نماینده مقام معظم رهبری در علوم‌پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد

موانع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضروت تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه، برنامه‌های این نهاد در راستای شناسایی و رفع موانع وحدت حوزه و دانشگاه را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهادزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت وحدت بین این دو نهاد علمی، عنوان کرد: این مساله آرزوی حضرت امام(ره) و از تاکیدات مقام معظم رهبری است و بند ۹ سند دانشگاه اسلامی نیز در همین رابطه تصویب شده، ولی متاسفانه مغفول واقع شده است.

وی با بیان اینکه وحدت و تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه مزیت نسبی جمهوری اسلامی ایران در بخش آموزش و علوم آکادمیک است، اظهار کرد: از یک طرف نهاد مهم و آکادمیکی با عنوان دانشگاه با قدرت، خلاقیت و پتانسیل و ظرفیت بالا و از طرف دیگر حوزه با همان ویژگی‌ها  و ظرفیت و قدرت بسیار بالا را داریم که در دو حیطه کاری فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهادزاده با اشاره به حوزه کاری دانشگاه در حیطه علوم تجربی، محسوسات و ملموسات، عنوان کرد: ابزار کار دانشگاه آزمون و تجربه است که در این راه زحمات زیادی کشیده؛ حوزه نیز با سابقه بسیار کهن و دیرین، تمام تلاش خود را در بخش علوم منقول و عقلی بکار گرفته که محصولات و ثمرات بسیاری داشته است.

وحدت حوزه و دانشگاه به معنای یکی شدن حوزه کاری این دو نهاد نیست

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به معنای یکی شدن حوزه کاری این دو نهاد نیست، اظهار کرد: این وحدت به معنای تعریف طرح‌ها و پروژه‌های مشترک کاری است که با توجه به مزایای این دو نهاد، محصول تولیدشده از این تلاش علمی مشترک در درازمدت یک محصول بی نظیر خواهد بود.

با وحدت واقعی حوزه و دانشگاه انقلابی عظیم در عالم علم رخ خواهد داد

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به زمان‌بر بودن پروژه‌های مشترک حوزه و دانشگاه، گفت: اگر وحدت حوزه و دانشگاه به صورت واقعی محقق شود، مطمئناً در عالم علم انقلابی عظیم رخ خواهد داد.

وی با اشاره به ذخایر، منابع دینی و روایی ارزشمند و غنی دین اسلام در رابطه با علوم مختلف، عنوان کرد: اگر دانشگاه‌ها با نگاه مومنانه و با استفاده از تخصص و تجهیزات دانشگاهی به این حوزه ورود کنند، قطعا به نتایج بسیار بدیعی دست یافته و برای جهان علم نیز حرف‌های بسیار نویی خواهند داشت.

ضرورت تعریف طرح‌های مشترک بین علم و دین در دانشگاه‌ها

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با تاکید بر ضرورت تعریف پروژه‌های مشترک بین اساتید دانشگاه و حوزه، اظهار کرد: برای تقویت این ارتباط دانشگاه باید به عنوان مثال از ۱۰۰ طرح تحقیقاتی تعریف شده در طی سال، چند طرح را به پروژه‌های مشترک بین علم و دین اختصاص داده و آن را هم از جنبه دینی و قرآنی و هم از جنبه علمی بررسی کند.

برای جبران عقب ماندگی‌ها باید به دنبال راه‌های میان‌بر باشیم

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با رشد علمی کشور، اظهار کرد: بر اساس سخنان رهبری، کشور ما را از قافله علم دنیا عقب نگه داشته‌اند و اگرچه در حال حاضر نرخ رشد علمی ما بالاست، ولی این مساله نیز ما را به سایر کشورها نمی‌رساند؛ بنابراین برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها باید به دنبال راه‌های میان‌بر باشیم. به اعتقاد بنده ایجاد نزدیکی بیشتر بین دانشگاه و حوزه و تعریف پروژه‌های مشترک دینی و علمی یکی از راه‌های میان‌بر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهادزاده با بیان اینکه ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه یک مبحث تمدنی است که در درازمدت به شکل مطلوبی محقق خواهد شد، عنوان کرد: موضوعات تمدنی برای تحقق و رسیدن به نقطه مطلوب بسیار زمان‌بر است، با این مساله وحدت حوزه و دانشگاه آنقدر مهم است که ارزش سال‌ها پیگیری را دارد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای برگزاری همایش، نشست و گردهمایی‌هایی برای شناسایی و رفع موانع وحدت حوزه و دانشگاه، عنوان کرد: راهکار اول تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه، نگاه عالمانه دانشگاهیان به مسائل دینی و تعریف پروژه‌های مشترک در این راستا و راه دوم توسل به پیامبر(ص) و معصومین برای پیشبرد سریعتر فعالیت‌های علمی و دانشگاهی است.

موانع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها

 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای برگزاری و تقویت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، گفت: این مساله هنوز به صورت واقعی در دانشگاه‌ها محقق نشده و موانع آن نیز برطرف نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهادزاده با بیان اینکه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها به فراهم آوردن ساز و کار خاصی نیاز دارد، گفت: کرسی‌های آزاداندیشی در موضوعات علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و با حضور گروهی موافق و مخالف برگزار شده و در نهایت مطالب جمع‌بندی می شود. با این حال یکی از موانع جدی برگزاری این جلسات ترس و تردید افراد برای بیان مواضع و عقاید خود در این نشست‌ها و نگرانی از عواقب بیان مطالباتشان است که با وجود دادن تضمین ازسوی ما هنوز برخی برای شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی تردید دارند.

کرسی‌های آزاداندیشی جای بیان مطالب بی مبنا و بدون استناد نیست

وی با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی جای بیان مطالب بی مبنا و بدون استناد نیست، عنوان کرد: کرسی‌های آزاداندیشی محفلی آکادمیک بوده که باید طی آن بر اساس فکر حرف زده شود و حریمی نیز شکسته نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهادزاده برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در شرایط فعلی را ایده آل ندانست و ادامه داد: ما در دانشگاه از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به شکل مطلوب و ایده‌آل استقبال می‌کنیم.

تعریف پروژه‌های مشترک قرآنی و علمی در حوزه سلامت

وی با اشاره به برنامه نهاد در راستای وحدت حوزه و دانشگاه به برگزاری جلسات محفل انس با قرآن و اهل بیت (ع) دانشگاهیان علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: این جلسات در روزهای جمعه آخر هر ماه با حضور مسئولین و اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهادزاده در پایان با اشاره به استقبال بالای اساتید دانشگاه از این جلسات، اظهار کرد: چشم‌انداز ما از برگزاری این جلسات، فراهم آوردن بستری مناسب برای تعریف پروژه‌های مشترک قرآنی و علمی در حوزه سلامت و دستیابی به تازه‌ها و محصولات علمی در این زمینه است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید