نیکزادی:‌ از اقیانوس ثروت شرق استان کرمان استفاده کنیم

  • تاریخ انتشار : 1397/9/21 ساعت : 15:59 - 5 سال قبل
  • از گروه : سیاسی
  • زیرگروه : مجلس
نماینده مردم شهرستان‌های بم، ریگان و نرمانشیر در مجلس شورای اسلامی شرق استان کرمان را جزء شهرهای استثنایی کشور دانست و بیان کرد: شرق استان بر روی اقیانوسی از ثروت نشسته است، اما با سوء تدبیرها و سوء مدیریت‌ها تاکنون نتوانسته‌ایم از این امکانات خدادادی استفاده کرده حتی گاهی آنها را نیز از بین برده ایم.

حبیب‌الله نیکزادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیشینه زلزله در بم، گفت: متاسفانه شاهد بودیم که در زلزله سال ۸۲ بم؛ دو تمدن دارزین و نرماشیر که از تمدن‌های بزرگ در شهرستان بم بودند، نابود شدند.

وی با اشاره به ساخت و سازهای صورت گرفته پس از زلزله بم ادامه داد: تاکنون نمی‌دانیم که کدام قسمت‌های شهرستان بم روی گسل است اما اخیرا از موسسه زلزله‌نگاری کشوری برای مشخص کردن گسل‌های بم دعوت کردیم، هرچند که دیر است و بسیاری از ساخت و سازها در بم انجام شده، اما باید این کار را انجام می دادیم.

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که اگر محل گسل‌ها مشخص شود، ساخت و ساز در آن مکان‌ها دیگر صورت نخواهد گرفت، تصریح کرد: نمی‌توانیم مدعی شویم که اگر زلزله‌ای به بزرگی زلزله سال ۱۳۸۲ در شهرستان بم رخ دهد، به همان میزان خسارات خواهیم داشت؛ زیرا ساخت و سازها جدید و تاحدودی اصولی و مقاوم می باشند، اما قطعا در برخی از نقاط به ویژه در حاشیه‌های شهر، تلفات و خسارت خواهیم داشت که امیدواریم مسئولین مربوطه در این خصوص تدبیری بیندیشند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه از بهره‌وری آب در بخش کشاورزی سخن به میان آورد و بیان کرد: بحران آب در دنیا آغاز و در کشور ما فوق العاده جدی ادامه داد و در این راستا متاسفانه بسیاری از نقاط استان کرمان با بحران جدی آب دست و پنجه نرم می‌کنند. شرق استان کرمان یک منطقه فوق‌العاده خشک در کشور است به‌طوری‌که میزان بارندگی این منطقه بسیار کم بوده و ممکن است چند سال بارندگی در این منطقه نداشته باشیم و از سوی دیگر با توجه به خاصیت کویری بودن این منطقه، گاهی نیز شاهد بارندگی‌ها تابستانی که منجر به وقوع و طغیان شدن رودخانه می‌شود؛ هستیم.

نیکزادی افزود: در بحث مدیریت آب در استان و در شرق استان کار اساسی نکردیم و نتوانستیم مدیریت هوشمندانه انجام دهیم و از بحران‌های که در آینده و حال با آن مواجه هستیم، پیشگیری کنیم.

وی به آخرین وضعیت سد نساء اشاره و مطرح کرد: ظرفیت حجمی سد نساء سالانه ۱۶۸ میلیون مترمکعب است که هم اکنون تنها در فصول بارندگی سهم محیط زیست رهاسازی بخشی ازاین آب نیز در بخش کشاورزی مصرف می‌شود وعمده آب پشت سد متاسفانه تبخیر می‌شود و ما از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌کنیم.

نماینده مردم شهرستان‌های بم، ریگان و نرمانشیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آب شرب وعمدتا کشاورزی این منطقه از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و این عدم استفاده از آب سد نساء سبب شده از دو بعد متضرر می‌شویم نخست اینکه آب سد تبخیر یا لب ریز می‌شود و دیگر آنکه مجبوریم که از آب‌های زیرزمینی طی سالیان دراز جمع آوری می شود؛ استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: عملیات احداث سد نساء از ۱۰ سال قبل آغاز شده است که هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن حدود ۴۳ درصد است که موضوع بیانگر آن است که مسئولین ما هیچ توجهی به مدیریت آب ندارند، اما در حال حاضر در تلاش هستی که بودجه حدود ۲۰۰ میلیارد تومانی برای اتمام این پروژه را از طریق مختلف تامین کنیم.

نیکزادی ادامه داد: اگر سد نساء به بهره‌برداری برسد در بلند مدت حدود ۵۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی در برداشت از آب‌های زیرزمینی خواهیم داشت، ضمن آنکه سه شهرستان دیگر ما نیز از آب با کیفیت سد نساء (آب سد نساء جزء ۲ یا ۳ آب با کیفیت ایران می‌باشد) بهره‌مند خواهند شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از تکنولوژی آبیاری تحت فشار  به منظور صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: خوشبختانه جهادکشاورزی نیز هیچ محدودیتی برای استفاده از این نوع آبیاری برای ما قایل نشده است و تا صد در صد به صورت رایگان این تکنولوژی را در اختیار کشاورزان قرار می دهد که مهم یک فرصت بسیار خوب برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی است.

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تلاشیم که کشت دومی در قالب کشت‌های متراکم(گلخانه‌ای) در کنار نخلستان‌های این منطقه را داشته باشیم.

وی حفظ قنات‌های بم را از دیگر برنامه‌ها برای مدیریت آب در این منطقه برشمرد و افزود: برای حفظ این قنات‌ها باید طرح‌های آبخیزداری و آب‌خوان‌داری را اجرا کنیم که خوشبختانه یک پهنه بسیار مستعدی برای اجرای این طرح‌ها در منطقه شرق استان کرمان وجود دارد لذا ضمن حفظ حقوق محیط زیست و جدا کردن سهم صنعت از آب بایستی طرح‌های آبخیزداری و آخوان‌داری برای تقویت سفره‌های آبی را اجرا کنیم.

نیکزادی شرق استان کرمان را جزء شهرهای استثنایی کشور دانست و بیان کرد: شرق استان بر روی اقیانوسی از ثروت نشسته است، اما با سوء تدبیر و سوء مدیریت‌ها تاکنون نتوانسته‌ایم از این امکانات خدادادی استفاده کنیم.

وی گردشگری را یکی از پتانسیل‌های شرق استان کرمان ذکر کرد و به ایسنا گفت: شهرستان بم بزرگ، کلکسیونی از آثار باستانی است و در حال حاضر حدود ۱۰۰ اثر آماده ثبت ملی، ۴ اثر آماده ثبت جهانی شدن در این منطقه وجود دارد ضمن آنکه بم بعنوان تنها باغ شهر ایران است دارای مجموعه های ارگ قدیم، دو قنات و کویری است که ثبت جهانی می باشند که می توان از این ظرفیت ها در راستای جذب گردشگر و رونق اقتصاد این حوزه نهایت استفاده را کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر بتوانیم زیرساخت‌های گردشگری را در این منطقه فراهم کنیم، درآمد حاصل از صنعت گردشگری برای مردم بیشتر از درآمد قطب کشاورزی خواهد بود.

وی دهبکری را زیباترین نقطه گردشگری استان نام برد و گفت: کوهستان‌ها، نخلستان‌ها و باغستان‌های کوچه باغ‌ها، سد فوق‌العاده زیبا نساء، شب‌های پرستاره و خنک منطقه، شن درمانی، آفرود، بیابان‌گردی و ... را از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شرق استان هستند که خوشبختانه در مدت اخیر برای همه این پتانسیل‌ها و نهایت استفاده از آنها در راستای خلق ثروت برای مردم این منطقه برنامه‎‌ریزی های لازم صورت گرفته است. 

نیکزادی افزایش خانه‌های بوم‌گردی را یکی از اقدامات در راستای رونق صنعت گردشگری استان دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه در روزها هوا گرم است و گردشگران این منطقه نمی‌توانند از ارگ دیدن کنند، که برای نخستین‌بار توانستیم ارگ بم را در شب‌ها روشن کنیم.

وی به صنعت خودرو سازی بم اشاره کرد و ادامه داد: تلاش کردیم حاشیه امنی برای خودرو سازان در این منطقه ایجاد کنیم و در جلسه‌ای که اخیرا با معین‌های اقتصادی شهرستان داشتیم، مقرر شده است که به جزء شهرستان بم در شهرستان‌های ریگان و فهرج کارخانه قطعه سازی توسط گروه خودروسازی ارگ بم راه‌اندازی شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر سالانه ۱۰۰ هزار خودرو در شهرستان بم تولید می‌شود که زمینه اشتغال حدود ۱۰ هزار نفر را فراهم کرده  که چشم انداز آینده ما (حدودا ۱۰ سال آینده) تولید ۵۰۰ هزار خودرو در سال خواهد بود که اشتغال ۳۰ هزار نفر را ایجاد می‌کند و معتقدیم با اجرای این طرح دیگر بیکار در منطقه نخواهیم داشت، ضمن اینکه بیکاران شهرستان‌های دیگر را نیز می‌توانیم جذب کنیم.

وی با اشاره به تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا عنوان کرد: متاسفانه تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی ما تاثیر گذاشته و خودروسازان بم شیفت‌های خود را تغییر داده‌اند ولی از آنها درخواست کرده‌ایم که نیروهای خود را تعدیل نکنند اما حقوق پرسنل کاهش خواهد یافت.

نیکزادی از پتانسیل کشاورزی بم و شهرت جهانی آن سخن به میان آورد و گفت: کشت غالب شرق استان نخلستان‌ها است و سالانه به‌طور متوسط بین ۱۷۰ تا ۲۲۰ هزار تن خرما در این منطقه تولید می شود که حدودا ۱۰۸ هزار تن آن خرمای درجه یک است.

وی خرمای مضافتی بم را یک خرمای کم نظیری در دنیا و در ایران دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه رطوبت خرمای مضافتی بم بالاست، نگهداری و حمل آن سخت بوده، ضمن آنکه باید این خرما سریعا به سردخانه منتقل شود، که این امر سبب شده نیاز منطقه به صنایع جانبی خرما از جمله راه اندازی سرخانه ها و کارخانه های بسته‌بندی و را پیش از گذشته احساس کنیم که خوشبختانه شاهد راه‌اندازی و احداث این سردخانه‌ها در منطقه هستیم تا با تکمیل شدن این چرخه، بتوانیم بحث راه اندازی بورس خرما را داشته باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان با انتقاد از اینکه ما با این نوع بسته‌بندی که داریم چوب حراج به خرما زده‌ایم، تصریح کرد: بسته‌بندی‌های ما اصلا قابل رقابت در دنیای عرضه کالا نیست این در حالی است که امروزه بدترین کالا را در بهترین بسته‌بندی می‌توانید به فروش برسانید که در حال حاضر به دنبال رفع این نقیصه هستیم تا بتوانیم خرمای ارزشمند بم را با قیمت خوب به فروش برسانیم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید