برپایی بزرگ‌ترین کرسی شب یلدا در مشکین شهر

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشکین‌شهر از برپایی بزرگ‌ترین کرسی شب یلدا در مشکین شهر خبر داد.

به گزارش ایسنا، به گفته ایمانعلی ایمانی - مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشکین‌شهر - این کرسی در ابعاد ۱۰ در ۱۰ و در محوطه کهنه قلعه مشکین شهر برپا می‌شود.

قرار است کرسی شب چله با آثار صنایع دستی، بافته‌های داری و غذاهای بومی محلی مرتبط با زمستان تزئین شده و زنان و مردانی با لباس‌های سنتی و بومی برنامه‌های فرهنگی از جمله قصه گویی و نمایش را در این شب اجرا ‌کنند.

ساخت کرسی از گذشته در استان اردبیل رواج داشته است. در باورهای عامیانه مردم ایران نیز درباره کرسی روایت‌های متفاوتی وجود دارد. برای مثال گفته می‌شود اگر روی کرسی ضرب بگیری، زمستان بسیار سرد خواهد شد. یا اگر کسی با کوبیدن دست به سقف کرسی نوا بگیرد، باد و کولاک خواهد شد.

همچنین در کتاب «باورهای عامیانه مردم ایران» نوشته حسن ذوالفقاری با همکاری علی اکبر شیری، درباره کرسی آمده است: اگر گربه زیر کرسی برود و بخوابد نشانه‌ی آن است که هوا سرد خواهد شد. اگر گربه پشت به آتش بنشیند یا خودش را زیر کرسی مخفی کند، هوا سرد خواهد شد. هر وقت گربه زیر کرسی پنهان شود، هوا توفانی می‌شود.  

کرسی وسیله‌ای است که برای گرم‌شدن در زمستان در خانه‌ها به‌طور سنتی استفاده می‌شده است. جعفر شهری در کتاب طهران قدیم می‌نویسد کرسی از میز یا چهارپایه‌ای چوبی به اندازه ۱x۱ متر و گاهی مستطیلی شکل تشکیل شده که حدود سه وجب بلندی دارد. روی آن را با لحافی بزرگ در اندازه‌های حدودی ۴x۴ یا ۷x۷ متر می‌پوشانند تا گرمای حاصل از منقل از زیر میز خارج نشده و به هدر نرود. سپس روی لحاف را با جاجیم، ترمه یا چادر شب سفیدی تزئین کرده و به تناسب بزرگی و کوچکی کرسی، یک مجمعه‌ یا سینی مسی برای قرار دادن چراغ، سماور، ظرف میوه و سایر خوراکی‌ها روی آن قرار می‌دهند. برای نشستن و خوابیدن افراد دور کرسی معمولاً از چند بالش و پشتی استفاده می‌شود.


انتهای پیام    


نظر خود را ثبت کنید