مبلغی:

ترجمه اصول کافی استاد انصاریان را می‌توانید به نسل امروز و فردا عرضه کنید

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این موضوع که استاد حسین انصاریان با تمام نسل‌ها در ارتباط بوده‌اند گفت: ما همواره در باب ترجمه کتاب مرحوم کلینی در جامعه با مشکل روبرو بوده‌ایم و هر جا می‌خواستیم مرحوم کلینی عرضه کنیم جا می‌ماندیم، اما با آمدن این کتاب که با ظرافت بالایی تهیه شده است می‌توانیم اندیشه‌های مرحوم کلینی را به نسل امروز و فردا عرضه کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عصر امروز پنجشنبه (۲۷ دی ماه) در آئین معرفی و تجلیل از «ترجمه اصول کافی به قلم استاد حسین انصاریان» که با حضور شخصیت‌هایی همچون حجت الاسلام والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و اساتید حوزه و دانشگاه در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد، با تاکید بر این موضوع که برای شناخت شخصیت علمی یک دانشمند راه‌های گوناگونی وجود دارد اظهار کرد: ساختارسازی علمی و واژگان پردازی او دو راه از این راه‌ها است. مرحوم کلینی را از زوایای مختلفی می‌توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد ولی تحلیل ساختارهای کتاب‌های او و نیز نظام واژگانی و ادبیات او راه‌هایی جدید به روی ما می‌گشاید تا به نظام فکری، اعتقادی و اندیشه او و ابداعات و ابتکارات او دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: اینگونه می‌توانیم از این اندیشه‌ها برای امروزمان بهره بگیریم. ما در زمینه کلینی‌شناسی کار جدید و مهمی به عمل نیاورده‌ایم. همانطور که از گذشته یکی از راه‌های کشف ابعاد علمی و عمق و انسجام ذهنی و فکری یک شخصیت، تحلیل و تجزیه ساختارسازی او در علم است. هندسه‌ای را که مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی خود برای تدوین و تنظیم مباحث به کار گرفته است هندسه‌ای بی‌نظیر است. کلینی هشت باب اساسی را در ساختار خود با ترتیب قرار داده است که این هشت باب عبارتند از: العقل و الجهل، فضل العلم، التوحید، الحجة، الایمان و الکفر، الدعا، فضل القرآن و العشرة، این هندسه برگرفته از یک نگاه ژرف به روابط منطقی حاکم بر آموزه‌های دینی است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان این موضوع که هر باب از این ساختارها زمان طولانی را می‌برد، گفت: در اینجا صرفا به دو نکته اشاره می‌کنم. نکته اول: «شروع با عقل» است. این کتاب با عقل و جهل شروع می‌شود. از نگاه قرآن و روایات، جهل و عقل پایه‌ای‌ترین مبحث برای انسان در مواجهه با آموزه‌های دینی است و عقل نقطه عظیمت و شروع است. انسان در برابر آموزه‌های دینی یا واجد برخوردار از تعقل است یا در وضعیت جهل و حالت تعطیل عقل به سر می‌برد. نمی‌توان هیچ شرایط اولیه‌ای را برای گره خوردن انسان به دین و یا فهم او نسبت به آموزه‌ها و بیانات دینی به غیر عقل ارائه کرد. مرحوم کلینی کتاب خود را از عقل و جهل شروع می‌کند و دقیقا این گفتار بر پایه منطق دین است. البته این شروع، پیامی را هم برای اصحاب دین و عالمان دینی در بر دارد که از آموزه‌های دیگر مطالب خود را شروع نکنند. ما اگر به دنبال ایجاد و استقرار بخشیدن به زیرساخت‌های تحول آفرین در جامعه هستیم، نقطه عظیمت از عقل آغاز می‌شود. مرحوم کلینی نگاه ژرفی را نسبت به دین داشته‌اند و از آموزه‌های ارزشمند دینی در مباحث عقل و جهل بهره برده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که ادبیات علمی اصول کافی، نظام واژگانی و ادبیاتی یک شخصیت در طرح مباحث علمی راهی مهم برای فهم سهم میزان ابداع و عمق اندیشه‌های اوست، گفت: انسان اندیشمند به دنبال واژه می‌گردد تا از رهگذر این واژه‌ها اندیشه خود را ارائه بدهد. ادبیات مرحوم کلینی یک ادبیات عریضی است که در ابتدا می‌توان در این ادبیات به مفهوم «اصل» پرداخت. اصل در منطق کلینی از دین گرفته می‌شود و به هر آموزه یا حالتی که نقش پایه‌ای و مبنایی در حرکت تکاملی انسان را بر عهده داشته باشد اصل می‌گویند. از اینجا به دست می‌آید که اخلاق نزد مرحوم کلینی از اصول و پایه‌ها است. فعال شدن عقل می‌تواند به دین بینجامد. نکته دوم در کتاب مرحوم کلینی دامنه وسیع مفهوم ایمان است. او کتابی به نام ایمان و کفر دارد. بر خلاف نگاه بسیاری که ایمان را منعزل از رفتار و سلوک و عمل بیرونی تلقی می‌کند و حضور آن را صرفا در قلب و نفس جستجو می‌کند، مرحوم کلینی با بهره گیری از آموزه‌های عمیق دین، ایمان را صرفا به حالت درونی مرتبط نمی‌کند. بلکه ظهور و بروز آن را در زوایای اجتماعی و نمادها و نمودهای اجتماعی و ابعاد اخلاقی و فرهنگی نیز پیگیری می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ادامه با اشاره به شخصیت استاد حسین انصاریان تصریح کرد: ما درباره ترجمه کتاب مرحوم کلینی خیلی مطالبی را نداشتیم که بتوانیم آن را به جامعه و عصر امروز معرفی کنیم. هر جا که می‌خواستیم مرحوم کلینی را برای نسل جوان عرضه کنیم جا می‌ماندیم اما با این ترجمه ارزشمند ما می‌توانیم در زمینه شتاب مرحوم کلینی دستاوردهای بسیار زیادی را در جامعه داشته باشیم. این کتاب می‌تواند اندیشه‌های مرحوم کلینی را به نسل امروز و فردا معرفی کند. استاد انصاریان با تمام نسل‌ها در ارتباط بوده‌اند و همگان با ارادتی که به ایشان داشته‌اند مفاهیمی را دریافت کرده‌اند که حلاوت در وجود آنها همیشه زنده مانده است.

وی گفت: خلوصی که در وجود استاد انصاریان است، نسل جوان می‌تواند با او ارتباط بگیرد. ایشان به زوایای پیدا و پنهان معارف اهل بیت آگاه است و از مطالعه عمیق به این مودت و دوستی رسیده است. ایشان راحت و ساده با زبان گویا و دقیق مطالب را بیان می‌کند و آن را در اختیار نسل جوان قرار می‌دهد. ما باید قدردان انقلاب اسلامی، امام امت و شهدا باشیم که با حرکت و خون خود این قیام را تقویت کرده‌اند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید