شورای امنیت ضامن اجرای توافق صلح یمن می‌شود/ استقبال جهانی از مذاکرات سوئد

در حالی که قرار است شورای امنیت طی چند روز آینده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای نظارت بر اجرای توافق‌های حاصل شده میان طرف‌های یمنی تصویب کند، فرستاده سازمان ملل تاکید کرد که هر دو طرف با نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده موافقت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط دیپلمات‌های غربی پیش‌بینی کرده‌اند که اعضای شورای امنیت طی چند روز آینده با پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره نظارت بر توافق‌های حاصل شده میان طرف‌های یمنی در سوئد و ایجاد مکانیزم نظارت بر آتش‌بس در الحدیده و رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن موافقت کنند.

این در حالی است که عبدالله السعدی نماینده دائم یمن در سازمان ملل از شورای امنیت خواسته تا برای پایان دادن به درگیری‌ها در یمن قطعنامه 2216 را اجرایی کند. وی گفت که ما به قطعنامه‌های بیشتری نیاز نداریم.

در همین راستا مارتین گریفیث فرستاده سازمان ملل به یمن در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد که طرف‌های درگیر یمنی موافقت‌شان را با نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده اعلام کرده‌اند.

وی گفت: ما طی مذاکرات‌مان در سوئد به چند توافق دست یافتیم. طرف‌های یمنی امتیازهایی دادند. توافق‌های ما شامل عملیات عقب‌نشینی متقابل در چند مرحله از بنادر الحدیده، الصلیف و راس عیسی و خود شهر الحدیده است. اکنون سازمان ملل باید تلاش کند تا طرف‌های یمنی به این تعهدات پایبند باشند. من اطمینان دارم که شورای امنیت مایل است این خواسته را اجرا کند. مکانیزم نظارت قوی و فعال تنها یک ضرورت نیست بلکه یک نیاز مبرم است و دو طرف نیز از ایجاد این مکانیزم استقبال خواهند کرد.

گریفیث ادامه داد: بنا به دستورات دبیرکل سازمان ملل، ادارات ذیربط در نیویورک برای ایجاد طرح‌هایی براساس قطعنامه‌هایی که شورای امنیت تصویب خواهد کرد تلاش می‌کنند. الحدیده در طول یک سال گذشته مورد توجه جامعه بین‌الملل قرار گرفته است و این مساله چند دلیل دارد. الحدیده شریان حیاتی برنامه انسانی است که میلیون‌ها یمنی به آن وابسته هستند. پیش‌بینی‌ها درباره وقوع گرسنگی در میان یمنی‌ها ایجاب می‌کند که موضوع الحدیده فورا حل شود. برای همین عقب‌نشینی نیروها که به سازمان ملل اجازه ایفای نقش اصلی در بندر الحدیده را می‌دهد گام حیاتی و مهمی است.

او گفت: این مساله باید ظرف چند روز انجام شود. سازمان ملل نقش اصلی را در حمایت از شرکت بنادر یمن برعهده خواهد داشت. این نقش شامل نظارت مناسب از سوی سازمان ملل است. در سوئد با طرف‌های یمنی همچنین در مورد چارچوب ویژه فعالیت‌مان صحبت کردیم. مسئله اساسی در این باره مربوط به اصول سه‌گانه شورای همکاری خلیج فارس، نتایج مذاکرات ملی و قطعنامه‌های شورای امنیت است. همچنین نهادهای دولت باید از طریق ایجاد آینده سیاسی واضحی برای تمامی طرف‌ها فعالیتشان را ازسربگیرند. طرف‌های یمنی با بررسی این چارچوب در دور آتی مذاکرات موافقیت کرده‌اند.

همچنین مارک لوکوک معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گزارشی به شورای امنیت ارائه و تاکید کرد: توافق الحدیده ما را به توقف کامل درگیری‌ها در یمن نزدیک می‌کند. ما باید تلاش کنیم که طرف‌های یمنی به تعهدات‌شان در این باره عمل کنند. بیش از 20 میلیون یمنی یا دو سوم ساکنان این کشور امنیت غذایی ندارند. یمن با فاجعه دردناکی روبه‌روست و میلیون‌ها تن از گرسنگی و بیماری رنج می‌برند. پیام آنها به جهان این است که باید این جنگ پایان یابد.

وی بار دیگر بر توقف درگیری‌ها، حمایت از رساندن کمک‌های بشردوستانه به ساکنان یمن، بازگرداندن ثبات به اقتصاد این کشور و حمایت از فراخوان سازمان ملل برای کمک مالی، تاکید کرد.

اعضای شورای امنیت نیز توافق‌های طرف‌های یمنی در مذاکرات سوئد را ستودند.

نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل از اعضای شورای امنیت خواست از طریق دستاوردهای کنونی برای تحقق صلح در یمن گام بعدی را بردارند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در این نشست تاکید کرد: ما برای حمایت از توافق‌های حاصل شده میان طرف‌های یمنی و اجرای آن تلاش می‌کنیم و خواهان همکاری با طرف‌های ذیربط برای انجام ماموریت نظارت هستیم.

پیشتر ایران، آمریکا و کشورهای عربی نیز از این توافقنامه استقبال کرده بودند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید