گسترش نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی در بیش از ۳۰ کشور

مسئول نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی شعار و چشم‌انداز این حرکت جهانی را «همه با نهج‌البلاغه مبلغ دین شوند»، دانست و گفت: تاکنون این طرح در بیش از ۳۰ کشور جهان مورد استقبال اقشار مختلف مردم قرارگرفته و شبکه چندمیلیونی نهج‌البلاغ‌خوانی در کشورهای مختلف جهان ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه همایش «نهج‌البلاغه زبان مشترک» به‌منظور تبیین نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در سالن شهدای گمنام (آمفی‌تئاتر مرکزی) این دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا مهدوی‌ارفع، مسئول نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی در این همایش بابیان اینکه در دوران کنونی نیاز به وحدت بسیار احساس می‌شود، اظهار کرد: نظام بینشی و متعالی نهج‌البلاغه از بهترین راه‌های وحدت است. امام علی (ع) در مذمت شدید تفرقه فرمودند: «هر کس شما را دعوت به شعار تفرقه کرد او را بکشید حتی اگر در زیر عبای من علی باشد»؛ این نکته نشان می‌دهد امت اسلام باید به «وحدت ایدئولوژیک» برسد.
 

کاستی در وحدت حوزه و دانشگاه


حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع با اشاره به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت قطعه‌ای از پازل سعادت بشر است. متأسفانه در وحدت حوزه و دانشگاه کاستی بسیار است، تا به کی باید در این موضوع فقط باید به برگزاری همایش بدون بازده بسنده کنیم؟ اگر به دنبال زبان مشترک در حوزه وحدت هستید، بدانید نهج‌البلاغه امام علی (ع) بهترین جایگاه را در این حوزه و گفتمان‌سازی دارد. احیای نهج‌البلاغه بین تمام اقشار جامعه ما را بر آن داشت که به سمت راه‌اندازی «نهضت جهانی احیای نهج‌البلاغه خوانی آسان» حرکت کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه شعار و چشم‌انداز این حرکت جهانی را «همه با نهج‌البلاغه مبلغ دین شوند»، دانست و افزود: نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی جنبش و حرکتی خودجوش، جهانی و مردمی است.
 

شبکه چندمیلیونی نهج‌البلاغه‌خوانی


وی ادامه داد: تاکنون این طرح در بیش از ۳۰ کشور جهان مورد استقبال اقشار مختلف مردم قرارگرفته و شبکه چندمیلیونی نهج‌البلاغه خوانی در کشورهای مختلف جهان ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع در تشریح روش نهج‌البلاغه‌خوانی آسان اعلام کرد: اولین گام در این راستا خوانش ترجمه نهج‌البلاغه و ترجیحاً ترجمه مرحوم دشتی است که به تأیید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده و جزو بهترین ترجمه‌ها محسوب می‌شود. اگر در روز حداقل 10 تا ۲۰ دقیقه برای نهج‌البلاغه خوانی فرصت بگذاریم خواهیم توانست ۴ ماهه این کتاب معنوی و بزرگ را به اتمام برسانیم و با توجه به ترجمه می‌توان مزه شیرین نهج‌البلاغه را چشید و بعد به سراغ اصل و معرفت نهفته آن قدم برداشت ازاین‌رو در دور اول خوانش ترجمه نیاز به حفظ و یادداشت نیست.
 

آشنایی با کلام علی (ع)


وی نقطه آغاز خوانش نهج‌البلاغه را چنین توصیه کرد: شروع خواندن از حکمت‌ها باشد چراکه حکمت‌ها کاربردی‌تر و آسان‌تر است و این مجال را به ما خواهد داد تا با ادبیات و سیاق کلام حضرت علی (ع) بیشتر آشنا شویم. خواندن حکمت‌ها دو بار از اول تا آخر، خواندن نامه‌ها از آخر به اول، خواندن خطبه‌ها از آخر به اول ترتیب ادامه نهج‌البلاغه‌خوانی است.در دور اول مطالعه نیاز به شرح و تفسیر نیست چراکه هدف آشنایی با کلام حضرت است لذا اگر در حین مطالعه به سؤال و مطلبی برخوردید از آن گذشته و مطالعه خود را ادامه دهید. باید توجه کرد بامطالعه بیشتر در حکمت‌ها و نامه‌ها و خطبه‌ها ممکن است به پاسخ سؤال خود دست‌یابید. برخلاف آنچه برخی دامن می‌زنند تجربه ثابت کرده در خوانش نخست بیش از ۷۰ درصد نهج‌البلاغه برای آنان که مطالعه می‌کنند حتی نوجوانان و عوام جامعه قابل‌فهم است و این کتاب معنوی و راه گشا مخاطبان خود را از چشمه‌سار علم و معرفت خویش سیراب می‌کند.

این کارشناس دینی با اعلام اینکه در این نهضت چند هزار نفر به‌صورت خودجوش در حال فعالیت هستند، یادآور شد: این نهضت جهانی از کودکان در سن پیش‌دبستانی آغاز می‌شود و تا بزرگ‌سالی ادامه می‌یابد.

درک مفاهیم نهج‌البلاغه

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ابراز کرد: آسان‌سازی در گام اول رخ می‌دهد اما در مرحله بعد برای بهتر فهمیدن توصیه به «پر خوانی» است زیرا درک مفاهیم نهج‌البلاغه بعد از خوانش اولیه رخ می‌دهد.

وی بابیان اینکه نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی در راستای تسهیل درراه اندازی جلسات نهج‌البلاغه خوانی خدمات مختلفی را به علاقه‌مندان ارائه می‌کند، عنوان کرد: اعزام رایگان استاد و مربی برای راه‌اندازی جلسه نهج‌البلاغه خوانی، تأمین و ارسال نهج‌البلاغه با مبلغ مناسب ازجمله کارهایی است که به دنبال آن هستیم.

این کارشناس دینی ادامه داد: همچنین پاسخگویی به سؤالات برگزارکنندگان و مسئولین جلسات نهج‌البلاغه و ارائه مطالب و جزوه‌های آموزشی از دیگر خدمات نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی به شمار می‌رود.

مسئول نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی در پایان با اعلام اینکه مخاطب حکمت‌های این کتاب ارزشمند تمام مردم جهان‌اند، خاطرنشان کرد: آشنا کردن تمام مردم جهان با بهترین منطق و اندیشه و سبک زندگی علوی از اهداف بلندمدت نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید