نخست وزیر مخلوع سریلانکا امروز به پستش بازمی‌گردد

به گفته قانونگذاری که عضو دفتر ریاست جمهوری سریلانکا است، رانیل ویکرمسینگه امروز (یکشنبه) به عنوان نخست‌وزیر سریلانکا باز خواهد گشت و احتمالا بحران سیاسی که از اکتبر گذشته با عزل ناگهانی او آغاز شد، پایان یابد.

به گزارش ایسنا، بازگشت ویکرمسینگه مایه سرافکندگی برای مایتریپالا سیریسنا، رئیس‌جمهوری سریلانکا است که ماهیندا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری سابق را به دنبال اختلافات بر سر سیاستگذاری و سایر مسائل جایگزین او کرد. در همین حال، راجاپاکسه روز شنبه نتوانست اکثریت پارلمانی را به دست آورد و استعفا کرد چون سقوط دولت دور از انتظار نبود.

راجیتا سناراتنه، سخنگوی کابینه دولت سابق ویکرمسینگه گفت: "او امروز در زمان مناسبی سوگند یاد می‌کند." یک مقام مطلع در دفتر ریاست جمهوری هم تایید کرد که ویکرمسینگه احتمالا سوگند یاد می‌کند تا بتواند بودجه موقت را تا اول ژانویه دریافت کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ پارلمان این کشور جنوب آسیا پس از مخالفت رئیس‌جمهوری سریلانکا با اعطای رای عدم اعتماد به راجاپاکسه و وزرای او، به بودجه آنها رای نداد و تاکید کرد روند صحیح طی نشده است. پارلمان اکنون رای اعتماد به ویکرمسینگه داده است و جایگاه او را به عنوان نخست‌وزیر حفظ کرده‌ تا بحران قانون اساسی پیش نیاید.

دیوان عالی سریلانکا جمعه با درخواست راجاپاکسه برای لغو دستور یک دادگاه که مانع از ایفای نقش او و کابینه‌اش می‌شد، خودداری کرد. بسیاری از کشورهای خارجی دولت راجاپاکسه را به رسمیت نشناختند. سیریسنا در سال ۲۰۱۵ با وعده تثبیت دموکراسی و مقابله با فساد به مقام ریاست جمهوری رسید. با این حال، محبوبیت او با بحرانی که بسیاری معتقدند ناشی از اختلافات شخصی او با ویکرمسینگه بود، به شدت لطمه دیده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید