دوستی با طبیعت سازگاری با محیط را افزایش می‌دهد

یکی از فعالان گردشگری و فرهنگ گفت: سلامت و درک با سفر، بهتر محقق و مدیریت می‌شود؛ آنچنان که داوینچی، از نخبگان جهانی معتقد بود، آن چه باعث توانمندی او شده است ارتباط تنگاتنگش با طبیعت بوده است.

به گزارش ایسنا، آرش نورآقایی در نشستی با عنوان گردشگری، کودک، محیط زیست که از برنامه‌های نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان است، با بیان این مطلب تصریح کرد: از مهم‌ترین استادان ما طبیعت‌گردی است. آن چه طبیعت به انسان می‌آموزد در هیچ کتابی نیست.

وی تصریح کرد: سفر و سفر کردن دارای مزیت‌هایی است که توانمندی کودکان را افزایش می‌دهد. کودکان طی سفر می‌توانند با سبک‌های مختلف زندگی آشنا شوند. تاریخ و جغرافیا را به عنوان دروس الزامی دوره آموزش خود بهتر یاد بگیرند. سازگاری با محیط را می‌آموزند و از کلیشه‌های زندگی دور می‌شوند. همچنان که این مقوله باعث افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی آنان و اجتماعی شدن بیشتر آنها شده و خواهد شد. امروز سفر به نوعی ایام فراغت در دنیایی است که فضای دیجیتال حرف اول و آخر را می‌زند.

این محقق در بخش دیگری از سخنان خود در هتل نگارستان کاشان تاکید کرد: همه ما کارتن هایدی را دیده‌ایم. در این کارتون ماجرای دخترکی در کوه‌های آلپ سوئیس ترسیم می‌شود؛ دختری که به کمک دوست بیمار شهری خود می‌رود. به نظر من این اثر به خوبی توانسته است چالش بین فرهنگ و تمدن را به تصویر بکشد؛ آن هم در جامعه‌ای که سرآمد توجه به محیط‌ زیست است.

وی گفت: بر خلاف سوئیس، آن چه کشور ما را با چالش مواجه کرده، چالش بین تمدن و فرهنگ است. کشورهایی توانسته‌اند این چالش را حل کنند که به توسعه رسیده‌اند. هر کشوری که فرهنگ و تمدن دیرینه دارد با طبیعت نامهربان‌تر است مثل ایران، چین، عراق اما کشورهای جدیدالتاسیس این طور نیستند. ما اگرچه دارای تمدن کهنی هستیم اما world national heritage کمتری داریم و به‌ گونه‌ای که فقط یک میراث طبیعی را به ثبت رسانده‌ایم. متاسفانه در کشورهایی که پیشینه فرهنگی بیشتری دارند مردسالاری مسلط است. توسعه پایدار یعنی رابطه پایدار بین فرهنگ و تمدن و ما برای رسیدن به این مقصود باید تلاش کنیم.

در سومین روز از جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان که مصادف با اولین روز کاری هفته شده بود، جمعی از نویسندگان و تصویرگران با حضور در مدارس مختلف با مخاطبان خود ارتباط تنگاتنگی برقرار کردند و توانستند بخشی از نیازهای فرهنگی آنان را پاسخگو باشند.

نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان ۲۵ آذرماه به پایان خواهد رسید.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید