واکنش‌ها به اقدام استرالیا در به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایتخت اسرائیل

اقدام استرالیا در به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایتخت اسرائیل، واکنش‌های طرف‌های مختلفی را به دنبال داشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از الیوم السابع، وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم استرالیا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم می‌کند و این تصمیم را نقض قانون بین المللی و قطعنامه‌های بین المللی به حساب می‌آورد.

وزارت خارجه اردن ادامه داد: این تصمیم استرالیا به منزله جانبداری آشکار از اسرائیل و سیاست‌های آن است که به اشغالگری و تنش و نزاع دامن می‌زند و مانع از تحقق صلح جامع می‌شود.

در این بیانیه آمده است که قدس مسأله‌ای از مسائل تعیین وضعیت نهایی فلسطین است که باید تکلیف آن از طریق مذاکرات مستقیم بر اساس قطعنامه‌های مشروع بین المللی تعیین شود.

در همین حال، ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین تصریح کرد که تصمیم استرالیا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایتخت اسرائیل مانع از این نمی‌شود که این اقدام به صورت کامل با اصول روند صلحِ متکی به قانون بین المللی مغایرت نداشته باشد، بر اساس قانون بین المللی قدس شرقی اراضی اشغالی فلسطینی است و هرگونه به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایتخت اسرائیل باید با به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین همراه باشد.

المالکی گفت: استرالیا از تصمیم خود مبنی بر انتقال سفارت کشورش به قدس غربی صرف نظر کرد که این امر از هراس واکنش‌های عربی و اسلامی صورت گرفت؛ همچنین این امر در پی آن بود که دولت استرالیا به نصیحت‌های گروه خردمندان در استرالیا و برخی از وزارت‌خانه‌های مهم در دولت گوش فرا داد.

وزیر خارجه فلسطین تصریح کرد که گام‌هایی که باید در واکنش به این اقدام استرالیا اتخاذ شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در همین حال، اتحادیه عرب شدیداً اقدام نخست وزیر استرالیا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کرد.

سعید ابو علی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در امور فلسطین و کشورهای عربی اشغالی تصریح کرد که این تصمیم غیرمسئولانه و جانبدارانه استرالیا به حقوق و احساسات و مقدسات عرب‌ها چه از میان مسیحیان یا مسلمانان و همچنین تمامی مسلمانان جهان لطمه می‌زند.

وی گفت که این تصمیم استرالیا تحت پیگیری جدی اتحادیه عرب خواهد بود و تاثیر خود را بر روابط عربی با استرالیا برجای خواهد گذاشت.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید