با وجود مخالفت ناتو

پارلمان کوزوو به تاسیس ارتش رأی داد

۱۰۷ نماینده پارلمان کوزو به تأسیس ارتش این کشور در حالی رأی مثبت دادند که ۹ تن از نمایندگان اقلیت صرب در پارلمان در مخالفت با آن، رأی‌گیری را تحریم کرده بودند.

به گزارش ایسنا، پارلمان کوزوو اکنون باید لایحه مربوط به تأسیس این ارتش را تصویب کند. طبق این لایحه قرار است نیروهای امنیتی کوزوو به ارتش ملی این کشور تبدیل شود و تعداد نیروهای آن از دو هزار و ۵۰۰ نفر به پنج هزار نفر افزایش یابد. این ارتش در دفاع از کوزوو نقش اصلی را بر عهده خواهد گرفت.

سازمان پیمان آنلانیتک شمالی (ناتو) و صربستان با تأسیس ارتش کوزوو مخالفت کرده‌اند. مقامات صربستان نگران به خطر افتادن موقعیت اقلیت صرب در کوزوو هستند. حدود صد هزار اقلیت صرب در کوزوو زندگی می‌کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم  از تأسیس ارتش کوزوو انتقاد کرد و گفت که با وجود نگرانی‌ها و توصیه‌های اعضای ناتو چنین تصمیمی گرفته شده و این ائتلاف درباره سطح تعهدات خود در قبال این کشور بازنگری خواهد کرد.

به گفته دبیر کل ناتو، تأسیس ارتش کوزوو می‌تواند به تنش‌های جدید منطقه‌ای دامن بزند و همچنین در ادغام کوزوو در ساختارهایی چون ناتو مشکلاتی را فراهم کند.

از سوی دیگر، آمریکا و انگلیس از تلاش‌های کوزوو برای ایجاد ارتش خود خود حمایت می‌کنند.

صربستان تاکنون از به‌رسمیت شناختن استقلال کوزوو خودداری کرده است. کوزوو در گذشته بخشی از یوگوسلاوی بود و در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد اما صربستان هرگز جدایی کوزوو را به رسمیت نشناخت.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید