یک دانشجوی پژوهشگر و نخبه مرکز آموزش عالی کاشمر:

فرصت حرف زدن به دانشجویان بدهید

یکی از دانشجویان پژوهشگر و نخبه مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: باید این فرصت به دانشجویان داده شود تا حرف‌های خود را به صورت آزادانه بیان کنند؛ اگر برای این قشر از جامعه فرصت ایجاد نمی‌شود، حداقل فرصت‌های موجود از دانشجو دریغ نشود

به گزارش ایسنا، محمد موسوی نژاد در جلسه پرسش و پاسخ در خصوص بیان مشکلات و مطالبات دانشجویان با حضور مسئولان شهرستان کاشمر که در محل مرکز آموزش عالی این شهر برگزار شد، گفت: دانشگاه باید به شیوه‌ای عمل کند تا دانشجویان به طور مستقل با مسئولیت‌پذیری بالا وارد اجتماع شوند؛ نباید دانشجویان، اجتماع و مردم را در یک سیستم بروکراسی حبس کنند.

محمد موسوی‌نژاد افزود: بروکراسی یک چارچوب به ابتذال کشیده شده، خشک و قاتل استعدادها و دشمن قسم خورده آزادی فردی و خلاقیت است و دانشجویان باید در تمام عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشند.

این دانشجو با انتقاد از برگزار نشدن کرسی‎های آزاداندیشی در دانشگاه‌های شهرستان بیان کرد: باید این فرصت به دانشجویان داده شود تا حرف‌های خود را به صورت آزادانه بیان کنند. وی خطاب به مسئولان گفت: حال که برای رشد و پیشرفت دانشجویان فرصتی ایجاد نمی‌کنید حداقل فرصت‌هایی را که دارند از آن‌ها نگیرید.

برخی از دانشجویان در خواب غفلت فرو رفته‌اند

در ادامه مسئول پایگاه بسیج دانشحویی مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: متاسفانه برخی از دانشجویان به خواب غفلت رفته‌اند و دغدغه‌شان مسائل تهی و پوچ شده است.

سید امیر عطار حسینی افزود: متاسفانه دانشجویان همانند گذشته بر پیگیری مسائل اطراف خود و جامعه تمایلی ندارند و بیشتر وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند. دانشجویان باید برای آگاه شدن، سطح مطالعه خود را بالا برده و در جلسات تحلیلی شرکت کنند و یا حتی مستندهای تحلیلی ببینند.

در این جلسه یکی دیگر از دانشجویان بی‌پولی و عدم مهارت را از جمله مشکلات دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی ذکر کرد و گفت: برای انجام کار اعتماد به نفس و برای کار کردن سابقه کار نداریم. متاسفانه مسئولان از توان دانشجویان استفاده نمی‌کنند و اگر هم سفارش کاری را می‌دهند، هزینه بسیار پائینی بابت آن پرداخت می‌شود.

نا امن بودن و تاریک بودن مسیر دانشگاه و نبود امنیت و مزاحمت‌های خیابانی از دیگر مشکلاتی بود که توسط دانشجویان مطرح شد.

دانشجویان دچار افسردگی سیاسی شده‌اند

در این جلسه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: هرچند دانشجوی واقعی باید حق‌طلب و به دنبال حق مردم باشد اما متاسفانه امروزه برخلاف گذشته فضای دانشگاه این گونه نیست.

بهروز بنیادی اظهار کرد: بعد از گذشت 40 سال از انقلاب دچار پارادوکس شده‌ایم، برخی‌ها می‌گویند وقتی خودمان این انقلاب را ایجاد کرده‌ایم چگونه می‌توان از آن انتقاد و یا در برابرش صف‌آرایی کرد در صورتی که دانشجویان با گفتمان‌سازی و برگزاری جلسات درونی باید این مسائل را رفع کنند.

وی در ادامه با انتقاد از نبود پایگاه و جایگاه برای احزاب در کشور افزود: هرچند برخی مواقع دانشگاه‌ها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند و فقط در زمان انتخابات با استفاده از احساس دانشجو، آرایی جمع می‌شود اما بعد همین دانشجو به خاطر یک سخن انتقادی کوچک یا راهی زندان شده و یا محروم از تحصیل می‌شود.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای گفت: هرچند به دلیل این تهدیدها و مشکلات هیچ کدام از دانشجویان حاضر نیستند حق‌طلبی را در پیش گرفته و این مسائل را رعایت کنند اما در گذشته دانشجویان برای رسیدن به آرمان‌هایشان حاضر بودند به زندان هم بروند.

وی اظهار کرد: متاسفانه برخلاف گذشته دیگر از سوی دانشجویان در خصوص مسائل مختلف کشور اظهار نظری نمی‌شود و به نوعی دچار افسردگی سیاسی شده‌اند.

بنیادی افزود: دانشگاه محل تضارب آراء و تولید سوال است؛ متاسفانه به دلیل برخی مشکلات حتی اجازه بیان برخی مسائل به دانشجویان داده نمی‌شود و شاهد برخورد با آنان هستیم.

هزینه‌ها برای دانشجویان در فعالیت‌های سیاسی افزایش یافته است

در ادامه فرماندار کاشمر اسبتداد ستیزی و استکبار ستیزی را دو خصلت بسیارمهم جنبش دانشجویی در ایران ذکر کرد و گفت: در طول دوران جنبش دانشجویی این دو خصلت جایگاه ویژه‌ای داشت.

محمد علی نبی‌پور اظهار کرد: امروزه برخی جنبه استبدادستیزی را می‌خواهند از این جنبش بگیرند و بیشتر بر جنبه استکبار تاکید می‌کنند ولی این واقعیت وجود دارد که جنبش دانشجویی در طول زمان محور حرکت‌های انقلابی بوده و دانشگاه محور فعالیت‌های سیاسی برای ایجاد دموکراسی است.

وی بیان کرد: در این جنبش طی سال‌ها تغییراتی به وجود آمده به طوری که اگر در گذشته مباحث سیاسی، تحولات و اتفاقاتی که در بیرون از دانشگاه اتفاق می‌افتاد برای دانشجویان اهمیت داشت اما امروز کمرنگ‌تر شده شاید به این دلیل که هزینه‌ها برای دانشجویان در فعالیت‌های سیاسی افزایش یافته است.

وی گفت: آنچه در جریان جنبش دانشجویی اتفاق افتاد اینکه فعالیت‌های دانشجویان از سطح جامعه و فضای واقعی به سمت فضای مجازی تغییر یافته است، اکنون فعالیت دانشجویان در فضای مجازی پررنگ‌تر و گسترده‌تر از فضای واقعی است.

نبی‌پور افزود: این انتظار را از دانشگاه داریم که به حل مشکلات شهرستان کمک کند و صرفا در لاک آموزش‌های کلاسیک و تئوریک خود فرو نرود.

دانشجوی متعهد، نباید در محور مسائل فردی وشخصی متمرکز باشد

در ادامه رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: الگوهای علمی و فرهنگی بنیانی که از سوی دانشگاه ارائه می‌شود، باید طوری باشد که دانشجو آن‌ها را پذیرفته و درونی کند.

هادی معماریان افزود: دانشگاه محلی برای تولید علم و نوآوری است، از دیدگاه رهبر معظم انقلاب یکی از وظایف دانشگاه‌ها، نواندیشی علمی و تبدیل آن به انگیزه‌ای عام و مطالبه‌ای عمومی است.

وی اظهار کرد: مقدمات، برنامه‌ریزی و اهتمام شدید به بهره‌بردن از وقت و امکانات دانشگاه، موجب می‌شود تولید علم، از شعار و آرمان درآید و صورت عمل به خود پذیرد.

وی افزود: سیاسی بودن دانشجو به این معناست که یک دانشجوی متعهد، تنها نباید در محور مسائل فردی وشخصی خود متمرکز باشد و از رویدادهای جامعه و جهان غافل شده و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، بلکه باید با اصول و مبانی منطقی و معقول، به تحلیل حوادث و رویدادهای جهانی و داخلی بپردازد و موضع مناسب و قاطع اتخاذ کرده و حساسیت لازم را دارا باشد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید