نشست نقد آثار رضا امیرخانی برگزار شد

نشست نقد و بررسی آثار «رضا امیرخانی»‌ در دومین نشست نویسنده‌خوانی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در دومین نشست نویسنده‌خوانی که به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد و با همکاری موسسه ادبی یادداشت نو و دانشگاه یزد برگزار شد، لیلا سلطانی - مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علم و هنر - به قدرت رضا امیرخانی در انتخاب عناوین و زاویه دید اول‌شخص در آثار این نویسنده اشاره کرد.

او اظهار کرد: کتاب «رهش» که به لحاظ نوشتاری بر عکس واژه «شهر» است، در واقع درباره موضوع شهرنشینی و مدرنیته است و از نظر توصیف‌ها و فضاسازی‌های جالبی که دارد، از آثار برگزیده این نویسنده محسوب می‌شود.

وی شخصیت‌های اصلی داستان «رهش» را زن و شوهری عنوان کرد که موضوع آمادگی نداشتن پذیرش دنیای مدرن از سوی جامعه سنتی را روایت می‌کنند.

سلطانی رمان «رهش» را نوعی رمان اعتراضی دانست و گفت: «رهش» و بالطبع نویسنده این اثر، هر دو به نوعی معترص هستند اما اعتراض آن‌ها فاقد راهکار و راه‌حل است.

او با بیان این‌که کتاب «ارمیا»‌ی امیرخانی از قوی‌ترین آثار وی است افزود: این کتاب نثری پراکنده دارد و به نوعی به بیان اغراق‌گونه حقایق پرداخته، به نوعی که بیشتر در قالب قصه باقی‌ مانده و کمتر به داستان نزدیک شده است.

محمدرضا دهقانی - معاون آموزشی جهاددانشگاهی یزد - نیز در ادامه‌ این نشست تصریح کرد: آثار «رضا امیرخانی» از قدرت قلم بالایی برخوردار نیست ولی این آثار به لحاظ بازاریابی و طراحی جلد قوی بوده است.

او افزود: شاید شهرت امیرخانی به دلیل بازار خوب آثارش باشد هرچند که وی آثاری قوی هم دارد ولی به نظر متن برخی از آثارش پراکنده است.

وحید حسنی - سرپرست دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یزد - هم در بخشی از سخنانش خاطرات این نویسنده را یادآور شد و تصریح کرد:  امیرخانی جریان جالبی برای نویسنده شدن دارد و یکی از ویژگی‌های خوب او، نوشتن داستان‌هایی قوی از دوران جنگ تحمیلی برای نسل کنونی است.

او درباره نگاشتن کتاب رمان «ارمیا» نیز گفت: امیرخانی رمان «ارمیا» را در ۱۸ سالگی نوشته است ولی برای نوشتن تنها یک کتاب در رابطه با تهران نیز قریب دوهزار مقاله و کتاب را مطالعه کرده بود.

همچنین اسدالله شکرانه - نویسنده - اهتمام امیرخانی در زمینه ورود دنیای مدرن به دنیای سنتی را یادآور شد و به نقد آثار این نویسنده پرداخت.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید