پدر علم کویرشناسی: چمن سرطان زاست/ کاشت چمن خیانت به محیط زیست است

پدر علم کویرشناسی ایران، وضعیت آب در کشور را بسیار بحرانی دانست و گفت: برای جبران این کم آبی باید مانند سایر کشورها به دنبال آب های غیرمتعارف از جمله فاضلاب خانگی و پساب صنعتی باشیم.

به گزارش ایرنا، پرویز کردوانی روز شنبه در همایش گرامیداشت 'روز هوای پاک' در کاشان افزود: آب شیرین با گذشت زمان، کمتر و آب شور و فاضلاب زیادتر می شود و به علت زیاده روی در مصرف بی رویه، آب اقیانوس ها نیز در حال شوری و آلودگی است و بر اساس پژوهش ها، بسیاری از آبزیان هم در حال نابودی هستند.

وی با اشاره لزوم توجه به استحصال آب های غیرمتعارف اضافه کرد: حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق که از دهه40 در ایران آغاز شد، با تلاش برای خودکفایی در محصولات کشاورزی شدت یافت که در عمل به نابودی منابع آبی کشور منجر شد.

این جغرافی دان، شمار چاه های غیرمجاز در حال حفر کنونی در کشور را بیش از چاه های غیرمجاز در حال انسداد اعلام کرد و افزود: هم اکنون نزدیک به700 هزار حلقه چاه آب در کشور وجود دارد که باید150 هزار حلقه از آنها بسته و از مدار خارج شود.

کردوانی تاکید کرد: ساخت کارخانه های فولاد و خودروسازی و ایجاد بندر خشک در کویر به توسعه یافتگی منجر نمی شود، بلکه عین عقب ماندگی است زیرا تولید فولاد به آب فراوان نیاز دارد که در کویر نیست.

وی خاطرنشان کرد: بدتر از همه این است که استان های کویری کشور از روی چشم و هم چشمی، هنوز هم به دنبال ساخت این نوع کارخانه ها هستند.

وی انتقال آب از دریا برای جبران کم آبی را نیز مفید ندانست و گفت: انتقال آب از دریا به کویر با توجه به طولانی بودن مسیر (نزدیک به900 کیلومتر)، تنها10 درصد آب مورد نیاز را آن هم در دوره بلند 16 ساله انتقال می دهد در حالی که مردم هم اکنون به آب نیاز دارند.

پدر علم کویرشناسی ایران یادآور شد: در صورت تحقق این طرح نیز دوباره آب در اختیار وزارت نیرو قرار می گیرد که آن را در لوله تحویل می دهد که در نهایت هم به ساخت کارخانه، توسعه فضاهای سبز و راه اندازی کارواش ها منجر می شود.

وی در ادامه با نادرست خواندن طرح باروری ابرها نیز گفت: کسانی که این طرح را اختراع کردند، خودشان اجرا نمی کنند و می گویند صرفه اقتصادی ندارد، چنان که مرکز باروری ابرها در یزد، مشکل کم آبی این شهر را حل نکرده است.

کردوانی، کشت هندوانه را به عنوان بهترین و مغذی ترین میوه، مقرون به صرفه تر از محصولاتی مانند گردو دانست و گفت: این محصول برای بزرگ شدن، آب چندانی مصرف نمی کند، زیرا تعرق ندارد و آب اضافی خود را به بوته های مجاور می دهد در حالی که درخت گردو برای ادامه حیات خود و به بار نشستن، آب فراوانی نیاز دارد.

وی همچنین کاشت چمن را خیانت به محیط زیست توصیف کرد و با تاکید بر حذف آن از فضای سبز یادآور شد: چمن سرطان زاست، در زمستان سرد و در تابستان گرم می شود و به گرم شدن محیط زیست هم کمک می کند.


نظر خود را ثبت کنید