موسیقی , آرکو , کنسرت " />

حمایت همه جانبه رمز بقای ارکسترهای خصوصی است

تهران- ایرنا- دست اندرکاران ارکستر «آرکو» که دو شب در تالار رودکی تهران برنامه اجرا کنند، می گویند: ارکسترهای نوپا برای تداوم فعالیت نیازمند حمایت های همه جانبه هستند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست خبری اجرای افتتاحیه ارکستر زهی «آرکو» به رهبری ابراهیم لطفی شامگاه نوزدهم دی ماه در شهر کتاب دانشگاه برگزار شد؛ این ارکستر قرار است در روزهای بیستم و بیست و یکم دی ماه نخستین اجرای خود را با مروری از آثار آهنگسازان دوره باروک برگزار کند.
دوره باروک در موسیقی هنری اروپایی در بازه زمانی سال های ۱۶۰۰ تا ۱۷۵۰ میلادی در نظر گرفته می‌شود؛ مطرح‌ترین چهره‌های این دوره از موسیقی کلاسیک باخ، ویوالدی، هندل و آلبینونی هستند.

** اجرا پس از 17 سال دوری از صحنه
ابراهیم لطفی رهبر ارکستر زهی «آرکو» در ابتدای این نشست گفت: شاگردان من اشتیاق و تمایل زیادی برای تشکیل یک ارکستر در کنار من داشتند از همین رو با کمک شاگرد قدیمی خودم علی جعفری پویان، ساز تشکیل ارکستر را کوک کردیم؛ نخستین تجربه من در رهبری ارکستر در 17 سال پیش به وقوع پیوست اما پس از این حضور تمام زمان خود را صرف تدریس و داوری کردم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره علت این دوری 17 ساله از صحنه اجرا گفت: این دوری دلیل خاصی ندارد و فقط احساس کردم که هرگاه لازم باشد می توانم در حوزه های این چنینی فعالیت کنم.
لطفی درباره علت انتخاب رپرتوار کنسرت افتتاحیه آرکو گفت: انتخاب آثار دوره باروک برای مخاطب تخصصی موسیقی همیشه جذاب است، علاوه بر این آثار دوره باروک برای نوازنده ها همیشه از لحاظ آموزشی و تمرینی مفید است.
رپرتوار به مجموعه قطعه‌های موسیقی گفته می شود که تکنواز یا خواننده برای کنسرت آماده می کند.
رهبر ارکستر آرکو گفت: این ارکستر فعالیت خود را از تابستان امسال آغاز کرد و ما در این مدت در تلاش برای حل مشکلات موجود در ارکستر و رسیدن به تاریخ دقیق این اجرا بودیم.
وی افزود: ما ارکسترهای خوبی در کشور داریم که اجراهای با ارزشی هم داشته اند؛ ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک به رهبری آرش گوران نمونه ای از این ارکسترها هستند که در سطح قابل قبولی به فعالیت مشغولند، در مجموع تشکیل ارکستر حتی با سطح کیفی نامناسب می تواند اتفاق ارزشمندی باشد.
رهبر ارکستر «آرکو» درباره نام انتخاب شده برای آن نیز گفت: واژه «آرکو» دو معنی دارد؛ در معنای بین المللی آن مترادف با واژه آرشه بوده و وجه ایرانی آن هم به معنای کوه برافراشته است.

** ارکسترهای نوپا و جدی را باید با دولتی ها تفکیک کرد
در ادامه این نشست علی جعفری پویان نوازنده نخستِ ویلن آرکو (کنسرت مایستر) به خبرنگاران گفت: در روزهایی که خیلی کم انرژی بودم و تلاش کردم از حوزه ارکسترها دور باشم، هیچ روندی را با تفکر هنری نمی دیدم که بتواند من را در ارکسترها نگه دارد.
وی افزود: من در این چند سال کوشش کردم که توقعی نداشته باشم مگر آن که موسیقی برای موسیقی کار شود و این حضور استاد لطفی بود که دوباره من را تشویق کرد که بار دیگر تجربه جدی را برای حضور در یک ارکستر داشته باشم؛ به طور حتم آرکو یک پایگاه خوب برای نوازندگان جوان است و حیف که در این 17 سال از حضور این هنرمند بزرگ فقط در امر تدریس استفاده شد.
جعفری پویان یکی دیگر از دلایل حضور نیافتنش در دیگر ارکسترها را مشلغه های دیگر بویژه در حوزه تدریس دانست.
وی ادامه داد: همه ارکسترها وقتی تشکیل می شوند دوست دارند ماندگار شوند، نیت ما هم حضور دائمی است، امیدوارم بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم زیرا وقتی یک نوازنده خود را با ادبیات موسیقی کلاسیک جلو می برد قطعا می تواند در حضور مستمرش پیرامون یک مجموعه موسیقایی نیز تقش بسزایی داشته باشد.
پوران گفت: من معتقدم ارکسترهای نوپا و جدی را باید با ارکسترهای دولتی تفکیک کرد زیرا این مجموعه ها به شدت نیازمند حمایت های همه جانبه هستند.
این نوازنده ویولن از موسسه «شهر صدای پارسیان»، موسسه «نشر و پخش جوان» و بنیاد رودکی برای حمایت از ارکستر زهی «آرکو» قدردانی کرد و درباره تغییراتی که در ترکیب ارکستر آرکو در کنسرت پیش رو به وجود آمده، گفت: وقتی پروژه «بینوایان» آغاز شد، مجموعه ارکستر آرکو نیز دچار تغییراتی شد که ما را شوکه کرد و مجبور شدیم به خاطر حضور بسیاری از نوازندگان در این پروژه جابجایی هایی داشته باشیم.
وی افزود: همین موضوع وقفه ای برای «آرکو» ایجاد کرد، خیلی ها دوست دارند با آقای لطفی کار کنند ولی فشردگی های تمریناتشان در سایر گروه ها مانع این خواسته شده است.

** آرکو به جشنواره موسیقی فجر می رود
نیما جوان مدیر مرکز پخش و نشر جوان نیز در این نشست گفت: من شک ندارم که این مجموعه تبدیل به یکی از بهترین ارکسترهای کشورمان خواهد شد، زیرا صدادهی این ارکستر در حد بسیار مطلوبی است که لذت شنیدن آثار را دو چندان می کند.
وی افزود: این ارکستر یکی از جوان ترین مجموعه های موسیقایی کشورمان است که مطمئنم آینده بسیار خوبی در انتظار آنهاست، ما امروز بسیار خوشحالیم اعلام کنیم که این گروه می تواند در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز حضور داشته باشد زیرا وقتی آقای فرهت با کارهای مجموعه ما آشنا شد، همان لحظه با دست اندرکاران جشنواره تماس گرفت و اعلام کرد که ارکستر زهی «آرکو» در این دوره از جشنواره نیز حضور پیدا کند.
وی تاکید کرد: یک رپرتوار کلاسیک هر چقدر در حوزه رسانه ای با قوت بیشتری حرکت کند، می تواند در بین مخاطبان غیر تخصصی موسیقی نیز نفوذ پیدا کند؛ من بر این باورم مخاطبان ما این ظرفیت را دارند که بتوانند شنونده بهترین رپرتوارها در حوزه موسیقی کلاسیک باشند و این کار مگر با همدلی و همکاری همه اهالی موسیقی و مدیران که می توانند در شرایط فعلی نقش اثرگذاری داشته باشند، میسر نمی شود.
فرهنگ**9494**2025

نظر خود را ثبت کنید