۵ فیلم برتر جشنواره‌ی سینما حقیقت در روز اول

علاقمندان حاضر در جشنواره سینماحقیقت ۵ فیلم برتر از نگاه خودشان را معرفی کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت، ۵ فیلم برتر از نگاه تماشاگران جشنواره سینماحقیقت تا پایان روز یکشنبه ۱۸ آذر اعلام شد که بدین شرح است:
رتبه اول: «ورس»، تهیه کننده و کارگردان: جواد وطنی
رتبه دوم: «مهین»، کارگردان: محمد حسین حیدری، تهیه کننده:مهدی مطهر
رتبه سوم: «تاریخ صدور»، تهیه کننده و کارگردان: مجید عزیزی
رتبه چهارم: «فریاد رو به باد»، تهیه کننده و کارگردان: سیاوش جمالی-عطا مهراد
رتبه پنجم: «بهارستان خانه ملت»، تهیه کننده و کارگردان: بابک بهداد
این جایزه از سوی انجمن صنفی تهیه کنندگان مستند ایران و با نظارت نماینده خانه سینما به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اعطا می شود. 
گفتنی است؛ صرفا فیلم های بخش مسابقه ملی در این نظرسنجی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
 

مقررات جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اعلام شد

مقررات و آیین نامه داخلی جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دوازدهمین دوره جشنواره‌ سینماحقیقت ۱۳۹۷ اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت، به پیشنهاد خانه سینما و انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ دوازدهمین دوره‌ جشنواره سینما حقیقت در سال ۱۳۹۷ تصمیم دارد برای نخستین بار جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را اهدا کند. مسئولیت سیاست‌گذاری و چگونگی اجرای این جایزه به انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند واگذار شده است.
هیئت مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند سه نفر از اعضای خود را جهت برنامه‌ریزی و اجرای این مهم در نظر خواهد گرفت این شورای ۳ نفره تمامی امور مربوط به سیاست‌گذاری و چگونگی اجرای این جایزه را برنامه ریزی و اجرا خواهد کرد.

قوانین و مقررات کلی

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران تندیس جشنواره به علاوه ۱۵ میلیون تومان جایزه نقدی است که به مالک فیلم و با ارائه پروانه مالکیت اهدا خواهد شد. درباره فیلم‌هایی که بیش از یک مالک داشته باشند تندیس به مالک با بیشترین سهم تعلق می‌گیرد و جایزه نقدی می‌تواند بعدا به تناسب سهم بین مالکین تقسیم شود.
فقط فیلم‌های مستندی که در ۳ تقسیم بندی کوتاه، نیمه بلند و بلند، برای بخش مسابقه ملی سینما حقیقت انتخاب شده‌اند، می توانند در این رای گیری شرکت کنند.
رای گیری به وسیله تعرفه‌های کاغذی و از طریق صندوق‌های رای انجام خواهد شد.
در تمام مراحل برگزاری امور مربوط به این جایزه نماینده ناظر خانه سینما نظارت خواهد داشت.
تمام تماشاچیان هر سانس در هنگام ورود به سالن نمایش برای هر فیلم یک برگه رای دریافت خواهند کرد.
هر فیلمی که در مجموع نمایش‌ها حداقل ۱۲۰ نفر از مخاطبان آن در رای گیری شرکت کنند واجد شرایط شرکت در این جایزه خواهد بود.
برای تمام نمایش‌های یک فیلم از جمله سانس ویژه برگه رای توزیع خواهد شد.
با شروع فیلم توزیع تعرفه رای پایان می پذیرد.
بعد از شروع نمایش و باز شدن درب خروج تا انتهای نمایش فیلم و وجود صندوق‌ها در مقابل درب خروجی امکان رای ریزی وجود دارد.
فقط کسانی که تماشاچیان آزاد فیلم هستند و کسانی که از طریق صف ورود به سالن وارد می‌شوند برگه رای دریافت می‌کنند. (میهمانان ویژه و عوامل فیلم که به صورت VIP وارد سالن می‌شوند امکان دریافت تعرفه رای ندارند).
رای دهندگان می‌توانند برگه‌های رای خود را در یکی از سه بخش خوب، متوسط و ضعیف در صندوق بی اندازند.
هر رای خوب ۲ امتیاز رای متوسط ۱ امتیاز و رای ضعیف بدون امتیاز محاسبه و جمع زده خواهد شد.
امتیاز نهایی یک فیلم از جمع امتیازات فیلم در همه سانس‌ها تقسیم بر تعداد کل برگه‌های رای اخذ شده ضربدر ۱۰۰ محاسبه ‌می‌شود و برای هر فیلم یک عدد بین «صفر» تا «صد» بدست می‌آید و هر فیلمی که بیشترین درصد امتیاز را کسب کند برنده نهایی خواهد بود.
در شرایط امتیاز مساوی فیلمی که تعداد مخاطب بیشتری داشته است برنده است. همچنین در شرایط امتیاز و تعداد مخاطب مساوی فیلمی که رای خوب بیشتر داشته باشد برنده است.
برگزار کننده متعهد است پیش‌بینی‌های لازم را برای در اختیار داشتن تعداد کافی برگه‌ رای انجام دهد.
برگه‌های تعرفه شامل اطلاعات فیلم و هولوگرام هستند. برگه‌های مربوط به فیلم‌هایی که در یک سانس نمایش داده می‌شوند رنگ‌های متفاوتی دارند اما رای همه فیلم‌ها در یک صندوق ریخته می‌شود.
پیش از نمایش هر فیلم جمله زیر برای یادآوری و تشویق تماشاگران به رای‌گیری در پرده سالن نمایش داده می‌شود: «لطفا برای مشارکت در انتخاب «بهترین مستند از نگاه تماشاگران» برگ رای خود را در صندوق بخش خروجی سالن بیاندازید.»
انجمن صنفی تهیه‌کنندگان مستند به عنوان برگزارکننده موظف است تمام پیش‌بینی‌های لازم را اعم از نیروی انسانی، روال کاری و کنترل عملیات اجرایی را انجام دهد و مسئولیت کامل این ماجرا را به عهده می‌گیرد.
علاوه بر شورای سه نفره سیاست‌گذاری اجرایی که همیشه یک نفر از آنها در محل برگزاری جشنواره باید حضور داشته باشد، هر روز دو نفر از اعضای داوطلب انجمن تهیه‌کنندگان که از قبل تعیین شده‌اند در اجرای امور این جایزه همکاری خواهند کرد.
تمام عواملی که از سوی برگزار کننده، دست اندرکار اجرای این جایزه هستند اعم از مسئولان سالن‌ها، توزیع کنندگان، جمع آوری کنندگان رای‌ها و اعضای داوطلب انجمن تهیه کنندگان که بدین منظور دعوت شده‌اند بایستی با کارت شناسایی عکس دار مخصوص جایزه تماشاگران بوده و از دخالت و کمک افراد متفرقه حتی سایر اعضای صنف تهیه‌کنندگان مستند اکیدا اجتناب شود.
هر گونه تقلب و یا تلاش سازمان یافته برای جلب رای و یا تغییر در روال رای گیری مثل جمع آوری و استفاده از رای‌های افرادی که تمایل به رای‌گیری ندارند یا تجمع عوامل و هواداران یک فیلم در اطراف صندوق‌ها به منظور تاثیر گذاشتن بر رای افراد با تشخیص شورای برگزاری و نماینده‌ خانه سینما به ابطال رای‌گیری و نهایتا حذف فیلم مورد نظر از فهرست مسابقه خواهد شد.
با پایان نمایش در هر سانس در اولین فرصت رای‌ها شمارش و صورت جلسه خواهد شد. هر روز پنج فیلمی که بالاترین درصد رای را تا آن لحظه دارند معرفی خواهد شد. برنده نهایی در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید