رئیس دانشگاه تحصیلات‌ تکمیلی علوم‌پایه زنجان:

به صرفه‌ترین جایی که دولت و نظام سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دانشگاه‌ها هستند

  • تاریخ انتشار : 1397/9/27 ساعت : 14:57 - 5 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : آموزش
​رئیس دانشگاه تحصیلات‌تکمیلی علوم‌پایه زنجان گفت: با نگاهی به ۳۰ سال گذشته درمی‌یابیم که به صرفه‌ترین جایی که دولت و نظام سرمایه‌گذاری کرده، دانشگاه‌ها است. با این بودجه‌های اندک، نظام آموزش عالی علاوه بر تربیت تعداد بی‌شمار از نیروهای متخصص، باعث رشد علمی در عرصه جهانی شده است. در حالی که هیچ قسمتی از بخش‌های نظام چنین بودجه اندکی با چنین خروجی ندارد.

به گزارش ایسنا، بابک کریمی صبح امروز در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان زنجان، اظهار کرد: آن‌چه امروز به عنوان پژوهش‌های نوین در کشور می‌شناسیم، به دهه ۶۰ و زمانی برمی‌گردد که تعدادی از دانشگاه‌های کشور تصمیم گرفتند دوره‌های تحصیلات تکمیلی در رشته‌های علوم پایه را راه‌اندازی کنند. این تصمیم مخالفان زیادی داشت؛ چراکه دانشگاه‌ها تازه از انقلاب فرهنگی خارج شده بودند و نیروهای زیادی از دانشگاه‌ها ریزش داشتند.

وی ادامه داد: چنین حرکتی باعث شد که امروز بدنه تحصیلات‌تکمیلی کشور بسیار تنومند باشد. با نگاهی به ۳۰ سال گذشته درمی‌یابیم که به صرفه‌ترین جایی که دولت و نظام سرمایه‌گذاری کرده، دانشگاه‌ها است. با این بودجه‌های اندک، نظام آموزش عالی علاوه بر تربیت تعداد بی‌شمار از نیروهای متخصص، باعث رشد علمی در عرصه جهانی شده است. در حالی که هیچ قسمتی از بخش‌های نظام چنین بودجه اندکی با چنین خروجی ندارد.

کریمی افزود: تعداد زیادی از دست‌پرورده‌های آموزش عالی کشور اساتید به‌نام داخل و خارج از کشور هستند و نه تنها در حوزه ملی و جهانی شناخته شده‌اند، بلکه دوره‌های پژوهشی نوظهور برگزار می‌کنند. پژوهش‌های مشترکی که بین ایران و دانشگاه‌های خارج از کشور انجام می‌شود نیز به صورت عمده توسط اساتیدی است که دست‌پرورده نظام آموزش عالی کشور هستند.

رئیس دانشگاه تحصیلات‌تکمیلی علوم‌پایه زنجان یادآور شد: کل بودجه آموزش عالی کشور حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان است و یک دانشگاه در آلمان، معادل سه برابر بودجه آموزش عالی کشور ما بودجه دارد. اگر بخواهیم در عرصه جهانی برای کیفی‌سازی پژوهش‌های‌مان رقابت داشته باشیم، باید بیش از این‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

وی تصریح کرد: اگر نجنبیم کیفیت آموزش عالی‌مان را از دست خواهیم داد. همه هزینه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها به دلار است و حداقل برای حفظ همین کیفیت باید بودجه‌های آموزش عالی را چند برابر کنیم.

کریمی یادآور شد: حرکتی که در راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات‌تکمیلی آغاز شد بسیار خوب بود ولی رفته رفته از جامعه فاصله گرفت و پژوهش‌ها حالت انتزاعی پیدا کرد. بر دانشگاهی‌ها واجب است که در بخش آموزش و پژوهش به مسایل فرهنگی و اجتماعی توجه و در آن‌ها دخالت کنند.

رئیس دانشگاه تحصیلات‌تکمیلی علوم‌پایه زنجان خاطرنشان کرد: مسایل مختلف پژوهشی وجود دارد که به طور جدی باید به آن‌ها وود کنیم؛ در واقع وضعیت جامعه جهانی می‌طلبد که دانشجویان جهت‌گیری بیشتری داشته باشند. در خصوص مسایل اقتصادی، یکی از حوزه‌هایی که دانشگاه‌ها باید ورود کنند، راه‌اندازی رشته‌های اقتصاد علمی و نظری است. با اقتصاد تحلیلی نمی‌توان کشور را اداره کرد و دانشگاه‌ها باید به این قضیه ورود کنند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید