یونسی : دولت از گفت‌وگوی ادیان در عرصه‌ی محیط زیست حمایت می‌کند

مشاور رئیس جمهور در امور ادیان واقوام با اشاره به این موضوع که امروز بشر به این نکته پی برده است که ادیان آسمانی می‌تواند انسان‌ها را از تگناهایی که در آن قرار گرفتند رها کند گفت: امروزه انواع آلودگی‌های زیستی انسان را با مشکلات جدی روبرو کرده است که دین می‌تواند راهگشای این این امر باشد و دولت از گفت‌وگوی ادیان در عرصه‌ی محیط زیست حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین یونسی امروز دوشنبه 17 دی ماه در اولین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و هیات کاتولیک فرانسه که با موضوع « جایگاه محیط زیست در اسلام  و مسیحیت کاتولیک» با حضور اندیشمندانی از ادیان اسلام و مسیحیت در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با تبریک سال نو میلادی و با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم اظهار کرد: در آیات قرآنی وارد شده است خداوند شما (بشر) را آفرید تا در این کره زمین ماموریت داشته باشید و خداوند از بشر خواسته است که این زمین را آباد کند. یعنی ماموریتی که بشر در کره زمین بر عهده گرفته است آبادانی زمین است. از بشر خواسته است که این ماموریت را به خوبی انجام دهد.در تمام ادیان آسمانی بحث بهشت به صورت سمبولیک مطرح شده است. خداوند بهشتی را برای رفاه انسان آماده کرد اما طولی نکشید که به خاطر این که انسان از حد و حدود خود عبور کرد آن بهشت را از انسان گرفت و او را به سوی زمین فرستاد و به او ماموریتی داد که بهشتی جدید باید با دست خود خلق کند و این بار برای شکل گیری این بهشت نیازمند تلاش و کوشش و زحمت زیادی هستیم. انسان‌ها باید برای این ماموریت الهی آماده شوند و این بهشت را برای خود آماده کنند. تا پس از آن بتوانند به بهشت موعود دست پیدا کنند . بشر ماموریت دارد زمین را به بهشتی تبدیل کند. امروز بشر بار دیگر به ادیان روی آورده است آن هم از روی از باب اضطرار و ناچاری که صنعت پیش روی انسان قرار داده است.

وی ادامه داد:امروز تکنولوژی بلای جان انسان‌ها شده است و انسان را به تگنا انداخته است. انواع آلودگی‌های زیستی که برای انسان به وجود آمده است او را با مشکل جدی روبرو کرده است و بر همین اساس است که انسان به دین باید روی بیاورد تا فهم مفاهیم دینی به این مضووع پی ببرد که دین می‌تواند انسان را از محیط زیستی که به دست خود آن را خراب کرده است نجات بدهد.

یونسی تاکید کرد:‌انسان با روی آوردن به زیست می‌تواند از جهنمی که برای خود ساخته است نجات پیدا کند. دولت جمهوری اسلامی ایران از این ابتکار دیالوگ و حفظ محیط زیست استقبال و حمایت می‌کند و این دیالوگ بسیار ارزشمندی است که ادیان آسمانی در صدد حفظ محیط زیست باشند.

آیت‌الله تسخیری:    خداوند در قرآن رفتار انسان با طبیعت را بیان می‌کند

آیت‌الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام نیز در این گفت‌وگو با بیان اینکه سه واژه در قرآن داریم که این سه واژه نشان دهنده رفتار انسان با طبیعت است گفت: خداوند هر آنچه که انسان نیاز دارد را در طبیعت قرار داده است اما متاسفانه انسان با ظلم در توزیع و کفر نعمت ، نعمت‌ها را از بین می‌برد . اولین واژه « تسخیر» است که این جهان کلا مسخر انسان است و همه نیازهای انسان را تامین می‌کند. کل نیازهای بشر در طبیعت وجود دارد اما متاسفانه  انسان در توزیع نعمت عدالت را رعایت نمیکند و در مواردی نیز کفر نعمت انجام می‌دهد. واژه دوم ، مساله « خلافت» است که انسان خلیفه خداوند ب روی زمین است و واژه سوم که هدف را نشان می‌دهد مساله‌ی « توسعه» است. استعمار که در دنیای امروز واژه‌ی بدی است معنی حقیقی آن عمران و رشد و توسعه  است این سه واژه کل بینش انسان نسبت به طبیعت را نشان می‌دهد.

در ادامه،کاردینال جی نوئل آولین، رئیس کل شورای دانشگاه‌های کاتولیگ فرانسه با اشاره به جایگاه دیالوگ در ادیان الهی اظهار کرد: خداوند از طریق گفت‌وگو با بشر ارتباط برقرار کرده است و دیالوگ یک گونه تجلی الهی است که در میان ما وجود دارد. خداوند با گفت‌وگو از پس پرده حجاب خارج می‌شود و ما باید او را از طریق کلام بیابیم.ما درب تمام ادیان را برای گفت‌وگو می‌زنیم نه برای تحمیل عقاید خود به دیگران، بلکه برای پیشرفت کردن به تمام ادیان‌ها و اعتقادات آنها احترام می‌گذاریم . احترام ما به صورت عمقی است تا از این طریق بتوانیم به حقیقت برسیم. اگر قلب ما به سوی حقیقت باز نشود شاید نتوانیم آن گونه که باید و شاید حقیقت را دریافت کنیم.

وی ادامه داد:دیالوگ باید با عشق و صبر و عرفان همراه باشد. دیالوگ باید الهی باشد نه فقط ایدئولوژیک. گفت‌وگو یک ارتباط معنوی و روحانی بین مخاطبان ایجاد می‌کند. مشکل نسل ما این است که در گفت‌وگو کم گذاشته‌ایم. ما باید از طریق گفت‌وگو یک ارتباط روحی را با منتقدان برقرار کنیم. در زمره دو مذهب اسلام و مسیحیت کاتولیک باید چاره‌ای برای جلوگیری از آسیب رساندن به محیط زیست داشته باشیم. ما با حفظ محیط زیست به خداوند احترام گذاشته‌ایم. ما معتقدان مذاهب مختلف یقین داریم که اگر ادیان مشترکات یکدیگر را بفهمند آسیب کمتری به جوامع وارد می‌شود. ما باید مفهوم آیات الهی را درک کنیم .

در ادامه، اسقف مقریک باریکیان، رئیس خلیفه ارامنه‌گری تهران با تاکید بر این موضوع که امیدواریم این جلسات مستمر و تاثیرگذار باشد گفت: این گفت‌وگوها باعث می‌شود که دل انسان‌ها پاک و منزه شود و وقتی انسان از طریق گفت‌وگو به تبادل نظر و انیدشه برسد راحت‌تر می‌تواند با جهان اطراف خود ارتباط برقرار کند. سرچشمه تمام طبیعت که در اختیار انسان قرار گرفته است خداوند است. انسان بدون طبیعت بی معنی است و طبیعت نیز بدون انسان معنی ندارد. انسان تاج خلقت است و کاردار خداوند در طبیعت محسوب می‌شود.تا وقتی انسان انسانیت خود را حفظ کند طبیعت به روال خود ادامه زندگی می‌دهد. امیدواریم پس از برگزاری این دوره از گفت‌وگوها بتوانیم سفیر ایران در فرانسه باشیم و این بحث‌ها بیش از گذشته مثمر ثمر واقع شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید