حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی:

آیت‌الله هاشمی شاهرودی مجاهد فی سبیل‌الله بود

قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز گفت: آیت‌الله هاشمی شاهرودی به معنی واقعی یک مجاهد فی سبیل‌الله بودند. انسان‌های مومن دارای ثبات قدم هستند و ابتدا خود به تحول می‌رسند و پس از آن تحول را در جامعه ایجاد می‌کنند. مرحوم هاشمی شاهرودی نمونه بارز این ویژگی اخلاقی است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی عصر امروز (چهارشنبه، ‌۲۶ دی‌ماه) در مراسم نکوداشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی که با حضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی در مسجد نور میدان فاطمی برگزار شد با بیان اینکه این مجلس از ویژگی‌های متعددی برخوردار است چرا که به یاد یک عالم وارسته و فقیه شایسته و مجاهدی خستگی‌ناپذیر تشکیل شده است اظهار کرد: تحولات اجتماعی را مردان اثرگذار به وجود می‌آورند، چرا که آنها از نظر روحی، اخلاقی و اعتقادی در خود تحول ایجاد کرده و پس از آن خواستار تحول در دیگران هستند.

او در ادامه با بیان اینکه رهبر انقلاب نیز از این ویژگی بارز برخوردارند و همه رهبران الهی نیز اینگونه بوده‌اند، گفت: آنها تا به این نقطه نرسیدند نتوانستند بر مسند هدایت قرار بگیرند. این رهبران برای ادامه مسیر خود نیاز به یارانی باوفایی دارند. ما در تاریخ شاهد این هستیم که حضرت عیسی مسیح (ع) نیز یاران و پیروانی چون حواریون داشتند. پیغمبر اسلام (ص) نیز یارانی همچون حضرت علی (ع) و حضرت خدیجه (س) و انصار و مهاجرین داشتند. انقلاب با کمک یاوران و رهبری رهبران به ثمر رسیده است. رهبری هر نهضتی اگر یار مخلصی نداشته باشد هر چقدر هم که مخلص باشد کارش به نتیجه نمی‌رسد. هر فکر و نهضتی به وسیله رهبری رخ می‌دهد که دارای یارانی مجاهد فی سبیل‌الله باشد.

قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز در ادامه با اشاره به نمونه‌های تاریخی که در صدر اسلام داشته‌ایم و به دلیل نداشتن یار همچون امام حسن مجتبی (ع) صلح را پذیرفتند و یا همچون حضرت علی (ع) چندین سال به دور از حکومت بودند، گفت: این بزرگواران چون تنها شدند و یار و همراهی نداشتند برای حفظ اسلام این راهکارها را در پیش گرفتند. نهضت اسلامی ما یک نهضت بی‌بدیل است و رهبر نمونه و یاران وفاداری داشتند؛ یارانی که در برابر سختی‌ها و فشارها سست نشدند و همچون صخره محکم ایستادند چرا که به راهشان ایمان داشتند و معتقد بودند که هر چقدر شرایط سخت‌تر شود درجه ایمان آنها بالاتر می‌شود. انسان معتقد ثابت‌قدم است و تسلیم و خاضع بودن را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد.

تقوی تاکید کرد: ما امروز هر چه داریم از برکت خون شهداست. اگر آنها در صحنه حضور پیدا نمی‌کردند اکنون ما هم نبودیم. این جلسه به یاد مرد بزرگی است که یک شخصیت وارسته است. آیت‌الله مرحوم هاشمی شاهرودی یک فقیه وارسته بود و شاگردانی را تربیت کرد که اکنون می‌توانند راهگشا باشند. ایشان خود شاگرد مکتب شهید آیت‌الله صدر بودند و از شخصیت‌های برجسته حوزه نجف که عمر شریف و ارزشمند خود را در راه تربیت شاگرد و طلاب صرف کردند و همواره در صحنه‌هایی که لازم بود حضور داشتند. یک عالم دردمند و همپای پیشرفت جامعه بودند.

او در پایان گفت: ایشان هرگز از درد و مشکلات مردم فاصله نداشتند. افکار بلندی داشتند که تمام جهان و امت اسلامی را در بر می‌گرفت. هر کجا کاری بر زمین مانده بود ایشان حضور پیدا می‌کردند و به نحو احسن نقش‌آفرینی داشتند. یکی از یاران و بازوان امام و رهبری بودند. جامعه مدیون این مرد بزرگ و خانواده شهیدپرور ایشان است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید