ناآشنایی گردشگران با خراسان‌شمالی علت بی‌رونقی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی

رئیس اتحادیه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خراسان‌شمالی گفت: یکی از عللی که موجب شده تا اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در این استان نتوانند به‌طور ویژه فعالیت کنند، نداشتن شناخت گردشگران از این استان است.

«علی وصالی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که خراسان‌شمالی دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوانی است، افزود: این استان دارای انواع حیات وحش، مکان‌های تاریخی، گونه‌های گیاهی، مناطق کویری، مرتعی، جنگلی و حدود 300 کیلومتر مرز مشترک است که می‌تواند عامل بسیار مهمی برای جذب گردشگر باشد.

وی ادامه داد: اما تبلیغات کم از مکان‌های تاریخی و گردشگری این استان موجب شده تا شمار فراوانی از گردشگران از این استان شناخت چندانی نداشته باشند در نتیجه حضور آن‌ها در این استان کم‌رنگ شود.

رئیس اتحادیه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خراسان‌شمالی با بیان این‌که تاکنون 30 مجوز برای راه‌اندازی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در این استان صادر شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد هشت اقامت‌گاه راه‌اندازی شده و در حال خدمات‌رسانی به گردشگران هستند.

وصالی تصریح کرد: برخی از این اقامت‌گاه‌ها به خوبی توانسته‌اند به کسب درآمد برسند و نداشتن شناخت گردشگران از خراسان‌شمالی موجب شده تا برخی نیز به درآمد مطلوب نرسند.

وی گفت: به‌عنوان مثال شهرستان راز و جرگلان از پتانسیل‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد اما از آنجایی‌که ناشناخته است، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی چندانی نیز در مناطق روستایی این شهرستان ایجاد نشده است.

رئیس اتحادیه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خراسان‌شمالی با بیان این‌که یکی دیگر از مشکلات موجود در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی این استان نداشتن شناخت افراد فعال در این مکان‌ها با اهداف اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی است، ادامه داد: در حقیقت گاهی اوقات اقامت‌گاه بوم‌گردی با هتل، متل و مسافرخانه اشتباه گرفته می‌شود و فرد کلید اقامت‌گاه را به مسافر و گردشگر می‌دهد و خود از آن مکان خارج می‌شود.

وصالی خاطرنشان کرد: این در حالی است که یک گردشگر در یک اقامت بوم‌گردی برای مالک اقامت‌گاه مانند یک مهمان، خواهر و یا بردار است و باید مالک اقامت‌گاه بوم‌گردی گردشگر را با فرهنگ، آداب و رسوم مختلف آن منطقه آشنا کند و مناطق مختلف آن مکان را به وی نشان دهد و معرفی کند.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف مهم اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در روستاها، رونق بخشی به این مناطق است و مردم روستا می‌توانند حدود 30 درصد محصولات خود را از طریق این مناطق به فروش برسانند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید