در گزیده اخبار سیاسی ۲۵ دی بخوانید؛

واکنش روحانی به سفر پمپئو به منطقه/نظراتی درباره استانی شدن انتخابات/اولین دادگاه بانک سرمایه

تکلیف مراکز درمانی به واریز ۱۰ درصد حق‌العمل پزشکان به سازمان امور مالیاتی، آیا افزایش قیمت خودرو شامل خودروهای پیش فروش نیز می‌شود؟، نظراتی درباره استانی شدن انتخابات مجلس، گزارش توییتری ظریف از یک سفر، دیدار سفیر ایران در ورشو با معاون وزیر خارجه لهستان، قرائت کیفرخواست متهمان بانک سرمایه در دادگاه انقلاب، توضیحات دادستان تهران درباره سلطان کاغذ، سعید مرتضوی در زندان و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، بیست و پنجم دی ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی از ۵ هزار و ۴۰۰ پروژه محرومیت زدایی نیروی زمینی سپاه گفت: باید برای رفع نیازمندی‌های مناطق محروم، از دستگاه‌های اجرایی مطالبه‌گری کنیم تا تلاش‌ها برای رفع محرومیت شتاب بیشتری بگیرد.


حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی حادثه تلخ سقوط هواپیمای حامل کارکنان نیروی هوایی ارتش را تسلیت گفتند و در این پیام تاکید کردند که لازم است مسئولان ذیربط با برررسی کامل این حادثه‌ی اندوهبار، نقاط ضعف و خلأها و خطاهای احتمالی را شناسایی و پیگیری کنند.

پیکرشهدای حادثه هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ نیروی هوای ارتش فردا در شهرک مسکونی مهرآباد تهران تشییع می‌شوند.


رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان گلستان تصریح کرد: افتخار دولت دوازدهم این است که ما آغازگر جنگ اقتصادی نبودیم. البته به طور مداوم ما را تحریک کردند که شروع‌کننده باشیم و در این راه دولت دوازدهم خدمت بزرگی به ایران و ملت بزرگ ایران انجام داد که در آینده ابعاد و زوایای مختلف این کار دولت دوازدهم را برای مردم بازگو خواهم کرد.روحانی اضافه کرد: شاید اگر دولت دیگر و شرایط دیگری در کشور حاکم بود، ما آغازگر می‌شدیم؛ البته خیلی تحریک کردند که ما را لبه آتش ببرند که یک جا نقض‌کننده باشیم تا بلافاصله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه داده و به واسطه آن فشارها و قطعنامه‌های مختلف علیه کشورمان صادر گردد. وی در ادامه صحبتهایش خاطر نشان کرد: اینکه آمریکا می‌خواهد ایران در منطقه، خود را کنار بکشد تا خودش همه کاره منطقه شود، از کارهای نشدنی است و امکان‌پذیر نیست. هر چقدر هم که وزیر خارجه آمریکا حتی به جای یک هفته ده‌ها هفته هم در کشورهای منطقه بچرخد، باز هم ناموفق خواهند بود.


بهزاد نبوی در گفت و گویی به مناسبت چهل سالگی انقلاب با اشاره به اینکه عملکردهای نظام جمهوری اسلامی هم می‌تواند انقلاب را ان‌شاءالله ۴۰۰ ساله  یا عمرش را خیلی کوتاه کند، اظهار کرد: چهل سالگی عمر خیلی زیادی برای انقلاب نیست. انقلاب شوروی پس از حدود ۷۰ سال فروپاشید پس خیلی به چهل سالگی انقلاب نباید غرّه شویم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه چهل سالگی نظام محصول این بوده است که مردم نظام را از خود می‌دانستند، گفت: برای استمرار انقلاب اسلامی عملکردها باید به گونه‌ای باشد که بتواند مردم را قانع کند که نظام قابل اتکا و قابل اعتماد است و مردم می‌توانند با هدف بهبود شرایط از نظام حمایت کنند.

همچنین آیت الله مکارم‌ شیرازی در دیدار استاندار جدید قم، گفت: هرچه مسئولان و دولتمردان به قم توجه کنند باز هم پاسخگوی این حجم از خدمت نخواهد بود؛ بنابراین قم از دولت طلبکار است نه بدهکار.


جلال میرزایی درباره مصوبات جلسه امروز صبح کمیسیون تلفیق گفت: با تصویب کمیسیون تلفیق، مراکز درمانی مکلف به پرداخت ۱۰ درصد از حق‌العمل پزشکان به حساب امور مالیاتی شدند.

همچنین محمدمهدی مفتح در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق از مصوبه این کمیسیون برای اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد تومان به توسعه صنعت هسته ای خبر داد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم  با اشاره به نشست روز گذشته نمایندگان دستگاه‌های مختلف در این کمیسیون برای بررسی نحوه قیمت‌گذاری خودرو گفت که قرار شد ظرف ۱۰ روز نظر دستگاه‌های مختلف نظارتی در این باره مطرح شود که آیا افزایش قیمت خودرو شامل خودروهای پیش فروش نیز می‌شود یا خیر؟یعنی عطف به ماسبق می‌شود یا نه.


نظراتی درباره استانی شدن انتخابات مجلس

یک عضو فراکسیون امید مجلس: استانی‌شدن انتخابات، به روی کار آمدن مجلس ملی کمک می‌کند

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها: استانی‌شدن انتخابات نمی‌تواند نگاه نمایندگان را ملی کند

نماینده مردم تهران:با تقویت پارلمان‌های شهری ایرادات استانی شدن انتخابات مجلس رفع می‌شود

یک عضو فراکسیون امید مجلس: بدون داشتن نظام حزبی، استانی‌شدن انتخابات مشکلی را حل نمی‌کند

یک نماینده سابق مجلس:طرح استانی‌شدن انتخابات بجای افزایش مشارکت، موجب ایجاد اختلاف است

***


عراق؛ ظریف و ترامپ

آری؛‌ خیلی دردآور است که هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کنی، اما برای رفتن به یکی از کشورهای آن منطقه که پنج هزار و ۲۰۰ سرباز آمریکایی نیز در آن حضور دارند، سفرت را در حد فوق‌العاده‌ای مخفیانه نگه داری، هواپیماهای اسکورت و بزرگترین تجهیزات جهان دور و برت باشند و هر کاری کنی تا سالم به مقصد برسی و در آخر در توجیه این شرایط بگویی که نگران خودم نبودم، نگران نهاد ریاست جمهوری و  همسرم ملانیا ترامپ بودم.

محمد جواد ظریف، که جهت انجام سفر رسمی در رأس یک هیئت سیاسی و اقتصادی به عراق سفر کرده است در توییتر خود گزارشی را از این سفر منتشر کرد.سفر ظریف به عراق تا روز پنج شنبه ادامه خواهد داشت و او قرار است بعد از پایان دیدارها و برنامه‌هایش در شهر بغداد به شهرهای اربیل، سلیمانیه، نجف و کربلا نیز سفر کند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پس از پایان دیدارهای خود در بغداد، صبح امروز با استقبال  نیچروان بارزانی نخست‌وزیر کردستان عراق وارد اربیل شد و در دیدار با بارزانی روابط ایران با عراق و اقلیم کردستان ممتاز و سازنده دانست.


سفیر کشورمان در ورشو به درخواست وزارت خارجه لهستان با معاون وزیر امورخارجه این کشور دیدار و درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی علیه ایران در لهستان گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف درباره نگرانی‌های ایران نسبت به برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در ورشو با موضوع برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه گفت‌وگو و توافق کردند که این رایزنی‌ها ادامه داشته باشد.

در رابطه با همین اجلاس یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: همان طور که وزیر امور خارجه کشورمان توئیتی داشت که در طول جنگ جهانی، ایران به لهستانی‌ها پناه داده و مأمنی برای لهستانی‌ها بوده است، درست است که ما انتظار جبران نداریم، اما حداقل انتظارمان از لهستان این بود که از پشت خنجر نزنند.  فکر می‌کنم این مثلث دست به کار شده‌ و از هر فرصتی استفاده می‌کند، هم به لحاظ تاکتیکی و هم از منظر استراتژیک

همچنین نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «آمریکا با برگزاری اجلاس ضدایرانی در لهستان به دنبال همراه کردن کشورهای عربی و مرتجع منطقه است»، گفت که قطعا این حرکات آمریکا در نهایت به نفع ایران تمام خواهد شد.


در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سه متهم بانک سرمایه که یکی از آنها پرویز کاظمی از وزرای دولت نهم است، کیفرخواست صادره برای متهمان قرائت شد که گزارش کامل این دادگاه را میتوانید اینجا بخوانید.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز در گفت‌وگوی رادیویی به تشریح موضوعاتی درباره پرونده‌هایسلطان کاغذ، طلافروشی تهرانپارس و ... پرداخت.


در پی انتشار خبری مبنی بر عدم بازگشت سعید مرتضوی به ایران پس از راهپیمایی اربعین حسینی در کربلا یک منبع آگاه اعلام کرد که این خبر صحت ندارد و  سعید مرتضوی در زندان است.

انتهای پیام

خبرنگار: مژگان رساپور


نظر خود را ثبت کنید