وضعیت بحرانیِ "برنامه جهانیِ کاهش آسیب"

نتایج گزارش "وضعیت جهانی کاهش آسیب" حاکی از آن است که بودجه جهانی برای اجرایی کردن "برنامه کاهش آسیب" در شرایط بحرانی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، در این گزارش آمده است: بحرانی شدن بودجه جهانی برنامه کاهش آسیب، اثربخشی برنامه‌های اجرایی در خصوص مقابله با بیماری‌های HIV، هپاتیت و سوء مصرف مواد مخدر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برنامه‌ها و سیاست‌های کاهش آسیب به جای اینکه تنها بر جلوگیری از مصرف مواد مخدر تمرکز داشته باشند به منظور کنترل تاثیرات منفی مرتبط با مصرف مواد مخدر از قبیل اوردوز و بیماری‌هایی همچون HIV و هپاتیت C ارائه شده‌اند.

نتایج بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که این شیوه‌ها تاثیر قابل توجهی بر سلامت عمومی دارند و به مصرف‌کنندگان مواد مخدر که نمی‌توانند یا تمایل ندارند مصرف مواد را ترک کنند، کمک می‌کند. هرچند برخی از منتقدان معتقدند این اقدامات مصرف غیرقانونی مواد مخدر را ممکن می‌سازد.

در گزارش جدید وضعیت جهانی کاهش آسیب آمده‌ است: شاید این وضعیت تا حدودی به سبب این بحث باشد که برنامه‌های کاهش آسیب از قبیل فعالیت مراکز تزریق تحت نظارت، تست مواد مخدر و در بسیاری از کشورها به تعداد کافی وجود ندارد. در سطح جهانی بودجه اختصاصی برای این برنامه در کشورهایی با میزان درآمد پایین و متوسط در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۸۸ میلیون دلار رسیده‌ است.

در عین حال در برنامه‌های مربوط به تامین سرنگ و سوزن در جهان کاهش ناچیزی مشاهده شده که به دنبال تامین سرنگ پاک برای مصرف کنندگان مواد مخدر هستند. مجموع کشورهایی که برنامه تامین سرنگ و سوزن پاک را بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ ارائه کرده‌اند از ۹۰ به ۸۶ کاهش پیدا کرده‌ است.

به نوشته روزنامه تایم، ارتقاء برنامه‌ها و سیاست‌های کاهش آسیب حیاتی است چرا که تاثیرات مرگبار اوردوز با مواد مخدر و شیوع بیماری‌ها قابل انکار نیست. نزدیک به یک پنجم از مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر در جهان به HIV آلوده هستند و تقریبا نیمی از آنان به هپاتیت C مبتلا هستند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید