یکی از شرکت‌کنندگان هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان:

با گفت‌و گو می‌توان به رشد اجتماعی رسید/نباید به کرسی‌های آزاد اندیشی نگاه امنیتی داشت

یک دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی و از شرکت‌کنندگان "هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران" گفت: اگر در سطح جامعه گفت و گو شکل گیرد در آن صورت شاهد رشد کشور خواهیم بود.

 سید مجتبی جوادی در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما فرهنگ گفت‌وگو در سطوح مختلف شکل نگرفته و هر فردی صرفا می‌خواهد نظر خود را به صورت متکلم وحده به دیگران ابراز کند.

وی ادامه داد: یکی از الزامات برگزاری این مناظرات این است که ما برای رشد فناوری درکشور خود به محیط‌هایی نیازمندیم که در آن‌ها گفت‌وگو شکل گیرد تا حق و باطل از یکدیگر تمیز داده شوند چرا که اینگونه است که سخن درست و منطقی مشخص می‌شود.

جوادی افزود: اگر این فرهنگ‌سازی از دوران دانشجویی شکل گیرد زمانی‌که دانشجو وارد اجتماع شد این فرهنگ را به جامعه تزریق می‌کند و در آن‌ زمان رشد فرهنگی اجتماعی و علمی را شاهد خواهیم بود.

این دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی راجع به تاثیرات این مناظرات در مورد افزایش نقدپذیری در جامعه گفت: قطعا این مناظرات ظرفیت نقدپذیری دانشجویان را افزایش می‌دهد زیرا دانشجو راجع به موضوع مطرح شده با زاویه دید دیگری که از جانب تیم حریف مطرح شده ،مواجه می‌شود و درمی‌یابد که نظر او همواره صحیح نیست و امکان اشتباه وجود دارد.

جوادی راجع به انگیزه خود از شرکت دراین مسابقات گفت: زمانی‌که در ابتدا با این مسابقات به خوبی آشنا نبودم گمان میکردم که این مناظرات صرفا به عنوان یک تریبون برای تمرین مستدل بودن و دقیق حرف زدن است اما زمانی‌که خودم در مسابقات حضور پیدا کردم به تحقق شعار مسابقات پی بردم.

وی نقاط ضعف برگزاری این مناظرات را مرتبط با برخی مسائل اجرایی دانست که از این میان می‌توان به عدم امکان تجدید نظر داور و عدم وجود امکانات کافی برای دانشجویان شرکت کننده اشاره کرد.

‍پیشنهاد جوادی برای دوره‌های آتی نیز این است که باید یک نقشه راهبردی برای تاریخ برگزاری کلیه مسابقات باشد تا تیم‌ها بتوانند به خوبی برنامه‌ریزی کنند.

این دانشجو در نهایت برای طرح نقدی از مسئولان گفت: مسئولین کشور ما نباید نسبت به کرسی‌های آزاد اندیشی نگاه امنیتی داشته باشند، در واقع باید اجازه داد نظریات گوناگون مطرح شود تا شاهد رشد کشور باشیم.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید