صربستان: آمریکا، انگلیس و آلمان پشت طرح تشکیل ارتش کوزوو هستند

رئیس جمهور صربستان آمریکا، بریتانیا و آلمان را متهم کرد که به جمهوری کوزوو در تشکیل ارتش مستقل کمک کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آلکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان به دنبال اعلام طرح کوزوو برای تشکیل ارتش، تشکیل یک نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد. او اظهار داشته که اقدامات کوزوو می‌تواند باعث اخلال در صلح منطقه بالکان غربی شود.

ووچیچ در یک سخنرانی اظهار کرد: امروز مشخص شد که آلبانیایی ها و پشتیبان‌های آنها هرگز به دنبال سازش نبوده‌اند و آشکار است که آمریکا و بریتانیا در پشت همه اقدامات آنها قرار دارند و آلمان هم در این قضیه ارتش کوزوو ایفای نقش داشته است.

رئیس جمهور صربستان خاطر نشان کرد، کشورش از این حقیقت "مایوس" شده اما "شگفت زده نشده است".

این اظهارات ووچیچ بعد از آن مطرح شدند که در تاریخ 14 دسامبر پارلمان کوزوو اقدام به تصویب یک مجموعه قوانین کرد که به موجب آنها در این جمهوری یک ارتش ملی تشکیل می شود. طبق این طرح تعداد 5000 نیروی فعال به همراه 3000 نیروی ذخیره برای این ارتش در نظر گرفته شده است.

این اقدام سبب شده که ووچیچ برای تشکیل یک نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل درخواست دهد تا این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و به گفته وی، این طرح ناقض روح گفتگو میان کوزوو و صربستان است و همچنین امنیت و صلح در بالکان غربی را در خطر قرار می‌دهد.

روسیه نیز این اقدام را به عنوان "نقض فاحش قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل" محکوم کرده و نسبت به امکان تشدید جدی تنش در وضعیت در منطقه بالکان هشدار داد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید