استاد همایون خرم , غوغای ستارگان , موسیقی ایران " />

در سوگ رسوای زمانه

تهران- ایرنا- بزرگترین آرزوی هر آهنگسازی شاید داشتن یک اثر جاودان در گنجینه احساسی مردم سرزمینش باشد و «همایون خرم» که شش سال به چشم بصر دیگر نیست، با انبانی از خلق آثار جاودان، گنجی ماندگار از موسیقی ایران به جا گذارده که به قول مولانا «دیده شود حال من - او- ار چشم شود گوش شما».
به گزارش ایرنا، 28 دی مصادف با سالروز درگذشت یکی از نوابغ بی بدیل موسیقی ایران یعنی «همایون خرم» است.
این هنرمند اگر بزرگترین نغمه سرای موسیقی معاصر ایران نباشد، بدون تردید یکی از بهترین آنهاست. این آهنگساز در 1309 خورشیدی در بوشهر دیده به جهان گشود و مادرش که از شیفتگان موسیقی اصیل ایرانی بود، به دستگاه موسیقی همایون علاقه‌ای وافر داشت، از این رو نام «همایون» را برای فرزند خود انتخاب کرد.
همایون خرم در باره نقش مادر خود در شکل گیری شخصیت هنری خود گفته است: «مادرم مرا به سوی هنرها هدایت کرده و پیوسته مشوق من بوده است، مادرم علاقه وافری به موسیقی داشت. مدتی نزد مرتضی خان نی داوود تار مشق کرده بود و برای اینکه ذوق ما را تحریک کند هر روز با نوای موسیقی که از صفحات گرامافون شنیده می شد ما را سر گرم می کرد».
همایون خرم یکی از ثمرات شیرین مکتب موسیقی ابوالحسن صبا بود که در 11 سالگی به این استاد بزرگ موسیقی ایران معرفی شد و افتخار شاگردی وی را پیدا کرد. او مدت سه سال نزد صبا به فراگیری فن نواختن ویولن پرداخت و چنان پیشرفت کرد که بنا به پیشنهاد استاد خود در امتحان نوازندگی رادیو شرکت کرد و در 14 سالگی موفق شد چندین بار در رادیو نوازندگی کند.
کتاب قطور زندگی هنری او مزین به سرفصل هایی است که نام این هنرمند را در تاریخ موسیقی ایران به چنان جایگاه رفیعی رسانده که شاید تا دهه ها بعد نیز هیچ هنرمندی توان رسیدن به این جایگاه را نداشته باشد. سرفصل هایی که هر یک مزین به نام بزرگترین خوانندگان تاریخ موسیقی ایران است که آثارش را خوانده اند.
آثار او سال هاست که عضو جدایی ناپذیر آرشیو شنیداری مردم ایران زمین در نسل های مختلف شده است.
کمتر ایرانی اهل هنری را می‌توان یافت که «تو‌ ای پری کجایی»، «امشب در سر شوری دارم»، «ساغرم شکست‌ای ساقی»، «رسوای زمانه منم»، «آیا همه شما بی‌گناهید»، «اشک من هویدا شد»، «آوای خسته دلان» و «غوغای ستارگان» را نشنیده باشد و هزاران مرحبا بر آهنگساز آن در دل نگفته باشد.
این هنرمند سابقه همکاری با بسیاری از بزرگان آواز ایران را در دهه های مختلف فعالیت خود داشته و جالب اینجاست که اکنون پس از گذشت سالها از درگذشت این هنرمند بزرگ هنوز هم خوانندگان بسیاری، در سر سودای بازخوانی آثار او را دارند. شهرت و آوازه و محبوبیت آثار این آهنگساز به داخل ایران محدود نشده و آثار او در میان هنرمندان موسیقی کشورهای همسایه از محبوبیت خاصی برخوردار است.
در چند سال اخیر هنرمندی از جمهوری آذربایجان اقدام به باز تنظیم و بازخوانی یکی از آثار این هنرمند ایرانی کرده است. او«فرغانه قاسیم اف» فرزند خواننده بین المللی جمهوری آذربایجان «عالیم قاسیم اف» است که اجرای قطعه غوغای ستارگان همایون خرم توسط او و انتشار آن در فضای مجازی بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.
همایون خرم را باید خالق آثاری دانست که ماندگاری و زیبایی خود را مدیون ساختار موسیقایی محکم، ترانه هایی به شدت زیبا و ملودی هایی دانست که در عین زیبایی و سادگی از شوریدگی و شیدایی ذاتی خالق خود خبر می دهند.
همایون خرم که دل های شیفته بسیاری تسلیم زیبایی آثارش بوده و هستند، شش سال است که با آثارش به زیبایی و رعنایی حضوری همیشگی دارد.
فراهنگ**9494**1418**9129

نظر خود را ثبت کنید