سخنگوی کمیسیون فرهنگی:

برای رسیدن به وحدت ملی باید ملیت‌مان را به رخ بکشیم

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اگر زندگی و سیره عملی اسطوره‌های ملی‌مان در قالب همایش‌ها، جشنواره‌ها، نمایش‌نامه‌ها، کنگره‌ها، کنسرت‌ها و بازارچه‌های فرهنگی در جامعه جریان‌سازی شود، قطعا و حتما بنیه فرهنگی کشورمان تقویت می‌شود و تقویت بنیه‌های فرهنگی‌مان یعنی وحدت و نشاط همه جریان‌های داخلی کشور.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا، به مشارکت مردم حول موضوعات ملی و  تاثیر آن بر تعمیق وحدت و همبستگی اشاره کرد و افزود: برای رسیدن به وحدت ملی باید ملیت‌مان را به رخ بکشیم به بیان روشن‌تر در سایهِ به رخ کشیدن میراث ماندگار فرهنگی می‌توانیم وحدت ملی را به دست آورد و حفظ کرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس در پاسخ به این پرسش که تعیین یک روز برای حضور مردم با لباس‌های محلی و برگزاری بازارهای محلی برای ارائه محصولات فرهنگی قومی چقدر می‌تواند در ایجاد فضای وحدت و نشاط و جذب بیشتر گردشگران خارجی موثر باشد، گفت: کرد، لر، بلوچ، ترک، فارس، ترکمن و سایر خرده فرهنگ‌ها معدنی از ذخائر گرانبهاء فرهنگی را تشکیل داده‌اند. کشوری هستیم که رنگین کمانی از آداب و رسوم هماهنگ و متنوع داریم به بیان روشن‌تر تنوع در فرهنگ، پوشش، گویش، مذهب، سمبلها و نمادها در ایران موجب تشتت و ازهمپاشیدگی قومی و مذهبی نشده است. تنوع در این امور همانند دانه‌های یک پازل تصویر بزرگتر و کامل‌تری از اتحاد، همدلی و همبستگی ملی را ساخته و شکل می‌دهد. ایران با رنگین کمان فرهنگیش، ثروت ماندگار فرهنگی را در اختیار دارد.


وی با بیان اینکه تنوع فرهنگی، آداب، رسوم، پوشش و گویش حتما برای دوری از اختلافات، جریان‌سازی و حرکت در مسیر واحد ضروری و لازم است، گفت: برای کار روی ایرانی و اسلامی بودن‌مان حتما باید آداب، رسوم، پوشش و گویش خود را زنده نگهداشته و به رخ بکشیم. وقتی فرهنگ، رسوم، آداب، سنن، پوشش و گویش یک کرد، لر، بلوچ، ترک یا فارس در قالب بازارها و نمایشگاه‌های ملی - محلی در سراسر کشور در معرض نمایش گذاشته شود همه شهروندان ایرانی بلکه گردشگرانی که از سایر فرهنگ‌ها و کشورها به ایران سفر می‌کنند، به وجد خواهند آمد و این بستری است برای صدور فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی جمهوری اسلامی ایران.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: تنوعی که به لحاظ رنگ و برش در لباس‌های محلی و بومی وجود دارد در هیچ کشوری وجود ندارد. پوشش لباسهای محلی به گونه‌ای است که هم به مسئله عفاف و حجاب توجه خاص دارد و هم به تنوع، زیبایی و تراوت اهمیت فوق‌العاده می‌دهد پس بنابراین با عرضه این پوشش به جامعه به حد بسیار زیادی می‌توان فرهنگ جذاب ایرانی – محلی را به جامعه تزریق کرد و موجب تراوت، شادی، نشاط، وحدت، صمیمیت و صفای ملی شد.

به گفته آزادی‌خواه زنده کردن و احیای سنت‌ها، آداب و رسوم اصیل ایرانی و اسلامی در قالب بازی‌های بومی، قومی و سنتی در محلهای مناسب موجب شکل‌گیری فضای نشاط و اقبال شهروندان به این آداب و رسوم در شهرهای کوچک و بزرگ و افزایش امید به زندگی در پیر و جوان شهری می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس در عین حال متذکر شد: اگر به جای استحاله فرهنگی یا واردات فرهنگی، اعلامیه تنوع قومی و فرهنگی مثلا در قالب بازارچه‌های محلی و فروش محصولات فرهنگی به رخ کشیده شود تاثیر بسزایی در ایجاد وحدت و نشاط ملی می‌گذارد.


وی در پاسخ به این پرسش که چقدر می‌توان از وجود ادیبان ملی مانند سعدی و حافظ برای ایجاد وحدت و همبستگی با برگزاری کنسرت‌های خیابانی با اشعار این شاعران و پخش آن در سراسر کشور توسط صداوسیما بهره برد، گفت:  فردوسی، باباطاهر، سعدی، ابن سینا و حافظ و سایر شعرا و عرفای ما جزو مواریث مشترک و ماندگار ما ایرانیها هستند. اگر ما این مشترکات‌مان را احیا کنیم و از ذخائر، ظرفیت‌ها و مزیت‌های فرهنگی و کهن خود استفاده کنیم در حقیقت فرهنگمان را احیای کرده‌ایم و غیرت ایرانی اسلامی‌مان را متحدا برانگیخته‌ایم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حافظ و سعدی و سایر ادبای کشورمان برای شیعه، سنی، عرب، عجم، سیاه و سفید، زن و مرد، پیر و جان و سیاسی و غیرسیاسی‌مان مقدس و قابل احترام هستند و اگر اشعار، آثار، کتب و زندگی این اسطوره‌های ملی‌مان در قالب همایش‌ها، جشنواره‌ها، نمایش‌نامه‌ها، کنگره‌ها، کنسرت‌ها و بازارچه‌های فرهنگی جریان‌سازی شود  قطعا و حتما بنیه فرهنگی‌مان تقویت می‌شود و تقویت بنیه فرهنگی‌مان یعنی وحدت و نشاط همه جریان‌های داخلی کشور.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید