/مناظره دانشجویی گامی به‌سوی نقدپذیری/

پایان مناظره‌های دانشجویی/" تهدید بستن تنگه هرمز" از دید دانشجویان

در مناظره نهایی هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران تیم های "راه سبز امید" از استان اصفهان و تیم "جیم" از تهران با یکدیگر به رقابت پرداختند.

به گزارش ایسنا،   در مناظره نهایی هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران تیم راه سبز امید در موضع موافق وتیم جیم در موضع مخالف بر سر گزاره "تهدید به بستن تنگه هرمز، سیاست موثری در رویارویی با فشارهای بین المللی و تهدیدات خارجی" به مناظره پرداختند.

در ابتدای مناظره اعضای گروه راه سبز امید با تعریف کلید واژه‌های این گزاره یعنی تنگه، تهدید و فشار بین المللی تصریح کردند: تنگه هرمز جایی است که حدود ۴۰ درصد نفت خاورمیانه از آن صادر می شود و کوچکترین تنشی در آن بسیار تاثیر گذار است. از لحاظ تاریخ این تهدید دو مقطع انجام شده است که اولین بار در دهه ۸۰ میلادی در جنگ نفت کش‌ها این تهدید از سوی ایران باعث شد در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ دست بازتری داشته باشیم، همچنین در سال ۲۰۱۱ در اوج تحریم‌ها این تهدید موجب عقبگرد جامعه جهانی شد. از لحاظ حقوقی دو قاعده بین المللی وجود دارد یکی عبور بی ضرر ودیگری عبور ترانزیت. ایران از قاعده عبور بی ضرر تبعیت می‌کند.

 اعضای این گروه در ادامه با طرح این سئوال از گروه مقابل که"آیا باید منافع ملی را بر حقوق بین المل ترجیح داد یا خیر؟ " ادامه صحبت‌را به تیم مقابل سپردند.

در ادامه گروه جیم در موضع مخالف و با بیان اینکه وقوع انقلاب باعث استقلال کشور شد، گفت: قدرتمندان تلاش کردند با بهانه های مختلف جمهوری اسلامی را در تنگنا قرار دهند تا از منافع ملی خود عقب نشینی کند. اخلال در صدور نفت یکی از فشارها است و تهدید به بستن تنگه یک تاکتیک است و نمی‌تواند به سیاست جمهوری اسلامی تبدیل شود. راهبرد ایران در عرصه بین الملل گسترش روابط دیپلماتیک با همسایگان است واتخاذ هر گونه تاکتیک درعرصه بین الملل می‌بایست در این چارچوپ صورت گیرد.

اعضای این گروه سپس به بیان دلایلی در خصوص مخالفت خود با گزاره پرداختند و تاکید کردند: این اقدام همه کشورهای جهان را با شوک اقتصادی و چالش روبه رو می‌کند ومی‌تواند مقدمات اقدام نظامی علیه ایران را فراهم کند.

اعضای این گروه همچنین با بیان اینکه منافع ملی ما از روابط بین الملل  منفک نیست، اظهار کردند: کاربرد این تهدید به مثابه سیاست‌ نیست، اگر ما در یک جمع دانشجویی قائل به منفک بودن تهدید از اقدام هستیم پس آمریکایی ها هم این را تهدید توخالی قلمداد می‌کنند.

اعضای گروه راه سبز امید با اشاره به اینکه این تهدید تضمین اجرایی نیاز دارد، گفتند: تضمین اجرایی این تهدید زمانی بود که سردار سلیمانی با نوشتن نامه‌ای به آقای روحانی از اظهارات او تشکر میکند اگر برخی کشورها به شورای امنیت شکایت برند از آنجایی که کشورهای حق وتو همچون چین در شورای امنیت تحت تاثیر این تهدید قرار میگیرند ما برگ برنده خواهیم داشت و کشوری مانند چین از ایران دفاع خواهد کرد.

عضو گروه جیم از استان تهران با بیان اینکه این تهدید در طول تاریخ اثرگذار نبوده، اظهار کرد: در جنگ نفت کش‌ها وقتی این تهدید انجام شد نتیجه ملموسی نداشت و تنها ارزش این تهدید در سال ۲۰۱۱ افزایش قیمت نفت بود. اگر تهدید و اقدام را جدا کنیم دیگر این یک تهدید نیست بلکه بلوف است ما این را سیاست نمی‌دانیم بلکه تهدید به بستن به تنگه هرمز را یک تاکتیک می‌دانیم که بیش از حد از آن استفاده شد.

در ادامه اعضای گروه راه سبز امید با تاکید برا اینکه دنیای سیاست دنیای مفاهمیم انتزاعی نیست، گفتند: نفت مهمترین کالایی است که بین کشورهای صنعتی مبادله می شود. تهدید روحانی منافع ملی ما را تامین کرد وسوال اینجاست اگر تهدید نکنیم چه کنیم؟ نمی‌توانیم منفعل  ظاهر شویم.

در پایان این مناظره گروه جیم با اشاره به اینکه اقتصاد ما به نفت متکی است و ۲۷ درصد بودجه سال ۹۸ به نفت تکیه دارد گفت: اقتصاد ما قادر به هضم تبعات این تهدید نیست. آمریکایی ها نیز این را می دانند پس چه طور این تهدید را جدی می‌گیرند!؟   آمریکا در زمان اوباما قادر شد اجماع جهانی را علیه ایران بوجود بیاورد وما را تحریم کند اما الان چنین اجماعی وجود ندارد اما با تهدید این اجماع جهانی را علیه خود بوجود خواهیم آورد.

در ادامه دکتر فیض عضو گروه داوری  به طرح سوالاتی از هر دو گروه پرداخت: گروه راه سبز امید در پاسخ به سوال دکتر فیض مبنی بر اینکه چرا تهدید به بستن تنگه محدود به تهدید به حمله به ناوگانهای آمریکایی وانگلیسی نکردید، گفت: تمام این مناطق قابلیت عبور کشتی‌ها را ندارند، امکان انسداد با کاشتن مین و حمله موشکی وجود دارد اما به دلیل عرض کم نمی‌توان با کشتی‌ها گزینشی برخورد کرد.

همچنین اعضای گروه جیم در پاسخ به سوال دیگر دکتر فیض درباره لزوم وجود تمایل در میان بیانات رهبری و رئیس جمهور در خصوص تهدید اظهار کرد: اتفاقی افتاد که برعکس بود ما معتقدیم اگر ابتدا رهبری شروع کننده این تهدید بود این اقدام تاثیر گذارتر می‌شد اما باید تاکید کنیم که این سیاست برای جمهوری اسلامی کار نمی کند چون خارجی ها میدانند  حاضر به پذیرش تبعات آن نخواهیم بود.

در ادامه دکتر خندان عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق به طرح این سوال که آیا تصویب قطعنامه ۵۹۸ معلول تهدید ایران به بستن تنگه هرمز بوده از گروه راه سبز امید پرداخت. این گروه با بیان اینکه پدیده های سیاسی تک عاملی نیستند گفت:  تهدید به بستن تنگه تنها عامل  پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نبوده است.

دکترخندان در پایان به طرح سوالی در خصوص تاثیر مثبت این تهدید از گروه جیم پرداخت واین گروه با اشاره به اینکه حضور ملوانان آمریکایی در آبهای سرزمینی در سال ۸۸ با قوانین عبور بی ضرر که مربوط به خارج از آبهای سرزمینی است تفاوت دارد گفت: بجای اینکه بلوف سیاسی غیرعملی بزنیم می توانیم هوشمندانه با فشارها برخورد کنیم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید