علاقه‌ای که با نگرانی همراه است

یک مدرس ادبیات می‌گوید: در میان رشته‌های علوم انسانی نگاه سطح پایینی به رشته‌های ادبیات، فلسفه و تاریخ وجود دارد. این باعث شده خیلی وقت‌ها دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته ادبیات به‌خاطر نگرانی‌هایی که از سوی خانواده یا برای آینده شغلی‌شان دارند، به سمت این رشته نیایند، که این مسئله صدمه زیادی وارد می‌کند.

رادمان رسولی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نگاهی که به دانش‌آموختگان رشته علوم انسانی در جامعه وجود دارد، اظهار کرد: این قضیه از قدیم وجود داشته و همچنان هم وجود دارد و می‌بینیم که تمام دانش‌آموزان اغلب به سمت رشته‌های دیگر خصوصا تجربی می‌روند. اما در این سال‌ها دست‌کم در تهران نگاه به رشته علوم انسانی دارد عوض می‌شود و یک‌سری مدارس تخصصی علوم انسانی اضافه می‌شوند که دانش‌آموزان نخبه علوم انسانی را دارند جذب می‌کنند. در شهرهای پرجمعیت، نگاهی دست‌ پایینی به علوم انسانی وجود داشت که دارد تغییر پیدا می‌کند. اما با این وجود هنوز هم برخی در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد از رشته ادبیات تغییر رشته می‌دهند. 

او سپس با اشاره به تفاوت‌های مقاطع مختلف بیان کرد: علاقه‌مندی به درس ادبیات در مقطع متوسطه، بین رشته انسانی با دیگر رشته‌ها متفاوت است. در متوسطه دوم رشته‌های ریاضی و تجربی نگاه به سمت کنکوری شدن می‌رود و همین باعث می‌شود علاقه‌مندی بچه‌ها به ادبیات کاهش پیدا کند و آن‌ها به جنبه‌های زیبایی‌شناسی آن کم‌تر توجه کنند. منتها در رشته علوم انسانی به همان نسبت که ارتباط درس ادبیات با شغل آینده‌شان بیشتر است، علاقه‌شان هم به این درس بیشتر است.

رسولی افزود: کار خوبی که آموزش و پرورش در سال‌های اخیر انجام داده این است که زنگ نگارش را به ساعت‌های درسی بچه‌ها اضافه کرده است. زنگ نگارش می‌تواند علاقه بچه‌ها را به ادبیات بیشتر کند اما کتاب‌های فعلی خیلی در این زمینه توانمند نیستند. اما وجود همین زنگ نگارش می‌تواند بروز علاقه‌مندی به ادبیات را در بچه‌ها بیشتر کند؛ هرچند که کتاب‌های درسی فعلی خیلی در این زمینه توانمند نیستند. همچنین در آموزش و پرورش برنامه‌ای برای کتاب‌خوانی دانش‌آموزان وجود ندارد، اما تجربه می‌گوید هر وقت بچه‌ها را حتی برای نمره وادار به مطالعه کتاب‌های غیردرسی کرده‌ام، نتیجه مثبتی هم داشته و بچه‌ها بسیار علاقه‌مند شده‌اند.

این معلم ادبیات همچنین درباره کیفیت کتاب‌های درسی ادبیات اظهار کرد: چون در دوره متوسطه دوم، عمر کتاب‌های درسی زیاد نیست، بارها این کتاب‌ها در جاهای مختلف نقد شده‌اند، هرچند که با وجود مشکلات‌شان برخی مزیت‌ها را هم دارند. مثلا در کتاب‌های علوم و فنون دبیرستان، بحث کالبدشکافی متون را وارد کرده‌اند، که این مواجهه بچه‌ها با متن‌ها را دقیق‌تر و عمیق‌تر می‌کند. یک بحث دیگر هم انتخاب متونی است که در این کتاب‌ها وجود دارد و به نظر می‌آید برخی متون این کتاب‌ها بچه‌ها را خیلی درگیر و علاقه‌مند نمی‌کند؛ هرچند که بعضا متن‌های خوبی هم در این کتاب‌ها وجود دارند. 

رادمان رسولی در پایان گفت که بیشتر از آن‌که کتاب‌های درسی در علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به ادبیات تاثیر داشته باشند، معلم تاثیرگذار است که چقدر سعی کند دانش‌آموزان را وارد دنیای ادبیات و جذابیت‌های آن کند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید