کنارگذاشتن شاعر متهم به افشای نام برندگان نوبل

«کاترین فروستنسون» شاعر سوئدی که نام برندگان نوبل ادبیات را پیش از اعلام فاش می‌کرد در نهایت محبور به ترک آکادمی سوئد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آکادمی سوئد (فرهنگستان ادب سوئد) اعلام کرد یکی از اعضایش به نام «کاترین فروستنسون» که شاعر مطرح سوئدی است به سبب افشای نام برندگان جایزه نوبل ادبیات، این نهاد ادبی را ترک خواهد کرد. 

«فروستنسون» شاعر سرشناس سوئدی همسر «ژان کلود آرنو» عکاس فرانسوی است که عامل اصلی بروز رسوایی اخلاقی در اکادمی سوئد و لغو اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ است. «ژان کلود آرنو» سال گذشته به جرم تجاوز به دو و نیم سال زندان محکوم شد. 

«آرنو» که صاحب یک موسسه فرهنگی مرتبط با آکادمی سوئد در استکهلم بود، علاوه بر اتهام‌های اخلاقی به افشای نام برندگان نوبل ادبیات در چند مورد متهم شده بود. او توسط همسرش «کاترین فروستنسون» از نام برندگان اطلاع می‌یافته است. 

آکادمی سوئد اعلام کرد «فروستنسون» پس از ترک آکادمی سوئد از این پس مستمری مادام‌العمر به مبلغ ۱۴۰۰ دلار دریافت خواهد کرد. با این وجود این شاعر سوئدی هرگونه افشای اطلاعات محرمانه آکادمی را انکار کرده است. 

فرهنگستان سوئد (اکادمی سوئد) ۲۳۲ سال پیش توسط پادشاه سوئد و  برای حفاظت از زبان سوئدی شکل گرفت و از سال ۱۹۰۱ برنده نوبل ادبیات را به نمایندگی از بنیاد آلفرد نوبل انتخاب کرده است. پس از رسوایی سال گذشته اکادمی سوئد، چندین عضو این نهاد ادبی از کار خود کناره‌گیری کردند. آکادمی نیز برای ترمیم اعتماد عمومی به این نهاد ادبی به معرفی چند عضو و تشکیل  کمیته نوبل جدید اقدام کرده است. 

ژیلا مساعد، نویسنده و شاعر ایرانی‌الاصل یکی از اعضای جدید آکادمی سوئد و کمیته انتخاب برنده نوبل ادبیات است. 

پس از لغو نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸، قرار است در سال جاری میلادی، دو برنده نوبل در شاخه ادبیات معرفی شوند. 

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید