میراث فرهنگی , جشنواره , هه لپه رکی " />

سومین جشنواره هه لپه رکی بانه به صورت کشوری برگزار می شود

سنندج - ایرنا - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بانه گفت: سومین جشنواره هه لپه رکی در این شهرستان فروردین سال آینده و به صورت کشوری برگزار می شود.
حمیدرضا خوشبخت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سومین جشنواره هه لپه رکی در سه رده سنی زیر 15 سال، 15 تا 45 سال و 45 سال به بالا هفتم تا دهم فروردین سال آینده در شهر بانه برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه این جشنواره ویژه کُردهای سراسر کشور است، افزود: در این دوره اهتمام ویژه ای به هه لپه رکی های قدیمی و اصیل می شود و در کنار آن، رقص های محلی دیگر اقوام ترک، لر، ترکمن، بلوچ و عرب نیز اجرا می شود.
خوشبخت با اشاره به اینکه باید اجرای گروه ها با سازهای سنتی و اصیل باشد، اضافه کرد: مقالات علمی باید به سه زبان کٌردی، فارسی و انگلیسی با موضوعات هنر اصیل هه لپه رکی و تاریخچه آن، نماد شناسی هه لپه رکی و ارتباط جامعه و هه لپه رکی و ابداع نوآوری بویژه هنر هه لپه رکی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شود.
وی با اشاره به اینکه فرخوان جمع آوری مقالات در یک ماه انجام می شود، یادآور شد: مهلت ارسال آثار 5 تا 25 بهمن ماه امسال است و علاقمندان و نویسندگان هنر هه لپه رکی می توانند آثار خود را به دبیرخانه سومین جشنواره کشوری هه لپه رکی ارسال کنند.
رئیس اداره فرهنگ ارشاد اسلامی بانه تاکید کرد: یکی از اهداف برگزار این جشنواره معرفی جاذبه های گردشگری بانه است که طبیعت بکر منطقه مهمترین این جاذبه ها است.
به گزارش ایرنا، دومین جشنواره منطقه ای هه لپه رکی بانه هفتم تا دهم فروردین ماه امسال با 41 اثر هنری هه لپه رکی و اجرای 12 گروه از مناطق مختلف کُردنشین کو برگزار شد.
نخستین جشنواره هه لپه رکی بانه شهریور سال 90 به صورت شهرستانی با حضور گروه های هه لپه رکی محلی برگزار شده بود.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/9102

نظر خود را ثبت کنید