌گوید: خروج او قطعا حامل پیام مثبتی برای ما نیست. ماتیس می‌داند آنجا چه خبر است و می‌داند تهدیداتی وجود دارد.

هیچ نشانه‌ای از تهدید فوری قریب‌الوقوع علیه وزیر دفاع آمریکا وجود ندارد. به گفته دو مقام مطلع، اینکه جیمز ماتیس آخرین روزهای خود را در دولت ترامپ می‌گذراند یا خیر هنوز سوال بزرگی است. آنها ماتیس را که با نام مستعار "سگ دیوانه" شناخته می‌شود، یکی از آخرین حامیان همکاری دو سوی اقیانوس اطلس در دولت ترامپ و اصلی‌ترین مخاطب متحدان اروپایی می‌داند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید