دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد

ضرورت ایجاد ظرفیت‌ها برای پیاده‌سازی آرمان‌های فرهنگی و علمی کشور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقای علمی کشور و قرار گرفتن ایران جزء کشورهای برتر علمی جهان را نتیجه فعالیت و سیاست‌گذاری شورای انقلاب فرهنگی دانست و عنوان کرد: علم و فرهنگ دو حوزه مهم توسعه و پیشرفت کشور است و ایجاد ظرفیت‌ها و بسترهای منظم‌تر و قاعده‌مندتر برای پیاده‌سازی آرمان‌های فرهنگی و علمی کشور باید مورد توجه بیشتر باشد.

‌به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید رضا عاملی در دیدار با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه در اولین گام تصمیم بر این شده که دستورات شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب طرح و لایحه بیاید، عنوان کرد: لایحه از ناحیه ذی‌نفعان شورا می‌آید؛ یعنی از این پس دستورات مربوط به هر بخش را خودشان می‌آورند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنین نهادهایی مانند وزارت علوم، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ... ایده‌های خود را در قالب طرح به شورا می‌دهند؛ اینکه چه سند ملی، نهاد جدید و یا چه بازخوانی در مصوبات قبلی را پیشنهاد دارند.

وی با بیان اینکه برخی از زیاد شدن سندهای ملی نگران هستند، افزود: کشورهای مختلف اسناد ملی بسیاری دارند، اما آن‌ها اسناد را جهت اجرا می‌نویسند، ماهیت سند می‌گوید که اجرایی هست یا نه، سند اگر کلی باشد، اجرا نمی‌شود؛ اما اگر اسناد با بیان کمیت و دارای جزئیات، زمانمند و زمینه‌های عملی داشته باشند بهتر می‌توان از آن‌ها نتیجه گرفت.

وی ضمن پیشنهاد تدوین سند ملی حوزه‌های علمیه کشور، عنوان کرد: اگر سند ملی حوزه‌های علمیه وجود داشته باشد، پراکنده‌کاری‌ها به حداقل می‌رسد؛ لذا نیاز است در این باره یک سند مرجع داشته باشیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی اضافه کرد: برخی از اسناد ما قدمتی ۱۰۰ ساله دارد که هنوز به آن‌ها ارجاع می‌شود و این به دلیل استواری مفهومی آن‌ها است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در دیدار با مراجع تقلید آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی، اظهار کرد: دو حوزه مهم فعالیت شورای انقلاب فرهنگی علم و فرهنگ هست که در هر دو حوزه نیازمند همراهی حوزه علمیه هستیم تا در این مسیر ارزش‌های انقلاب اسلامی تحقق یابد.

وی بسیاری از مسائل فرهنگ را مربوط به بیرون حوزه فرهنگ دانست و ضمن تاکید بر مسئله عدالت اجتماعی، عنوان کرد: برقراری عدالت اجتماعی نقش مهمی در دلگرمی مردم نسبت به نظام دارد و این امر رابطه مستقیمی با رضایتمندی مردم در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی را نهادی فراقوه‌ای دانست و گفت: حضور رؤسای سه قوه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، پشتوانه و ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی ارتقای علمی کشور و قرار گرفتن ایران جزء کشورهای برتر علمی جهان را نتیجه فعالیت و سیاست‌گذاری شورای انقلاب فرهنگی دانست و عنوان کرد: علم و فرهنگ دو حوزه مهم توسعه و پیشرفت کشور است و ایجاد ظرفیت‌ها و بسترهای منظم‌تر و قاعده‌مندتر برای پیاده‌سازی آرمان‌های فرهنگی و علمی کشور باید مورد توجه بیشتر باشد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید