توسعه فرهنگی , سفر وزیر فرهنگ , آذربایجان غربی " />

سفری که نویدبخش توسعه فرهنگی است

ارومیه - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی هفته اخیر میهمان مسوولان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان غربی بود و در این سفر علاوه بر شنیدن درد دل های آنان، نتایج پرباری برای استان رقم خورد که امضای تفاهم نامه توسعه زیرساخت های فرهنگی با حجم اعتبار 140 میلیارد تومان، مهمترین آنها به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی یازدهمین استان کشور بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای امضای تفاهم نامه با استاندارش برای توسعه زیرساخت های فرهنگی و در نهایت توسعه این بخش به آن استان سفر کرد و چشم انداز سه ساله برای توسعه فضای فرهنگی سرزمین اقوام و ادیان الهی ترسیم شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرهای خوشی را نیز در دیدارهای مختلف برای حوزه فرهنگ و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان غربی داشت و بیان کرد: بخشی از مطالبه های مربوط به احداث، نوسازی و تجهیز مجتمع های فرهنگی، برگزاری جشنوارها و برنامه های فرهنگی هنری شهرستان های مختلف آذربایجان غربی در قالب تفاهم نامه با استانداری و استفاده از منابع مالی آن به نتیجه می رسد.
وی با تاکید بر گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور، اظهار داشت: استان های مرزی و به ویژه شهرهای مرزی تنها مکان تبادل کالاهای صادراتی و وارداتی نیست و می توان از آنها به عنوان دریچه انتقال فرهنگ و هنر استفاده بهینه کرد.
صالحی با تاکید بر اینکه تکمیل تالار مرکزی ارومیه به عنوان زیرساخت مهم فرهنگی پیگیری می شود، اضافه کرد: این تالار داستان قدیمی شهر ارومیه است و با عزم جدی مسوولان باید هرچه زودتر به بهره برداری برسد.
وی بیان کرد: سالن نمایشگاهی ارومیه، کتابخانه تخصصی مطبوعات و موزه مطبوعات یادمان مصدومان سردشت، احداث پنج کتابخانه، موزه قرآن و عترت و احداث چند هنرستان در حوزه هنر از دیگر بندهای این تفاهم نامه است.
وی اعلام کرد: تجهیز و تکمیل چند مرکز فرهنگی هنری، تجهیز مجتمع های فرهنگی هنری به سینما دیجیتال، حمایت از تولید فیلم های مستند و بلند، حمایت از بیمه هنرمندان، خرید کتاب از ناشران و پرداخت تسهیلات از جمله دیگر بندهای این تفاهم نامه محسوب می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روند تکمیل تالار مرکزی ارومیه با وجود همه تاخیرها به خوبی طی می شود، گفت: برای افتتاح این تالار پیش از هفته دولت سال آینده تلاش می شود.
صالحی با اشاره به اینکه بخش زیادی از تجهیزات این تالار وارداتی است، ابراز امیدواری کرد که منابع مالی و زمینه واردات تجهیزات مورد نیاز این تالار به زودی فراهم شود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم گسترش عدالت در جامعه، گفت: اکثر منابع کشور در تهران صرف می شود و در سایر استان ها به صورت متوازن پیش نمی رود.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: همه استان ها در راستای اجرای عدالت باید به صورت موازی مورد توجه قرار گیرد تا زمینه اجرای عدالت فراهم شود و آذربایجان غربی نیز یکی از این استان هاست.
وی تاکید کرد: تعداد کتابخانه های عمومی و همچنین تعداد کتاب ها به ویژه در بخش های حاشیه ای شهرهای آذربایجان غربی کم است و باید برنامه ریزی لازم برای افزایش تعداد آنها انجام گیرد.
استاندار آذربایجان غربی نیز که همپای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات مختلف توسعه فرهنگی استان حضور داشت، از آمادگی کامل استان برای همکاری در قالب تفاهم نامه با هدف توسعه فرهنگی خبر داد و تاکید کرد: این استان پس از انقلاب اسلامی به ویژه در 10 سال نخست به دلیل مسائل داخلی، پیشرفت لازم را نداشته است و عقب ماندگی های آن در بخش زیرساخت ها و فضاهای فرهنگی باید جبران شود.
به گزارش ایرنا، تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری آذربایجان غربی طی سه سال آینده اجرایی می شود و می توان انتظار داشت این بازه زمانی، سال های رونق فرهنگی استان باشد.
8137/3072

نظر خود را ثبت کنید